گروه بورس: این روزها مشترکان تلفن همراه اول، در کنار قبض‌هایشان بروشوری را دریافت می‌کنند که در آن به تبلیغ سهام مخابرات پرداخته شده است.

به گزارش همشهری، نکته جالب در این بروشور اعلام ارزش دفتری هر سهم مخابرات پیش از انجام کاهش سرمایه است.

طبق اطلاعات موجود در بروشور مزبور ارزش دفتری هر سهم شرکت مخابرات ۱۶۹ ‌تومان و ۵ ریال اعلام شده و براساس این اطلاعات جدید، با یک حساب سرانگشتی می‌توان ارزش دفتری کل سهام مخابرات را ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برابر با ۷ میلیارد دلار اعلام کرد.

اما در این میان صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با همشهری از تایید موضوع و ارزش‌گذاری سهام مخابرات خودداری و اظهار‌نظر در این باره را به سازمان خصوصی‌سازی‌ محول کرد.

او گفت: هرگونه ارزش‌گذاری در مورد سهام مخابرات برعهده سازمان خصوصی‌سازی‌ است. از زمان طرح واگذاری سهام مخابرات در بورس رقم‌های گوناگونی برای ارزش کلی سهام این شرکت مطرح شده، ابتدا برخی این رقم را ۱۶ میلیارد دلار و برخی ۱۴ ‌میلیارد دلار اعلام کرده بودند حتی بعضی کارشناسان دولتی، رقم باور نکردنی ۱۲۰ ‌میلیارد دلار را پیشنهاد کرده بودند.

گفته می‌شود رقم کلی ارزش شرکت مخابرات مدت‌ها مورد مناقشه شرکت‌های خارجی بوده و بسیاری از خریداران خارجی رقم‌های کنونی را عادلانه نمی‌دانند.

عرضه مبهم

در حالی که اطلاعات مالی جدید برای مشترکان مخابرات ارسال می‌شود هنوز اطلاعات دقیقی از زمان عرضه سهام این شرکت در بورس وجود ندارد.

قرار بود سهام شرکت مخابرات ۲۲ خرداد ماه در بورس عرضه شود اما این عرضه در این روز به‌دلیل برخی ایرادات قانونی در مورد ثبت سرمایه شرکت و ارائه گزارش‌های مالی جدید انجام نشد.

آخرین اظهارات مسئولان بورس حاکی است: پس از رفع این ایرادات سهام این شرکت تا پایان تیر‌ماه در بورس عرضه خواهد شد. 

شاه‌کلید واگذاری‌ها

در همین حال ایسنا به نقل از‌ مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ گزارش داد: فضا و شرایط ارائه خدمات در کشور به گونه‌ای است که واگذاری سهام شرکت مخابرات، هیچ انحصاری ایجاد نمی‌کند. 

غلامرضا حیدری ‌کرد زنگنه افزود: حضور و فعالیت پررنگ اپراتورهای مخابرات دیگر در حوزه خدمات ارتباطی باعث می‌شود، بحثی که تحت عنوان نگرانی از ایجاد انحصار و متضرر شدن جامعه مطرح شده، بلاموضوع تلقی شود.

معاون وزیر اقتصاد گفت: از آنجا که واگذاری شرکت مخابرات شاه‌کلید واگذاری‌هاست نباید اجازه بدهیم به بهانه‌های واهی و یا سوء‌برداشت‌ها، مشکلی بر سر راه این واگذاری مهم پیش بیاید چرا که با واگذاری شرکت مخابرات در بورس، این شرکت نیز مانند دیگر شرکت‌ها مسیر طبیعی خود را طی خواهد کرد.

وعده جدید

حسین صمصامی، سرپرست وزارت اقتصاد هم در جمع خبرنگاران، از واگذاری سهام مخابرات تا ۲ هفته‌ دیگر خبر داد.

به گزارش ایسنا صمصامی با بیان اینکه روند واگذاری‌ها براساس سیاست‌های اصل‌ ۴۴ سرعت گرفته است تصریح کرد: تا پایان امسال و اواسط سال بعد کار واگذاری شرکت‌های عمده و بزرگ به پایان می‌رسد.

اما نصر‌الله برزنی نایب رئیس شرکت بورس در گفت‌وگو با برنا همچنان از وجود ابهام درعرضه سهام شرکت مخابرات خبرداد.

برزنی گفت: این ابهامات با مذاکره و هماهنگی با شرکت مخابرات و سازمان خصوصی‌سازی‌ در حال رفع شدن است.براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده سهام این شرکت تا پایان تیرماه امسال در بورس عرضه می‌شود.

تبلیغات

همزمان با اجرای طرح ارسال اطلاعات مالی شرکت مخابرات همراه با قبض پرداخت برای مشترکان، تبلیغات تلویزیونی این شرکت نیز ادامه دارد؛ تبلیغاتی که به گفته رئیس سازمان بورس، نیازی به دریافت مجوز از بورس ندارد.

پیش از این شرکت سرمایه‌گذاری غدیر نیز در سال ۸۳ برای پذیره نویسی عمومی سهامش دست به تبلیغات گسترده درشبکه‌ها ی تلویزیونی زد اما پس از آنکه سهام این شرکت در بورس با نزول طولانی مدت مواجه شد و مسئولان این شرکت درهای اتاق خود را روی سهامداران وخبرنگاران بستند و حاضر به پاسخگویی نبودند، انتقادات بسیار شدیدی متوجه سازمان بورس شد.

کد خبر 55900

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز