دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

مجید اصلی طرقبه*: پس از گذشت تقریبا 4 روز تعطیل و نیمه‌تعطیل در کشور، بورس در روز دوشنبه همچنان حالت ابهام و سردرگمی را تجربه می‌کرد. حدود 264 میلیون سهم مخابرات در بورس معامله شد.

نکته جالب در مورد سهام مخابرات عدم‌اتخاذ راهبرد معین و قابل اتکا توسط فعالان بازار و سرمایه‌گذاران قدیمی و با تجربه بورس در قبال نوسان‌های احتمالی سهم است.

با وجود اینکه در نخستین روز عرضه، بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار بر قیمت حدود 1200 ریالی برای سهم اتفاق نظر داشتند اما با عرضه سهم در قیمت 1500 ریال و فشار خرید توسط چند شرکت حقوقی غیرفعال بورسی برای خرید سهام مخابرات شاهد دنباله‌روی سهامداران نیز در این مورد بودیم.

این فشار خرید به صف خرید 500میلیونی سهم طی هفته نخست عرضه منجر شد و دیروز با کاهش این صف خرید به حدود 200 میلیون بلافاصله شاهد ترس و واهمه سهامداران احساسی و عرضه سنگین سهام مخابرات در بورس بودیم.

به‌نظر می‌رسد شرکت‌های حقوقی علاقه‌مند به خرید سنگین این سهم، دیروز با خارج شدن از صف خرید در ساعات نخست معاملات و تزریق جو ناامیدی و تقویت شایعه ریزش سهم، به خوبی توانستند سهام مخابرات را از بازار جمع‌آوری کنند.

صرف‌نظر از ارزندگی سهم در قیمت‌های فعلی که باز هم نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد اما متأسفانه رفتار کاملا احساسی و بدون هدف سرمایه‌گذاران جزء و برخی شرکت‌های حقیقی سرمایه‌گذاری در معاملات دیروز برای چندمین بار نماد عینی و روشن یافت.

به راستی با وجود تحمیل هزینه بسیار سنگین عرضه مخابرات در بورس به سهامداران با توجه به کاهش قیمت سهام سایر شرکت‌ها، محدودکردن دیدگاه سرمایه‌گذاری به نوسانات کوتاه مدت و سفته بازی روی سهام بزرگی چون مخابرات منطقی است؟

* مدیر سرمایه‌گذاری
صندوق سهم آشنا

کد خبر 60915

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز