یکشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شب موسیقی همزمان با روز جهانی موسیقی و روز مولانا شنبه شب( 8 مهرماه) در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین دراین مراسم که باحضور جمعی از چهره های نامی موسیقی سنتی وکلاسیک ایرانی و اعضای برجسته خانه موسیقی همراه بود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری وی نیز حضور داشتند.

مراسم با اجرای گروه نور محمد درپور از خراسان آغاز شد.

این گروه ابتدا بدون همراهی استاد درپور به اجرای نغمه هایی در نعت رسول اکرم( ص) پرداختند و لحظاتی بعد نیز استاد درپور با نواختن دوتار واجرای برخی از نغمه های آشنای موسیقی منطقه خراسان حاضران را به شغف و شور انداخت.

یاد دو استاد

پس از اجرای استاد درپورو گروه همراه ، سجادی ( مجری مراسم) ضمن یاد کردی از موسیقیدانهای درگذشته درسال اخیر ، حاضران را به دیدن فیلمی از خواندن ونواختن استاد تجویدی دعوت کرد. هنگام نمایش فیلم استاد تجویدی برای لحظاتی فیلمی از سخنان استاد همایونپور نیز پخش شد. علی تجویدی و مرحوم همایونپور 6 ماه قبل و به فاصله بسیارنزدیکی دارفانی را وداع گفتند.

پس از نمایش این فیلم ، حمید رضانوربخش ، مدیر عامل خانه موسیقی ، ضمن خوش آمده گویی به حاضران از برنامه های آینده خود برای ارتقای کاری و کیفی خانه موسیقی گفت وبه برنامه هایی چون ایجاد تعاونی مسکن، افزایش کانونهای خانه موسیقی‌، شدت بخشیدن به بیمه هنرمندان موسیقی و... سخن گفت و افزود: من از تمامی هفت هزار عضو خانه موسیقی می خواهم که با پیشنهادات ومشارکت درپیشبرد امور این نهاد معتبر به بالندگی آن کمک کنند. وی ابراز امیدواری کرد که جشن موسیقی در سال آینده به مدت یک هفته برگزار شود.

پس از سخنان نوربخش ، فیلمی کوتاه پخش شد که در آن از برخی از چهره های نامی موسیقی پرسیده شده بود که موسیقی خوب چیست و موسیقی بد کدام است.

به دنبال این فیلم هم فیلم دیگری پخش شد  که در آن از اهل موسیقی درباره اولویتهای خانه موسیقی پرسیده شده بود.

پاسخ‌ها عمدتا به مشکلات مبتلابه موسیقی راجع بود که چندین سال است همانند بیماری مزمنی بر دامان موسیقی ایرانی نقش بسته‌است.

گروه جوان که چند سالی است به همت محمد علی کیانی نژاد، آهنگساز و نوازنده نی ، شکل گرفته است ، دو تصنیف از ساخته های  این آهنگساز و عضو هیات مدیره را با پختگی و مهارت اجرا کردند.

مولانا و موسیقی‌دان‌ها

با توجه به اینکه شب موسیقی با روز تولد مولانا جلا الدین بلخی همزمان شده بود و امسال نیز از سوی یونسکو به عنوان سال مولانا درنظر گرفته شده بود ، دست اندرکاران خانه موسیقی مناسب دیدند که از دو تن از اهل موسیقی که در جهت گسترش اشعار و آرای این شاعر نامی ایرانی نقشی اساسی داشتند ،تقدیر کند.

بر همین بنیان  شهرام ناظری و نیز کیخسرو پورناظری که سهمی جدی در مردمی تر کردن اشعار مولوی داشتند ، تجلیل به عمل آمد . جایزه هر دو نفر را استاد محمد رضا شجریان ودکتر محمد سریر اهداء کردند.

اجرای گروه کابوکی به سرپرستی شهرام ناظری شوری دیگر بر صحنه تالار وحدت حاکم کرد.

گروه ناظری ابتدا در آواز وی را همراهی کردو سپس در اجرای یک تصنیف بر روی شعری از مولانا با انسجام و هماهنگی قابل تحسین به همراهی ناظری پرداخت .

تجلیل از فخرالدینی و علیزاده

مهمترین بخش مراسم شب موسیقی تجلیل از دو هنرمند نامی عرصه موسیقی ، فرهاد فخرالدینی و حسین علیزاده، بود.

درابتدا از استاد دکتر مصطفی کمال پورتراب خواسته شد تا لوح تقدیر استاد فخرالدینی را بدهد و سپس از استاد هوشنگ ظریف درخواست شد تا لوح  یاد بود استادحسین علیزاده را تقدیم وی کند. پیش از تقدیم این لوح‌ها فیلمی کوتاه از هر دوی این اساتید پخش شد.

اجرای سه نوازی اردشیر کامکار، شروین مهاجر و کامبیزگنجه ای دیگر بخش برنامه بود .
درادامه پیمان جهانبانی ، از شاگردان شناخته شده حسین علیزاده به هنرنمایی پرداخت و قطعاتی را باتار درنغمه ابوعطا نواخت .

بیانیه خانه موسیقی

آخرین بخش غیر موسیقایی برنامه ، سخنان داریوش پیرنیاکان ، سخنگو ودبیر خانه موسیقی بود که با قرائت بیانیه این نهاد به برخی مشکلات فراروی خانه موسیقی اشاره کرد و به خصوص از رئیس جمهور ودولت خواستند که حال که با شعارهای ارزشمدارانه به صدارت رسیدید، بهتر است که  ازموسیقی ارزشمدار هم حمایت کنید .


آخرین بخش برنامه ، اجرای ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی بودکه با آواز سالار عقیلی و همراهی نوازندگاه ارکستر ملی به اجرا درآمد.

حاشیه ها

* وقتی نوبت به دادن لوح به شهرام ناظری رسید ، مجری مراسم از وی خواست که به روی سن بیاید . اما انتظار طولانی شد و ناظری نیامد .
مجری گفت : دست بلندتری بزنید تا صدای دست زدنتان به کرمانشاه( زادگاه ناظری) برسد .
اما این دست زدن هم افاقه نکرد و کار به جایی رسید که مجری مراسم باناامیدی ابتدا رو به مدیر عامل خانه موسیقی کرد و گفت : آقای نوربخش چه کنیم ؟ و مدتی هم منتظر ماند و درنهایت  گفت که دیگر نمی توان استاد شجریان و آقای سریر را این همه منتظر نگه داشت .
در همین لحظه بود که ناظری با تعجیل به روی سن آمد و جایزه را از دست استاد شجریان گرفت.
در اواخر برنامه مجری متنی را به نقل از ناظری خواند که در آن توضیح داده بود که به همراه گروه در طبقه سوم به تمرین مشغول بودند و تا وی خود را به سن برساند زمان زیادی صرف شد.

*از مدیران عامل قبلی خانه موسیقی محمد سعید شریفیان در شب موسیقی حاضر نبود . حمید رضا نوربخش در سخنان خود گفت که وی در خارج از کشور است .

* مجری برنامه اعلام کرد که فیلمی درباره  اولویتهای کاری خانه موسیقی پخش خواهد شد ، اما آنچه که پخش شد ، فیلمی بود که در آن از اهل موسیقی درباره موسیقی خوب و بد پرسیده می شد.
پس از پخش این فیلم کوتاه مجری اعلام کردکه فیلم اشتباهی پخش شده است.

*دو تن از اعضای مجمع عمومی اصلی خانه موسیقی نسبت به حضور پری صابری ( کارگردان تاتر) در این دو فیلم معترض بودند ومعتقد بودند که وی کارگردان تاتر است ونه موسیقی شناس که بتواند درباره موسیقی نظر دهد و ضمن اینکه عضو خانه موسیقی هم نیست که بتواند اولویتهای کاری خانه موسیقی را بشناسد.

کد خبر 5133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز