شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

حسن علی بشارت احسانی*: حال وهوای بورس تهران امسال در گرمای نفسگیر تابستان هم بهاری است و شاخص بازار سهام ایران از چند ماه پیش روی نردبان صعود ایستاده تا صاحبان سرمایه برای بازگشت به تالار شیشه‌ای تشویق شوند اما همزمان با این همه اتفاق خوش آیند اوضاع در سایر بورس‌های جهانی بر وفق مراد نیست.

به عبارت دیگر در حالی که سال جدید خورشیدی برای سهامداران بورس تهران سال خوش یمن و مبارکی بوده بازیگران بورس‌های بزرگتر و حتی هم ردیف از سال میلادی که از نیمه گذشته چندان دل خوشی ندارند البته فعالان بازار سرمایه ایران هم روزهایی را به خاطر می‌آورند که با افسوس به تابلوی معاملات و روند سقوطی شاخص خیره می‌شدند اما در آن‌سوی مرزها، بازار خرید و فروش سهام داغ بود.

این ناهمگنی میان بورس تهران و بورس‌های جهانی و حتی بازارهای هم ردیف آسیایی هم بیش از هر دلیل دیگری از ارتباط کمرنگ اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی ناشی می‌شود.

در حقیقت از آنجا که سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌ای به حضور در معاملات بازار اوراق بهادارتهران  نشان نمی‌دهند و ارتباط روند حرکتی شاخص بورس تهران با دیگر بورس‌های جهان عملا قطع شده و بازار سهام تهران به استقلال نسبی رسیده است.

در واقع چون سرمایه‌گذار خارجی در خرید و فروش سهام حضور ندارد خروج سرمایه‌های خارجی به هر دلیلی بورس را دچار بحران و شوک ناگهانی نمی‌کند.

اما در نهایت توسعه بورس اوراق بهادار و تعمیق آن به تزریق نقدینگی جدید و از جمله سرمایه‌های خارجی نیاز دارد؛ در نتیجه محدودیت فعلی منابع یکی از معایب  بورس تهران به حساب می‌آید.

بنابراین  باید در کنار خصوصی‌سازی‌، کنترل بازار ارز از سیاست‌های دولت حذف شود چون در شرایط فعلی، موانع قانونی ورود و خروج سرمایه‌های خارجی با صرف زمان طولانی برداشته شده و  به انجام می‌رسد.

* کارگزار بورس

کد خبر 58387

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز