یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

عباس دهقان*: همان‌طورکه قابل پیش‌بینی بود مخابرات ایران با افزایش شدید تقاضا در معاملات روبه‌رو شد؛

به گونه‌ای که با صف خرید حوالی 100 میلیون سهمی، دور جدیدی از افزایش ارزش را انتظار می‌کشید.

در این مورد که این صف شدید، پس از چند روز تعادل این سهم در هفته گذشته، چرا به وجود آمد، می‌توان دلایلی را برشمرد:

1 - گزارش عملکرد 3 ماهه شرکت مخابرات دیروز روی سایت بورس قرار گرفت. سود تلفیقی مخابرات که در این مدت پوشش یافته، 101 ریال است، در حالی که رقم سال گذشته 298 ریال بوده است.

البته رقم 101 ریال با احتساب اصلاحات و سود انباشته است و به‌طور مستقیم نمی‌تواند برای تخمین سود سالانه مورد استفاده قرار گیرد. مخابرات سود سالانه خود را 172 ریال به‌صورت تلفیقی در سال‌جاری پیش‌بینی کرده است.این گزارش با وجود ابهاماتش نشان از عملکرد مطلوب شرکت دارد.

2 -  از سوی دیگر شرکت روسی مگافون با اعلام قصد خود برای سرمایه‌گذاری 3‌میلیارد دلاری در صنعت مخابرات ایران پیش‌بینی کرده حضور قدرتمندی در مناقصه اپراتور سوم تلفن همراه داشته باشد و همین موضوع، توجه فعالان بازار را به مزیت‌های کمتر شناخته شده بازار مخابرات جلب کرده است. این خبر خود به اقبال مجدد به سهام مخابرات انجامید.

3 - شرکت مخابرات ایران همچنان مجمع عمومی عادی سالانه خود را برگزار نکرده و پیش‌بینی می‌شود ظرف ماه جاری این مجمع را برگزار کند.

با توجه به شنیده‌شدن شایعاتی مبنی بر اعلام قریب‌الوقوع زمان دقیق مجمع، اقبال به این سهم افزایش یافته است.

با در نظر گرفتن این مسائل می‌توان پیش‌بینی کرد، سهام مخابرات ظرف روزهای آینده با افزایش تقاضا روبه‌رو شود و سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز با اخذ مجوز به عرضه تدریجی 5 درصد دیگر از سهام این شرکت اقدام کند.

بر این اساس پیش‌بینی می‌شود روند حرکت قیمت سهام مخابرات در میان مدت کماکان صعودی باشد.

* رئیس هیأت مدیره کارگزاری کارآمد

کد خبر 61475

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز