مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۴
۰ نفر

کاملیا مافی: «وضعیت آسفالت شهر نگران کننده است»، « درون چاله‌ها نیافتید»، « شهر را حفار‌ها گرفته‌اند»، «خیابان‌های رشت، در وضعیت اضطراری به سر می‌برند» و... این تیتر‌های نامهربان را به یاد دارید؟

تیتر‌هایی که در انتقاد به عملکرد شهرداری و شورای شهر در مورد وضعیت آسفالت خیابان‌های رشت از سوی برخی از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها استفاده می‌شد. به طوری که حتی برخی از آنها در گزارش‌های خود از بی‌سامانی و مشکلاتی که چاله‌ها در پی حفاری‌های غیرمجاز به وجود آورده بودند، سخن می‌گفتند

اما هم‌اکنون طرحی با عنوان نهضت آسفالت در حال اجراست که باعث می‌شود در آینده‌ای نزدیک خیابان‌ها به شرایط آیده‌آل خود برسند. در همین ارتباط به سراغ محمد حسن عاقل منش عضو شورای اسلامی شهر رشت رفتیم و با او در این باره گفت‌وگویی انجام دادیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

  • در خصوص احیای معابر شهر و اقدامات شهرداری و شورا توضیح دهید؟

احداث تقاطع‌های غیرهمسطح، آسفالت معابر، اصلاح هندسی، احداث ساختمان اداری و آسفالت کوچه‌ها از مهم‌ترین اقدامات شهرداری در سال گذشته بوده است که البته در مورد احیای معابر هم باید گفت در سال گذشته شهرداری به‌عنوان نهاد اجرایی 25 هزار و 750 متر مربع از کوچه‌های رشت را آسفالت کرد که این میزان 248 کوچه بود.

 امسال نیز از آغاز سال تاکنون هزار تن آسفالت در معابر اصلی و فرعی استفاده شده که برآورد ریالی آن حدود 6 میلیارد تومان است و البته این در حالی است که شهرداری با پشتکار جدی طرح نهضت آسفالت را ادامه خواهد داد.

  • چه میزان اعتبار برای اجرایی شدن این طرح نیاز است؟

برای احیای معابر شهر رشت حدود 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در بودجه یکساله شورا و شهرداری نمی‌گنجند.

  • اجرای این طرح چه مدت زمان می‌برد؟

 نمی‌توان به‌طور دقیق زمانی را مشخص کرد اما حداقل به 3 یا 4 سال زمان و برنامه‌ریزی نیازمند است. همچنین نباید فراموش کرد که آسفالت کردن خیابان‌های شهر رشت محدود به یک محله یا یک منطقه از شهر نیست بلکه این معضل در تمام شهر وجود دارد.

  • حرکت در راستای مدیریت واحد شهری برای رفع این مشکل تا چه میزان موثر است؟

هرچند که این مدیریت در هیچ شهرداری تا کنون به طور کامل اجرا نشده است اما بسیار موثر است زیرا اگر همکاری و هماهنگی تمام نهادها در این زمینه صورت نگیرد، کار طاقت فرسایی پیش رو خواهد بود، به همین دلیل برای تسهیل در امور شهری باید به سمت مدیریت واحد شهری حرکت کنیم تا مشکلات کاهش یابد.

البته خوشبختانه در رشت متولیان استانی با برگزاری جلسات متعدد بین نهادها، اداره‌ها و شرکت‌های حفاری، هماهنگی و نظم نسبی را به وجود آورده‌اند به‌طوری که می‌توان گفت 90 درصد حفاری‌های صورت گرفته به‌صورت هماهنگ انجام شده است. البته در این میان چند مورد هم بوده که با انتقاد شورا و شهرداری روبرو شده و بعد از رسیدگی مشخص شد. که این حفاری به ضرورت انجام شده و دلایل قابل قبولی هم داشته است.

همشهری استانها

کد خبر 92485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز