گروه بورس: پذیره‌نویسی سهام بازار خارج بورس هفته آینده آغاز می‌شود.

به گزارش همشهری، علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار که در یک نشست خبری شرکت کرده بود، گفت: عرضه عمومی سهام این بازار جدید به‌مدت ۶ روز انجام خواهدشد و شرایط عرضه نیز در روزهای آینده از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود.

به گفته صالح آبادی پس از انجام پذیره نویسی، مجمع عمومی شرکت فرا بورس تشکیل می‌شود و با انتخاب هیأت‌مدیره و مدیرعامل، این بازار نوظهور آغاز به کار می‌کند.

طبق اعلام رئیس سازمان بورس، سرمایه شرکت فرا بورس ۱۰ میلیارد تومان است.

این شرکت ۱۳۸ سهامدار مؤسس دارد که ۶۰ درصد سهام آن به نهادهای مالی نظیر شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاران، بانک‌ها و بیمه‌ها اختصاص یافته و ۲۰ درصد دیگر به شرکت بورس اوراق بهادار تعلق دارد.

قرار است ۲۰ درصد باقیمانده در جریان پذیره نویسی عمومی به سایر سرمایه‌گذاران واگذار شود.

صالح‌آبادی اعلام کرد: بورس و سازمان خصوصی‌سازی‌ توافق کرده‌اند پس از تشکیل بازار خارج از بورس آن دسته از سهام دولتی را که باید از طریق مزایده واگذار شود، در بازار خارج بورس عرضه کنند.

بر این اساس تصمیم گرفته شده در چارچوب بازار خارج بورس تابلوی جداگانه‌ای برای معامله سهام شرکت‌های مزایده‌ای ایجاد شود.

برخورد با متخلفان

رئیس سازمان بورس در ادامه از برخورد با متخلفان در بازار سرمایه خبر داد و گفت: تاکنون دادگاه بدوی در مورد یک فقره دستکاری در بازار، افراد متخلف را به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرده و در یک مورد متهمان پرونده‌ای را که معامله متکی بر اطلاعات نهانی انجام داده بودند، به جزای نقدی محکوم کرده است.

در دادگاه تجدید نظر هم حکم قطعی برای متهمان به جعل اوراق بهادار صادر شده است.

تلاش برای افزایش عرضه

صالح‌آبادی اعلام کرد: با توجه به شرایط جدید بازار، از این پس شرکت‌های تازه وارد ملزم هستند در عرضه اولیه ۲۰ درصد سهام را در تالارهای مبادلات عرضه کنند.

او تاکید کرد: بدون تعارف می‌گویم اگر شرکت‌های متعهد به عرضه سهام، الزامات بورس را رعایت نکنند به تابلوها و بازارهای پایین‌تر تبعید می‌شوند.

رئیس سازمان بورس اعلام کرد: سرپرست وزارت اقتصاد در نامه‌ای بانک‌ها را مکلف کرده سهام شرکت‌هایی را که در بازار برای آنها تقاضا وجود دارد با هماهنگی در بورس عرضه کنند؛

ضمن اینکه قرار است در نشستی با مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری تعهداتشان را درباره رعایت سهام شناور در بورس گوشزد کنیم.

اوراق آتی

رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه معاملات اوراق آتی یا فیوچرز از اوایل تیر ماه در بورس کالا آغاز شده، گفت: فعلا در قالب معاملات فیوچرز شمش طلا مبادله می‌شود و در این نوع مبادلات هر قرار داد فیوچرز معادل یک اونس طلاست.

او درباره دلایل انتخاب فلز طلا برای مبادلات فیوچرز گفت: طلا عموما استاندارد است و قیمت جهانی مشخصی دارد؛ به این ترتیب تاکنون ۵۸ قرار داد فیوچرز معامله شده و ۱۷ مشتری در رینگ فیوچرز شمش طلا خریده‌اند.

به گفته صالح آبادی، تاکنون فقط تقاضای عرضه مس در بازار فیوچرز مطرح شده که قرار است هیات پذیرش بورس کالا درباره آن تصمیم بگیرد. ضمن اینکه برای انجام مبادلات فیوچرز در رینگ صادراتی هم برنامه‌هایی تدوین شده است.

بورس کالا

صالح آبادی با ابراز خرسندی از رونق مبادلات در بورس کالا گفت: در حال حاضر، به‌طور میانگین روزانه ۱۰ میلیارد تومان محصولات پتروشیمی در بورس کالا معامله می‌شود که البته جا دارد باز هم افزایش یابد.

رئیس سازمان بورس درباره احتمال عرضه سیمان در بورس کالا پس از اجرای طرح آزادسازی قیمت گفت: چون هزینه حمل سیمان بالاست، سیمان کالای منطقه‌ای محسوب می‌شود و قیمت آن در مناطق مختلف متفاوت است، واردات آن هم ساده نیست بنابراین پذیرش این محصول در بورس کالا به بررسی بیشتری نیاز دارد.

لایحه جدید

صالح‌آبادی در ادامه از ارائه لایحه‌ای پیشنهادی به وزارت اقتصاد برای تعیین تکلیف مالیات ابزارهای جدید خبر داد و گفت: لایحه پیشنهادی شامل ۳ ماده است که در آن برای حل مشکل مالیاتی ابزارهای جدید و نحوه فعالیت نهادهای جدید مالی نظیر صندوق‌های مسکن راهکارهایی ارائه شده است.

وی افزود: اگر این لایحه به‌صورت ۲ فوریتی به مجلس برود بسیاری از مشکلات قانونی بازار سرمایه برای عرضه ابزارهای جدید برطرف می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

رئیس سازمان بورس از مردم خواست به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سهام از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

وی  با اشاره به اینکه این روزها تحرک بیشتری در شرکت‌های کارگزاری برای توسعه فعالیت‌ها مشاهده می‌شود، گفت: در اطلاعیه‌ای از شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار خواسته‌ایم درخواست خود را برای فعالیت در بازار فیوچرز در بورس کالا ارائه دهند تا برای متقاضیان مجوز صادر شود. 

صالح آبادی افزود: اعتقاد داریم شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس‌ باید بزرگ شوند و حوزه فعالیت‌شان را گسترش دهند و از حالت دکان خارج شوند.

کد خبر 57464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز