چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

حسین خزلی خرازی*: با آغاز عرضه قرارداد‌های آتی در بورس کالا، زمینه تنوع در ابزار‌های معاملاتی این بورس نوپای کشور به وجود آمد.

در واقع قرارداد‌های آتی که از الزامات هر بورس کالایی است باید خیلی پیش‌تر از این در بورس کالا راه‌اندازی می‌شد اما با راه‌اندازی این نوع از قرار داد‌ها می‌توان چشم‌انداز روشنی را برای این بورس متصور بود.

انجام معاملات براساس قرار داد‌های آتی ویژگی‌های زیادی را برای بورس کالا به ارمغان می‌آورد که ذکر همه آنها دراین مطلب نمی‌گنجد و به صفحات بیشتری نیاز دارد اما می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های بارز این نوع معاملات، جلوگیری ازنوسان زیاد قیمت‌ها و کاهش ریسک خریدار وفروشنده است.

در حقیقت، تولیدکنندگان که همواره با نگرانی کاهش قیمت محصولات روبه‌رو هستند می‌توانند با فروش جلوتر محصولات خود براساس قراداد‌های آتی، از این نگرانی رهایی یابندو امید وار باشند تا محصولاتشان با قیمت عادلانه‌ای به‌فروش می‌رسد.

این موضوع در مورد خریداران نیز صادق است، آنها همیشه نگران افزایش ناگهانی قیمت‌ها هستند، بنابراین می‌توانند با به کار گیری قرارداد‌های آتی، ریسک افزایش قیمت‌ها را به حداقل برسانند. همه این‌ها به مدد انجام قرارداد‌های آتی و توسط معامله‌گران این قرارداد‌ها میسر می‌شود.

معامله گران قرارداد‌های آتی با انجام خرید وفروش این قرارداد‌ها ریسک بالا و پایین رفتن قیمت را کاهش می‌دهند و کمک زیادی به متعادل کردن قیمت‌ها می‌کنند. 

همان طور که گفته شد انجام معاملات آتی یکی از الزامات بورس‌های کالا است و از مدت‌ها پیش در بورس‌های دنیا در حال انجام است. این معاملات باید 70تا80‌درصد مبادلات بورس کالا را در بر بگیرد و در مورد کالا‌های بیشتری نیز اعمال شود.

هرچند در حال حاضر فاصله زیادی با انجام چنین معاملاتی به‌صورت فراگیر وجود دارد و به تازگی این نوع قرار داد‌ها با معامله روی طلا آغاز شد اما باید ابعاد چنین قرارداد‌هایی را در بورس کالا گسترش داد تا زمینه برای توسعه هر چه بیشتر بورس کالا به وجود آید.

از سوی دیگرعرضه کالاهای کشاورزی به‌عنوان عرضه اولیه که به تازگی با دستورمعاون اول رئیس‌جمهوری به وزارت اقتصاد و گمرک اجرایی شده می‌تواند زمینه رونق معاملات محصولات کشاورزی را نیز در بورس کالابه‌دنبال داشته باشد.

این تقاضا سال گذشته از سوی شرکت بورس کالا مطرح شد و درحال حاضر دستور آن به سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه شده است تا عرضه‌ اولیه کالاهای وارداتی کشاورزی حتما در بورس صورت گیرد.

به این ترتیب گمرک و وزارت اقتصاد هم می‌توانند در عرضه کالا‌ها به بورس کمک کنند. با همه این شرایط می‌توان نقاط امیدی را برای بورس در روز‌های آینده متصور بود.

* عضو هیئت مدیره بورس کالا

کد خبر 56139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز