سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

غلامرضا سلامی*: از چند ماه پیش بورس وسرمایه‌گذاران منتظرند پای مخابرات به بازار سرمایه باز شود.

اتفاقی که هر بار به‌دلیلی، از جمله بلاتکلیفی ودیعه‌ها، صدور مجوز دولت برای ثبت سرمایه شرکت وحسابرسی صورت‌های مالی به تاخیر افتاده است.

مجموع دلایل حکایت ازآن دارد که حرکت سازمان خصوصی‌سازی‌ و شرکت مخابرات برای عرضه این سهم چندان صحیح و قابل دفاع نبوده و ایرادات اساسی بر آن وارد است.

مهم‌ترین ایراد هم بلاتکلیفی ودیعه‌های مخابرات است. رقم قابل ملاحظه‌ای که به‌گفته برخی کارشناسان مخابرات دوبرابر سرمایه ثبت شده شرکت مخابرات است.

به این ترتیب محتمل است بعد از واگذاری مخابرات صاحبان ودیعه‌ها که تا امروز به‌علت حضور دولت از وصول ودیعه هایشان صرف‌نظر کرده بودند به صرافت دریافت مطالبات خود بیفتند واین امر درصورت وقوع، قطعا شرکت و سهامداران آن رادر آستانه بحران مالی قرار خواهد داد.

از سوی دیگر انتقال انحصار از دولت به بخش خصوصی خطر دیگری است که رئیس اتاق بازرگانی تهران با توجه به واگذاری هلدینگی مخابرات از وقوعش ابراز نگرانی کرده وهمین ابراز نگرانی‌ها هم می‌تواند فرایند واگذاری را به تاخیر بیندازد.

به هر صورت بدیهی است که دولت قبل از واگذاری مخابرات باید به تمامی شبهه‌ها پایان بدهد و قبل از همه تکلیف ودیعه‌ها را مشخص کند مشکلی که به‌نظر می‌رسد راه مطمئنی به جز واگذاری سهام در برابر ودیعه‌ها وجود ندارد. 

دولت می‌تواند تعیین تکلیف ودیعه‌ها را به بعد از عرضه سهام موکول کند که در این صورت موظف است چنین بدهی سنگینی را درصورت‌های مالی شرکت مخابرات به ثبت برساند اما رقم سنگین بدهی سقوط ارزش سهام شرکت را به‌دنبال خواهد داشت.

بورس موظف است حساسیت ویژه به خرج دهد و در برابر اعمال فشارها مقاومت کند البته بورس تا امروز در برابر عرضه بی‌برنامه سهام مخابرات مقاومت کرده اما به‌نظر می‌رسد بیش از این توان مقاومت در برابر دولت را نخواهد داشت.

* عضو جامعه حسابداران رسمی

کد خبر 55317

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز