شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

موج: امید نامه طلا برای عرضه این فلز گران‌بها در قالب بازار مبادلات آتی در بورس کالا تهیه شد

حسین ملا حسین آقا، رئیس هیأت‌مدیره بورس کالا با اشاره به نهایی شدن طرح ایجاد بازارمعاملات آتی در بورس کالا، از طلا به‌عنوان در دسترس‌ترین کالا برای انجام معاملاتی آتی نام برد.

او با بیان این که شرکت بورس کالا امید نامه طلا را برای عرضه تهیه کرده است، اظهار داشت: معاملات آتی تجربه جدیدی در فعالیت‌های معاملاتی کشور است لذا تلاش بورس کالا بر این است که این تجربه از کالایی آغاز شود که ابعاد بازار آن روشن‌تر و فضای معاملاتی آن فراهم‌تر است و جامعه نسبت به آن آگاهی و شفافیت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه در معاملات آتی، معاملات فیزیکی مطرح نیست، ادامه داد: 90درصد معاملات آتی مربوط  به سازماندهی افرادی است که علاقه‌مند به پذیرش ریسک و انجام معاملات الکترونیک هستند.

ملا حسین آقا با اشاره به بالا بودن تعرفه واردات طلا، بر کاهش این تعرفه به‌منظور افزایش واردات طلا از مبادی رسمی تاکید و تصریح کرد: هر چه واردات رسمی طلا افزایش یابد امکان عرضه و معاملات بورسی آن نیز افزایش می‌یابد. وقتی تعرفه طلا  به نحوی است که وارد‌کنندگان آن ترجیح می‌دهند آن را از مبادی غیررسمی وارد کنند طبیعتا امکان انجام معاملات آن در بورس کشور فراهم نمی‌شود.

رئیس هیأت‌مدیره شرکت بورس کالا در پاسخ به این سؤال که اتحادیه فروشندگان طلا از کارمزد معاملات ناراضی هستند، اظهار داشت: کارمزد معاملات طلا با توجه به شرایط و ویژگی‌های آن دربورس کالا تعیین شده است که این مسئله مشکلی را ایجاد نمی‌کند. وی با بیان اینکه هیأت‌مدیره بورس کالا هدفش افزایش کیفی معاملات است نه کسب کارمزد، ادامه داد: مسائلی که در چارچوب بورس کالا باشد، قابل رفع است و انجام معاملات این کالا بیشتر تحت‌تأثیر مسائل بیرونی است.

وی درخصوص همکاری اتحادیه طلافروشان با بورس کالا، گفت: آنها به انجام معاملات طلا در بورس کالا راغب هستند و مخالفت خاصی از سوی آنان در بورس کالا وجود ندارد. بیشترین بحث در معاملات طلا در بورس کالا مربوط به تعرفه واردات است که آن هم باید اصلاح شود.
ملا حسین آقا با اشاره به تشکیل کمیته پذیرش کالاهای جدید در بورس کالا گفت: درخصوص ورود کالاهای جدید به بورس کالا بحث‌هایی در مورد مشتقات مربوط به نفت است که امید نامه آنها در حال تهیه است.

وی ادامه داد: با فعال شدن هیات پذیرش در هفته جاری، شاهد این خواهیم بود که محصولات پتروشیمی موقعیت مناسب خود را در بورس پیدا کنند. وی با بیان اینکه رینگ صادراتی بورس کالا در هفته جاری افتتاح می‌شود، گفت: بورس کالا تمام زمینه‌های اجرایی را برای عرضه نفتا به‌طور کامل فراهم کرده است به این ترتیب نفتای سبک وسنگین به‌عنوان اولین کالاهایی هستند که رینگ صادراتی با انجام معاملات آنها افتتاح می‌شود.

کد خبر 52129

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز