همشهری آنلاین: مراسم گرامیداشت ناصر مسعودی ، خواننده پیشکسوت گیلان، شنبه شب در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین در این مراسم که با استقبال گسترده علاقه مندان و نیز استادان صاحب نام موسیقی روبه‌رو شده بود، درباره جایگاه هنری مسعودی، تلاش‌هایش در معرفی موسیقی فولکلور گیلان به جامعه هنری ایران و همچنین زندگی و آثارش سخن گفته شد و برخی از آثارش نیز برای حاضران پخش شد و در نهایت گروه همنوازان صدا و سیما با مسعودی در اجرای آوازهایش همراهی کرد.

در ابتدای برنامه دکتر محمد سریر به نمایندگی از هیئت مدیره خانه موسیقی بر جایگاه قرار گرفت و ضمن ارائه تصویری از تلاشهای مسعودی در معرفی موسیقی گیلان به جامعه هنری و موسیقی‌دانان علاقه‌مند به موسیقی مناطق مختلف ایران گفت: خانه موسیقی قصد دارد برنامه بزرگداشت و نکوداشت بزرگان موسیقی و پیشکسوتان این رشته را به شکل منظم ساماندهی کند و دراین راه از تمامی علاقه‌مندان موسیقی می‌خواهد که دست یاری خانه موسیقی را دراین زمینه بفشارند.

کودکی رنج‌آور

درادامه مراسم استاد احمد ابراهیمی از استادان پیش کسوت آواز به جایگاه آمد و درباره زندگی و آثار ناصر مسعودی سخن گفت.

وی سخن را با شعر معروف مولوی آغاز کرد

یاد یاران یار را میمون بود
خاصه کان لیلی و این مجنون بود

و سپس افزود: مسعودی موسیقی را از همان کودکی آغازکردو به تشویق خواهرش صدای خوشش را به گوش اهالی رساند .

وی دوران کودکی سخت و پر مشقتی را از سر گذراند. مسعودی در سالهای دهه سی و چهل و از طریق فردی به نام بحرینی به استاد علی اکبر شهنازی معرفی شد و ردیف آوازی را نزد آن زنده یاد فرا گرفت.

استاد ابراهیمی از تلاش‌های تئاتری مسعودی گفت وافزود: آقای مسعودی علاوه بر موسیقی به کار تئاتر هم می پرداخت ، اما مدتی بعد وقتی دریافت که تئاتر روی صدایش اثر می گذارد آن را به کناری نهاد و یکسره به موسیقی پرداخت.

20 ترانه حاصل 30 سال کار مشترک

سپس مهدخت مخبر، که برخی از اشعار ترانه ای خوانده شده  توسط مسعودی را سروده بود از تجربه هایش در همکاری با مسعودی سخن گفت و افزود که نزدیک به بیست ترانه را برای کارهای مشترک با مسعودی سروده است.

وی گفت که 5 فروردین ماه 1349 اولین کار مشترکش با مسعودی پخش شد.

درادامه مراسم چند تن از اعضای خانه موسیقی و روسای دو مرکز موسیقی صدا و سیما و ارشاد به همراه استاد مصطفی کمال پورتراب به جایگاه آمدند و به اهدای لوح تقدیر خانه موسیقی ونیز برخی جوایز دیگر به مسعودی پرداختند.

پایان بخش برنامه اجرای موسیقی توسط گروه موسیقی همنوازان صد و سیما بود که به سر پرستی مهیار فیروزبخت به اجرای قطعاتی در نغمه افشاری پرداختند.

در میانه های اجرا مسعودی به گروه پیوست و پس از خواندن تصنیف و آوازی به همراه گروه در سخنانی کوتاه گفت که از این همه محبت شرمنده شده است و غلیان احساسات در وجودش زبانه کشیده است. مراسم با اجرای قطعاتی دردستگاه شور و پایان رسید .

در حاشیه مراسم

با اینکه به دلیل تعطیلات ناخواسته ،‌اطلاع رسانی این برنامه چندان مناسب نبود ،‌ولی تعداد کسانی که برای این برنامه آمده بودند ، نشان از کار شبانه روزی گروه مدعو داشت.

خانم داوودی که بخش اعظم این تدارکات بر عهده وی بود به همشهری آنلاین گفت که  به دلیل تعطیلات بسیاری از مهمانان را با تماس مستقیم دعوت به کار کردند.

• مجری مراسم علیرضا پور امید بود که به خوبی از پس اجرای کار برآمد. وی درابتدای سخنش از استاد باستانی پاریزی سخن گفت و افزود که قرار بود ایشان در این مراسم حضور یابند که به دلیل کسالت جسمی نتوانست بیاید.
پور امید همچنین درباره نیامدن همایون خرم که در برنامه اعلام شده قبلی هم نامش عنوان شده بود گفت : در آخرین لحظات باخبر شدیم که استاد خرم سخت بیمار است و نمی تواند در مجلس حضور یابد . وی سپس به نقل از استاد خرم گفت که وی از سال 39 استاد مسعودی را می شناخته و با وی همکاری اش را آغاز کرده است و کارهای مشترک چندی را با یکدیگر انجام داده اند.
• در میانه مراسم اثری به نام لالایی با صدای ناصر مسعودی پخش شد که به گفته مجری مراسم ، برای نخستین بار بود که در یک مکان رسمی پخش می شد. این اثر را اکبر کنعانی بر روی شعری از سید علی شفیعی ساخته بود.
جالب توجه اینکه برگردان منظوم این کار گیلکی از سوی فرزند ناصر مسعودی صورت گرفته و در مراسم توسط مجری خوانده شد.
• استاداحمد ابراهیمی از ضبط برخی از آثار استاد مسعودی با استاد کم نظیر سه تار ، احمد عبادی خبر داد و گفت که این آثار هم اکنون در آرشیو صدا و سیما وجود دارد و سپس از دست اندرکاران صد وسیما خواست که این آثار را به صورت سی دی یا البوم انتشار عمومی دهند تا همگان بتوانند از آنها استفاده کنند.
• مهشید مخبر غزلی به نام دل ودین خواند که بسیار با تشویق حاضران درنشست روبرو شد.
• هادی منتظری از جمله اعضای اصلی کانون مدرسان بود که برای دقایقی به تکنوازی کمانچه پرداخت . وی قطعاتی در نغمه ابوعطا نواخت و درادامه به نواختن گوشه های گیلگی و دیلمان ،‌که از جمله گوشه های متعلق به موسیق مناطق گیلان است ،‌پرداخت.
• یکی از دوستان ناصر مسعودی به ذکر چند خاطره از دیدارهایش با مسعودی پرداخت.
• در میانه ای مراسم اعطای لوح خانه موسیقی اعلام شد که لوح یادبودی از سوی اداه کل ارشاد گیلان هم به استاد تقدیم می شود .مدیر کل ارشاد گیلان خود راسا به جایگاه آمد و لوح را به همولایتی اش اهدا کرد.

کد خبر 6736

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز