یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

گروه بورس: پست بانک یکی از 5 بانک دولتی است که قرار بود سهامش بر مبنای سیاست‌های اصل 44 امسال در بورس عرضه شود.

این فرصت چند روز دیگر به پایان می‌رسد و پرونده خصوصی‌سازی در سال 86 بسته خواهد شد. اما تاکنون شرایط برای عرضه سهام بانک‌ها در بورس فراهم نشده است.

حسنعلی قنبری رئیس کمیته اصل 44 پست بانک در مورد دلایل این تاخیر به همشهری می‌گوید: پس از مطالعات کارشناسی، تمام مدارک لازم ارسال شد، سازمان بورس هم پس از مطالعه مدارک ارسالی 2شرط برای پذیرش پست بانک قائل شد، به این ترتیب در صورت تحقق این شروط و دستیابی به معیارهای بورس، سازمان بورس، پست بانک را در قالب یک شرکت ارائه کننده خدمات بانکی خواهد پذیرفت.

او در مورد 2پیش شرط بورس می‌افزاید: بانک مرکزی در حال حاضر مجوز فعالیت بانک‌هایی را صادر می‌کند که سرمایه ثبت شده‌ای بالغ بر350‌میلیارد تومان داشته باشند در صورتی که پست بانک  فعالیت خود را با سرمایه ثبت شده یک میلیارد تومانی‌آغاز کرده بود و به مرور این سرمایه را به 56 میلیارد تومان افزایش داد، اما این میزان هنوز با رقم 350 میلیارد تومان تفاوت بسیار فاحشی دارد. سازمان بورس هم با توجه به همین کمبود، افزایش سرمایه ثبت شده را یکی از شروط پذیرش اعلام کرده است.

سودآوری

عضو هیات مدیره پست بانک می‌گوید: رسیدن به سوددهی مطلوب هم دیگر شرط سازمان بورس برای پذیرش پست بانک است. چون این بانک در سال مالی 85-84 با زیان‌دهی مواجه بود.

قنبری در تشریح زیان‌ده بودن این بانک در سال مالی 85-84  خاطر نشان می‌کند: پست بانک از ابتدا به عنوان شرکتی دولتی، تحت نظارت وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تعریف شده بود که وظیفه داشت خدمات مربوط به شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات نظیر ثبت نام سیم کارت همراه اول را ارائه کند،  اما برای ورود به بورس  راهی جز دستیابی به استقلال و تبدیل شدن به یک بانک تمام عیار نبود، بنابراین تلاش‌ها و فعالیت‌های مرتبط با وزارت ارتباطات متوقف شد و همین امر زیان‌ پست بانک را به همراه داشت.

رئیس کمیته اصل 44 پست بانک می‌گوید: باوجود تمام مشکلات سال گذشته فرایند تبدیل به یک بانک مستقل را طی کردیم،  به این ترتیب در حال حاضر پست بانک یازدهمین بانک دولتی است که تمام استانداردهای لازم را کسب کرده است.

تغییرات ساختاری

او می‌افزاید: تغییرات ساختاری مستلزم تغییر نظام استخدامی بود در نتیجه برای استخدام مجدد و البته بازنشستگی پرسنل براساس موازین بانکی ناچار به دریافت ذخایر قانونی شدیم که همین امر در کنار فعالیت‌های غیربانکی، به زیان‌دهی پست بانک منجر شد.

قنبری می‌گوید: با آغاز سال 86 پست بانک صرفا به فعالیت بانکی مشغول بوده و جالب اینکه مجموع این تغییرات به سوددهی 4میلیارد ریالی در 6ماهه اول سال منجر شده به نحوی که این بانک در مواردی، اعتبار هم در اختیار سایر بانک‌ها قرار داده است.

او پیش‌بینی می‌کند: سوددهی 4میلیارد ریالی پست بانک در آخرین روز سال به 50تا60 میلیارد ریال برسد؛ آن هم در شرایطی که بودجه 86 میزان سوددهی بانک را صفر در نظر گرفته بود.

عضو هیات مدیره پست بانک دلایل این سوددهی را استفاده از تمام فرصت‌های موجود عنوان می‌کند و می‌افزاید: پس از استقلال ناچار به بهره‌برداری از تمام فرصت‌ها و مدیریت نقدینگی شدیم و در نتیجه این تغییرات در سالی که اغلب بانک‌ها با مشکل اضافه برداشت از بانک مرکزی مواجه بودند پست بانک اعتبار هم در اختیار دیگر بانک‌ها قرار می‌داد. به این ترتیب با استناد به گفته‌های رئیس کمیته اصل 44پست بانک اولین مانع برای پذیرش این بانک از سوی بورس مرتفع شده اما هنوز برای تحقق پیش شرط دوم هیات مدیره به راه‌حل قطعی دست نیافته است.

افزایش سرمایه

قنبری می‌گوید: باید تصمیم بگیریم افزایش سرمایه پیش از ورود به بورس یا همزمان با عرضه انجام بگیرد به عبارت دیگر باید میان تامین سرمایه به وسیله دولت و شرکت‌های دولتی در آستانه خصوصی‌سازی مثل مخابرات یا استفاده از سرمایه سرمایه‌گذاران جدید در حین واگذاری بهترین راه را انتخاب کنیم. 

به گفته عضو هیات مدیره پست بانک تصمیم نهایی در این خصوص را مجمع بانک که ریاست آن را وزیر اقتصاد بر عهده دارد اتخاذ خواهد کرد، در نتیجه باتوجه با مهیا بودن تمام پیش شرط‌ها به محض اعلام نظر مجمع مراحل پذیرش رسمی به پایان خواهد رسید و 5درصد عرضه خواهد شد.

او در پایان تصریح می‌کند: پست بانک باتوجه به عمر کم، حساب‌های مالی شفاف و استفاده از پیشرفته‌ترین نرم افزار، آماده ترین بانک دولتی برای ورود به بورس است و قطعا در صورت حل مشکل افزایش سرمایه این بانک به سرعت مراحل پذیرش و عرضه را طی خواهد کرد.

کد خبر 46668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز