شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

غلامرضا سلامی*: پدیده شفاف نبودن اصلاعات ارائه شده از سوی خصوصی‌سازی‌ برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی موضوعی است که از زمان آغاز سیاست‌های اصل ۴۴ به شدت بورس را تحت‌تأثیر قرار داده است.

متأسفانه اطلاعات ارائه شده در مورد شرکت‌های دولتی به هیچ عنوان کامل نیست.  این موضوع می‌تواند زمینه ایجادرانت برای بسیاری از سهامداران به وجود آورد واز سوی دیگر باعث ضررو زیان طیف دیگری از سهامداران شود.

مانند واقعه‌ای که در مورد شرکت ملی صنایع مس رخ داد و باعث شد بسیاری از سهامداران در خرید بلوک دوم شرکت مس متضرر شوند. این اتفاقات در گذشته در مورد شرکت‌هایی مانند صدرا، آذراب ومپنا هم رخ داد؛ به‌طوری که نوسان شدیدی در قیمت سهام این شرکت‌ها پس از ورود به بورس به وجود آمد.

همه این موضوعات به‌دلیل این است که اطلاعات اولیه ای که در مورد این شرکت‌ها ارائه شده ناقص بوده و از ذکر بسیاری از مسایل مهم خود داری شده است.

سابقه خصوصی‌سازی‌ سهام شرکت‌های دولتی نشان می‌دهد مدیران این شرکت‌ها به‌دلیل اینکه عملکردشان زیر سؤال نرود بسیاری از اطلاعات را ارائه نمی‌کنند و این اطلاعات محصور در شرکت باقی می‌ماند.

در بسیاری از موارد دیده شده که شرکت‌های دولتی که وارد بورس می‌شوند از امتیازات خاص دولتی و یا قرارداد‌هایی برخوردارند که پس از واگذاری فسخ می‌شود یا ممکن است بدهی‌هایی به دولت داشته باشند که قابل وصول نباشد و درصورت‌های مالی دیده نشود همه این مسائل در روند قیمت گذاری سهام شرکت‌ها و پس از آن در قیمت سهام پس از واگذاری تاثیر می‌گذارد.

به همین دلیل زمانی که شفافیت اطلاعاتی وجود ندارد و ابهام در اطلاعات وجود دارد، بازار براساس مکانیزم عرضه و تقاضا این قیمت را اصلاح می‌کند بنابر این، اینکه گفته می‌شود در بازار تبانی وجود داشته است درست نیست و بازار تنها براساس واقعیات قیمت‌ها را اصلاح می‌کند.

*کارشناس بازار سرمایه

کد خبر 53765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز