گروه بورس: هیأت پذیرش در آخرین جلسه خود، با پذیرش مشروط سهام بانک ملت و شرکت پتروشیمی خراسان در بورس اوراق بهادار تهران موافقت کرد.

غلامرضا حیدری کردزنگنه، رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ دراین باره به همشهری گفت:پذیرش سهام این 2 شرکت به صورت مشروط بوده ومدیران آن‌ها باید قبل از عرضه سهام نسبت به رفع شرط‌های تعیین شده اقدام کنند.

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ با توجه به مشروط بودن پذیرش سهام این 2 شرکت تاریخ دقیق عرضه سهام آن‌ها هنوز تعیین نشده است.

او درباره عرضه سهام بانک ملت گفت: مسئولان بورس به صورت‌های مالی وحساب‌های مشکوک الوصول بانک ملت ایرادهایی وارد کرده‌اند و بانک ملت باید پیش از قیمت گذاری سهام دربورس تکلیف این موارد را روشن کند.

شرط‌های بورس

این گزارش حاکی است: هیات پذیرش اوراق بهادار 9شرط مشخص برای پذیرش وعرضه قطعی سهام بانک ملت در بورس تعیین کرد، طبق نخستین شرط تعیین شده، نوع ثبت بانک ملت باید از «سهامی خاص» به «سهامی عام» تغییر کند، همچنین اساسنامه این بانک بایدمطابق اساسنامه نمونه تأیید شده سازمان بورس و الزامات بانک مرکزی اصلاح شود.

ارائه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای و بودجه حسابرسی شده سال 1386 تا تاریخ عرضه سهام وپیگیری نحوه تسویه مطالبات بانک از دولت و افشای آن برای عموم از دیگر شرط‌های عرضه سهام بانک ملت دربورس است.

براین اساس سیاست دولت درخصوص پرداخت تسهیلات تکلیفی، مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات و تضمین‌های لازم در این خصوص، باید استعلام و تعهدات مربوط به بازنشستگی کارکنان بانک، درصورت‌های مالی میان‌دوره‌ای مشخص شود.

هیات پذیرش همچنین خواستار اعلام سیاست تقسیم سود بانک، استقرار کمیته‌های حسابرسی و مدیریت ریسک در بانک و معرفی اعضای کمیته‌ها به بورس و تهیه صورت تطبیق حساب‌های فی مابین با بانک مرکزی، شامل بدهی‌های ارزی و ریالی و تأییدیه حسابرس، شده است.

همچنین مهم‌ترین شرط‌های پذیرش پتروشیمی خراسان هم شامل مواردی چون انعقاد قرارداد بلندمدت تأمین خوراک (گاز طبیعی) با شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر شفاف کردن روش قیمت‌گذاری گاز و تعهدات طرفین در اجرای مفاد قراردادورفع زیان انباشته شرکت، قبل از عرضه سهام در بورس است.

در یک قدمی بورس

مدیرعامل شرکت بورس هم با تأیید پذیرش مشروط بانک ملت و پتروشیمی خراسان گفت:به محض رفع ایرادها و موارد مشروط، سهام این 2شرکت در بورس عرضه خواهد شد.

علی رحمانی در گفتگو با فارس، اعلام کرد: از میان شرکت‌های خواهان حضور در بورس، بانک ملت با سرمایه یک هزار و 310میلیارد تومان و پتروشیمی خراسان با سرمایه 179 میلیارد تومانی به‌طور مشروط در بورس پذیرفته شدند ولی با توجه به بندهای مشروط به پتروشیمی خراسان 6‌ماه و به بانک ملت یک ماه مهلت داده شد تا نسبت به رفع موارد مشروط اقدام کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا زمان عرضه سهام این 2 شرکت مشخص شده یا خیر؟، گفت: زمان عرضه سهام بانک ملت و پتروشیمی خراسان نامعلوم است و به رفع موانع موجود بستگی دارد.

رحمانی ادامه داد: ‌در زمان عرضه، 5 درصد از سهام این 2 شرکت برای کشف قیمت در بورس عرضه می‌شود.

پتروشیمی فن آوران، تا پایان آذر

عضو ستاد اصل 44 وزارت نفت اعلام کرد: سهام پتروشیمی فن آوران تا پایان آذر ماه در بورس عرضه خواهد شد.

مهدی آقاجانی در گفتگو با فارس، با اشاره به این مطلب که مشکل اولیه و عرضه نشدن سهام برطرف شده، گفت: در حال حاضر منتظر صورت‌های مالی 6 ماهه حسابرسی شده این شرکت هستیم تا بعد از دریافت این مدارک نسبت به عرضه سهام اولین شرکت مشمول اصل 44 از مجموعه وزارت نفت اقدام شود.

کد خبر 38501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز