چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۸
۰ نفر

رضا زائر حیدری *: صنعت سیمان ۲ روزی است که با اعلام تصمیمات جدید دولت برای افزایش محدود قیمت از خواب زمستانی بیدار شده و تولید‌کننده‌ها و صاحبان سهام سیمانی را به تکاپو واداشته است.

با این حال اتفاقات تازه اگر چه روزنه‌ای از امید را به روی صاحبان صنعت سیمان گشوده و تب سیمان را بعد از ماه‌ها در بورس تهران بالا برده اما هنوز نتوانسته ضربه آخر را به بازار سیاه این محصول وارد کند.

به عبارت دیگر باز هم قیمت در دایره‌ای محدود نوسان کم‌دامنه‌ای خواهد داشت و درنهایت تابعی از دستورالعمل‌های دولتی خواهد بود.

اما همین تحول محدود که احتمالا‌ به‌منظور ‌جبران ‌زیان‌ تولیدکنندگان ‌ایجاد شده می‌تواند با ورود سیمان به بازاری رقابتی به نام بورس کالا به فرصتی برای واقعی‌سازی‌ قیمت تبدیل شود.

در چنین شرایطی این نظام عرضه و تقاضا خواهد بود که ارزش حقیقی سیمان را در بازار داخلی تعیین می‌کند؛ اتفاقی که به‌عنوان مثال درمورد فولاد رخ داد.

به‌نظر می‌رسد در شرایطی که تولیدکنندگان، اندکی از سایه قیمت گذاری دستوری خارج شده‌اند و بازار رقابتی مشروط به تدریج شکل می‌گیرد فرصت مناسبی فراهم آمده تا سیمان شانس خود را در بورس کالا بیازماید.

به این ترتیب مصرف‌کننده هم این بخت را خواهد داشت که نیاز خود را در رقابتی سالم به‌طور مستقیم و البته با قیمتی کمتر تامین کند و از سوی دیگر تولید‌کننده هم این امکان را خواهد داشت که محصول خود را بی‌واسطه وبا قیمتی واقعی به دست بازار مصرف برساند.

اما متأسفانه همه این اصلاحات هم درصورت اجرا به معنای ایجاد بازار کاملا رقابتی نخواهد بود چون دستورالعمل جدید دولت تنها سطح توقف قیمت‌ها را اندکی بالا برده و در نهایت قیمت سیمان درصورت صعود ناشی از افزایش تقاضا، بالاخره به نقطه انجماد خواهد رسید و واضح است که وجود سقف قیمت امکان رقابت کامل را عملا منتفی و ادامه حیات بازار سیاه را تضمین می‌کند؛ با وجود تمام محدودیت‌های موجود، بورس کالا  از ورود این محصول به بازار رقابتی استقبال می‌کند.

* عضو هیأت‌مدیره بورس کالا

کد خبر 56859

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز