چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد: سهام بانک‌ها پس از عرضه مخابرات و پالایشگاه تبریز در بورس عرضه می‌شود.

به گزارش همشهری، تاکنون ۳ بانک دولتی یعنی ملت، تجارت و صادرات آخرین اطلاعات مالی خود را در اختیار بورس گذاشته‌اند. در این میان مدیران پست بانک هم به دفعات از تمایل خود برای عرضه سهام در بورس سخن گفته‌اند.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که با توجه به آماده شدن صورت‌های مالی حسابرسی شده این ۳ بانک، سهامشان چه زمانی در بورس عرضه می‌شود؟ گفت: سهام بانک‌ها پس از عرضه سهام مخابرات و پالایشگاه تبریز در بورس عرضه خواهدشد.

زنگنه از ارائه تاریخ قطعی برای عرضه سهام بانک‌ها خودداری کرد. او پیش از این ابراز امیدواری کرده بود، سهام مخابرات و پالایشگاه اصفهان تا پایان تیر ماه در بورس عرضه شود.

قرار بود سهام بانک‌ها و مخابرات ابتدای سال‌جاری در بورس عرضه شود اما به‌دلیل شفاف نبودن صورت‌های مالی این شرکت‌ها عرضه سهام آنها با تعویق طولانی مواجه شد این در حالی است که به اعتقاد فعالان بازار بانک‌ها برای عرضه سهامشان در بورس راه درازی را در پیش دارند چرا که در صورت‌های مالی بانک‌ها موارد متعددی وجود دارد که باید شفاف شود.

کارشناسان معتقدند بدهی‌های دولت به بانک‌ها که رقم دقیق آن مشخص نیست و همچنین مطالبات بازنشستگان از جمله موانع پیش روی عرضه سهام بانک‌ها در بورس است.

همین موضوعات باعث شده تا انتقاد‌های تندی متوجه وزارت امور اقتصادی و دارایی شود چرا که این وزارتخانه با اینکه خود متولی اجرای سیاست‌های اصل 44 است  هنوز موفق به عرضه هیچ سهمی در بورس نشده است.

از این نظر وزارت اقتصاد در ته فهرست خصوصی در وزارتخانه‌ها جا خوش کرده و در رده آخر قرار گرفته است. پیش از این وزارت نفت در انتهای این فهرست جا داشت.

سود پست بانک

مدیرعامل پست بانک که قرار است سهامش به‌زودی در بورس تهران عرضه شود از کسب ۳.۲ میلیارد تومان سود در این بانک خبر داد.

خبرگزاری فارس در این باره به نقل از محمود افضلی، مدیر عامل و رئیس هیأت‌مدیره پست بانک گزارش داد: این بانک برای نخستین بار به اتکای درآمدهای ثابت خود موفق به کسب سود ۳۲ میلیارد ریالی در سال ۸۶ شد.

او یکی از مهم‌ترین شاخص‌های فعالیت بانک را رشد سپرده‌های بانک دانست و گفت: کل منابع پست بانک در سال ۸۴ معادل ۲ هزار و ۶۵ میلیارد ریال بود که این میزان در سال‌های ۸۵ و ۸۶ به‌ترتیب به ۵ هزار و ۵۰۱ و ۹ هزار و ۳۳ میلیارد ریال رسید.

افضلی منابع مؤثر بانک را در پایان سال ۸۴ یک هزار و ۴۰۲ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: منابع مؤثر پست بانک در سال ۸۵ به ۲ هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال رسید و در سال ۸۶ با ۱۱۲ درصد رشد نسبت به سال قبل به رقمی معادل ۵ هزار و ۸۲۸ میلیارد ریال بالغ شد.

مدیر عامل پست بانک با بیان اینکه متوسط رشد منابع سیستم بانکی در سال گذشته ۳۰ درصد برآورد می‌شود، خاطرنشان کرد: رشد ۱۱۲ درصدی این شاخص در پست بانک نشان دهنده شتاب ۴ برابری آن نسبت به متوسط کشور است.

وی نرخ هزینه عملیاتی را در سیستم بانکی نشان دهنده متوسط سود پرداختی به مشتریان دانست و   اظهار داشت: در حالی که این شاخص در بانک‌های دولتی کشور حدود ۷ درصد و در بانک‌های خصوصی ۱۳ تا ۱۴ درصد است، نرخ هزینه متوسط پست بانک از ۴.۵ درصد در پایان سال ۸۴ به ۱.۷ درصد در سال گذشته رسیده است.

افضلی تحقق این امر را نتیجه ارزان قیمت بودن سپرده‌های این بانک ارزیابی کرد.

به گفته رئیس هیأت‌مدیره پست بانک ۹۲ درصد از تسهیلات ارائه شده توسط این بانک کمتر از ۱۰ میلیون تومان بوده است. 

به گفته وی درآمد کل پست بانک در سال ۸۵ معادل ۳۱۴ میلیارد ریال بوده که با ۶۰ درصد افزایش در سال ۸۶ به ۵۰۴ میلیارد ریال رسیده است.

این در حالی است که کل هزینه‌های این بانک در سال ۸۵ معادل ۴۷۰ میلیارد ریال بوده که در سال ۸۶ با کنترل هزینه‌ها، اعمال مدیریت هزینه و صرفه‌جویی، این رقم تنها با ۰.۵ درصد افزایش به ۴۷۲ میلیارد ریال رسیده است.

مدیر عامل پست بانک با اشاره به سود ۳۲ میلیارد ریالی این بانک در سال گذشته، خاطرنشان کرد: این نخستین بار است که پست بانک به اتکای درآمدهای ثابت خود این میزان سودآوری را تجربه می‌کند.

افضلی در پایان تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای واگذاری در قالب اصل 44، توسط کمیته‌ای در پست‌بانک نهایی شده و اقدامات لازم در این خصوص صورت گرفته است. 

به گفته وی سایر شرایط خصوصی‌سازی و زمان ورود به بورس برای پست بانک توسط سازمان خصوصی‌سازی و شرکت بورس تعیین خواهد شد.

ناراضیان بانکی

اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد در میان مجموعه بانک‌های دولتی، برخی از آنها تمایل چندانی برای ورود به بورس ندارند.

چنانکه روز دو شنبه حسینعلی ضیایی، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی خبر از مخالفت این سازمان برای عرضه سهام بانک رفاه کارگران در بورس داد و اعلام کرد:93 در صد از سهام این بانک در اختیار تامین اجتماعی است و ما نیز به هیچ عنوان قصد نداریم سهام این بانک را در بورس عرضه کنیم.

درحالی‌که براساس سیاست‌های اصل ۴۴ و ابلاغیه مقام معظم رهبری نام بانک رفاه کارگران در فهرست واگذاری‌های سال‌جاری قرار گرفته و سهام این بانک باید ظرف ماه‌های آینده در بورس عرضه شود.

در مجموع سهام ۴ بانک صادرات، تجارت، ملت و رفاه کارگران باید براساس این سیاست‌ها تا پایان امسال در بورس عرضه شوند.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در گفت‌وگو با همشهری درباره اظهار نظر مسئولان تأمین اجتماعی گفت: واگذاری سهام شرکت‌ها براساس سیاست‌ها ی دولت انجام می‌شود و ما نیز هر چه دولت در این زمینه تکلیف کرده انجام خواهیم داد.

سخنان ضیایی با این ایده انجام می‌شود که سازمان تا مین اجتماعی یک سازمان  خصوصی است، بنابراین، این سازمان می‌تواند سهام این بانک را در اختیار خود داشته باشد و مستثنی از سیاست‌های اصل ۴۴ باشد در حالی که بسیاری از کارشناسان از نهادها و سازمان‌هایی نظیر تامین اجتماعی یا صندوق بازنشستگی کشوری به‌عنوان نهاد‌های شبه دولتی یاد می‌کنند و معتقدند این سازمان‌ها ساختاری کاملا دولتی دارند و سیاست‌ها و خط‌مشی‌های آنان عمدتا از طرف دولت تامین می‌شود.

کد خبر 58193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز