سازمان خصوصی‌سازی‌ بار دیگر زمان جدیدی را برای عرضه سهام بانک‌ها تعیین کرد.

طبق زمان بندی جدید، سهام بانک ملت تا خردادماه دربورس تهران عرضه می‌شود.این برنامه درحالی منتشر شده که اخیرا وزارت اقتصاد با تحولات مدیریتی روبه‌رو شده و هنوز تکلیف نرخ سود مشخص نیست.

اما با این وجود اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: طبق آخرین توافق انجام شده قرار است 5‌درصد سهام بانک ملت در خرداد ماه واگذار شود. اگر مانعی ایجاد نشود این واگذاری در زمان مقرر قطعی است.

محمود بهمنی دبیر کل بانک مرکزی نیز در گفت‌وگو با مهر گفت: امسال سهام بانک‌های مشمول واگذاری به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

هم اکنون وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال فراهم کردن و بررسی مقدمات واگذاری سهام بانک‌هاست تا این سهام از طریق بورس واگذار شود.

علی دیوان‌دری، مدیرعامل بانک ملت هم در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تایید آغاز روند خصوصی‌سازی‌ بانک ملت گفت: هیات پذیرش برای عرضه سهام شروطی مطرح کرده بود که در حال حاضر اکثر آنها برطرف شده است و 5 درصد از سهام بانک ملت به‌زودی با هدف تعیین قیمت در بورس عرضه خواهد شد.

عرضه سهام فلزی

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در عین حال از سرپرست جدید وزارت اقتصاد خواستار سرعت بخشیدن به روند واگذاری‌ها شد.

اسماعیل غلامی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در جلسه‌ این هفته هیات عالی واگذاری در مورد عرضه سهام شرکت‌های فولاد خراسان، فولاد خوزستان و مس از طریق بورس و 15 شرکت از طریق مزایده تصمیم‌گیری می‌شود که با تصویب این هیات نسبت به واگذاری آنها در اردیبهشت ماه اقدام خواهد شد.

وی در مورد واگذاری بیمه‌ها یادآور شد: واگذاری بیمه‌ها به‌دلیل مشکلات ساختاری زمان‌بر است که البته این امر به تصمیم‌ وزیر جدید اقتصاد بستگی دارد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به واگذاری پالایشگاه اصفهان در هفته آخر اردیبهشت ماه اعلام کرد: پالایشگاه تبریز و حفاری شمال نیز در مرحله پذیرش قرار دارند.

خصوصی‌سازی‌ درآسمان‌ها

او درباره واگذاری سهام کشتیرانی افزود: درصورت تغییر اساسنامه و برگزاری مجمع، این شرکت‌ آماده واگذاری است.

غلامی تصریح کرد: به‌دلیل زیان ده بودن ایران ایر قرار است سهام این شرکت سال آینده واگذار شود ولی درصورتی که اصلاح ساختار آن انجام و شرایط عرضه آن مهیا شود سهام این شرکت امسال از امکان واگذاری برخوردارخواهد ‌شد   زیرا حجم این شرکت‌ بــزرگـتر از شـرکــت مخابرات نیست. 

از سوی دیگرحسین خانلری، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم درخصوص خصوصی‌سازی‌ هما نیز گفت:سازمان هواپیمایی درمورد خصوصی‌سازی‌ هما موقعیت نظارتی و حاکمیتی دارد و بر همین اساس کوچک‌سازی‌ ایران ایر را ابلاغ کرده و گام اول را واگذاری شرکت‌ها ی تابعه و بخش‌های وابسته به بخش خصوصی می‌داند.

وی تاکید کرد: مطلب دوم در این خصوص، زیان‌ده بودن هماست چرا که اگر هما بخواهد خصوصی شود، ابتدا می‌بایست از حالت زیان ده بودن خارج شود، از همین رو سازمان خصوصی‌سازی‌ دیدگاه‌هایی دارد که ارائه خواهد کرد تا ابتدا ایرلاین ملی از زیان دهی خارج و بعد وارد بورس شود.

وی درخصوص زمان این خصوصی‌سازی‌ گفت: در اصل ۴۴ قانون اساسی با صراحت به‌خصوصی‌سازی‌ هما تاکید و برای این موضوع تا پایان سال ۸۷ زمان داده شده است که هم اکنون ساز و کار‌های اجرایی شدن آن در دست اقدام است.

سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان نماینده دولت باید ساز و کار و راه عملیاتی کردن خصوصی‌سازی‌ در حمل ونقل هوایی کشور را ایجاد کند.

مخابرات تا خردادماه

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ با اشاره به درج‌شدن نام مخابرات در تابلوی بورس خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها مانع خصوصی‌سازی این است که ابتدا شرکت مخابرات از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شود. با توجه به اقدامات انجام شده، واگذاری سهام مخابرات در خرداد ماه قطعی است.

وی با اشاره به درخواست خریداران خارجی برای خرید سهام مخابرات ادامه داد: شرکت‌هایی از کشورهای چین، آفریقای جنوبی، ژاپن، فرانسه و ترکیه خواستار خرید سهام شرکت مخابرات هستند.

کد خبر 50235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز