دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

عباس دهقان*: نماد سایپا پس از برگزاری مجمع عمومی و همچنین اعمال افزایش سرمایه بازگشایی شد و 7 میلیون سهم سایپا مورد معامله قرار گرفت.

سایپا در مجمع عادی خود از 797 ریال سود سال 86 معادل 620 ریال را تقسیم کرد. در مجمع فوق‌العاده نیز 7/7 درصد افزایش سرمایه مورد تصویب قرار داد  تا سرمایه از 9654 میلیارد ریال به 10400 میلیارد ریال برسد.

سود هر سهم سال 87  هم با سرمایه جدید برابر 740 ریال اعلام شد. به این ترتیب قیمت پایانی امروز سایپا، نسبت قیمت به درآمد 9/1 را برای این سهم رقم می‌زند.

با اینکه به‌نظر می‌رسد که سهم سایپا  امروز با حمایت بازارگردان در بازار مورد معامله قرار گیرد اما شرکت دارای مزایای غیرقابل انکاری است که می‌تواند شرایط مناسبی را  در  میان مدت برایش رقم بزند.

ابتدا باید به وضعیت مطلوب و بدون دغدغه تولید و فروش محصولات اشاره کرد که در سال‌های گذشته به نمایش گذاشته شد و امسال نیز پیگیری خواهد شد.

این وضعیت در مقایسه با رقیب دیرینه یک مزیت به شمار می‌رود. اما به جز این موقعیت می‌توان به شرایط صنعت خودرو در ماه‌های آینده اشاره کرد که بهبود محسوسی را شاید نسبت به قبل شاهد باشد.

به این ترتیب، افزایش قیمت فروش تولیدات در کنار کاهش محتمل هزینه‌ها موقعیت کم نظیر رشد سودآوری را در برابر سایپا قرار داده است. به این نکته نیز باید توجه داشت که 60 درصد سود خالص این شرکت متعلق به درآمدهای زیرمجموعه‌های خودروساز و قطعه ساز است.

با توجه به اینکه شرایط گفته شده، موقعیت سودآوری را در برابر شرکت‌هایی چون: پارس خودرو و زامیاد نیز قرار می‌دهد پس بخت رشد سود آوری بیشتر از محل درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها نیز وجود دارد. بنابراین سایپا در نرخ‌های کنونی گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری میان مدت است.

* رئیس هیأت‌مدیره کارگزاری کارآمد

کد خبر 62240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز