جمعه ۲۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه بورس: مدیر عامل بورس اوراق بهادار اعلام کرد: قیمت کنسانتره سنگ آهن افزایش نخواهد نیافت.

به گزارش همشهری‌، روز چهار‌شنبه به‌دنبال انتشار خبر افزایش قیمت کنسانتره سنگ آهن، سهام شرکت‌های فولادی با صف فروش مواجه شدند و شاخص‌های بورس تهران فرو ریخت.

لحظاتی پس از این رویداد علی رحمانی مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار اعلام کرد: ممکن است قیمت کنسانتره افزایش پیدا کند به همین دلیل در حال رایزنی با مقامات دولتی هستیم تا این موضوع حل شود.

اما روز گذشته علی رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری از به ثمر رسیدن مذاکرات انجام شده خبر داد و گفت:با توجه به رایزنی‌هایی که انجام دادیم قیمت کنسانتره سنگ آهن تغییر‌چندانی نخواهد یافت و قرار ‌است به گونه‌ای عمل شود که صدمه‌ای به بازار وارد نشود.

او تاکید کرد: براساس گفت‌وگوها و رایزنی‌های انجام شده با مقامات بلندپایه در داخل دولت، قرار شد قیمت کنسانتره تغییر محسوسی نداشته باشد تا بازار سهام لطمه نخورد و روند سودآوری شرکت‌ها تحت‌تأثیر قرار نگیرد.

رحمانی همچنین در گفت‌وگوی دیگری با فارس احتمال افزایش قیمت کنستانتره سنگ آهن را بعید دانست و تاکید کرد: دولت تصمیمی بر افزایش قیمت کنستانتره سنگ آهن ندارد.

او تصریح کرد: آخرین اخبار دریافتی از مراجع دولتی و تصمیم‌گیر حکایت از آن دارد که افزایش قیمت کنستانتره سنگ آهن بعید بوده و مقامات دولتی چنین تصمیمی را نخواهند گرفت.

با توجه به اثر منفی افزایش نرخ این محصول در سود‌آوری شرکت‌های فولادی و فلزی و همچنین بروز نگرانی‌ سرمایه‌گذاران حقیقی وحقوقی ، دولت از افزایش نرخ کنستانتره جلوگیری خواهد کرد.

او افزود: هم‌اکنون تحرکات متعددی در دولت ایجاد شده تا مانع از اتخاذ چنین تصمیمی شود، چرا که دولت خواهان ادامه رونق بازار سهام و تقویت و حمایت از بورس است.

موضع وزارت صنایع

در تحولی دیگرمعاون وزیر صنایع و معادن‌هم‌گفت: هیچ گونه مذاکره‌ای برای افزایش نرخ سنگ آهن صورت نگرفته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن(ایمیدرو)، احمدعلی هراتی نیک با رد شایعات مربوط به افزایش خلق‌الساعه قیمت سنگ آهن اظهار داشت: هیچ گونه مذاکره‌ای برای افزایش نرخ سنگ آهن صورت نگرفته است.

او در عین حال تاکیدکرد: نوسان قیمت سهام برای فعالان بورس امری طبیعی است و شرکت‌های فولادی از روند مثبتی در بورس برخوردار بوده‌اند. نباید با ارائه پیش‌فرض‌های غیرکارشناسانه و نادرست، شوک منفی به بازار سهام وارد ساخت.

سنگ آهن، در بورس کالا 

اما همزمان با تحولات آهنین در بورس اوراق بهادار، سید علی حسینی عضو هیأت‌مدیره سازمان بورس از مهیا نبودن شرایط برای عرضه  محصول سنگ آهن در بورس کالا خبر داد.

حسینی در این باره به فارس گفت: عرضه سنگ آهن در بورس کالا امکان‌پذیر نبوده و مستلزم جلب نظر ایمیدرو و شرکت‌های مصرف‌کننده این محصول است. 

او تاکید کرد: در شرایط کنونی عرضه این محصول در بورس کالا امکان‌پذیر نیست و مستلزم اخذ نظر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی( ایمیدرو) و شرکت‌های مصرف‌کننده است.

از سوی دیگر سنگ آهن ماده‌ای حیاتی برای کشور است و در حالی که تولید‌کنندگان عمده این محصول در دنیا با محدودیت‌هایی از صادرات و خروج این ماده جلوگیری می‌کنند شاید هم اکنون زمان مناسبی برای ورود این محصول به بورس و امکان خروج بیشتر نیست.

عضو هیأت‌مدیره سازمان بورس خاطر نشان کرد: با عرضه سنگ آهن در بورس کالا احتمال خریده شدن آن توسط سرمایه‌گذاران خارجی نیز وجود دارد که این رویه به نفع صنعت فولاد  و بازار سرمایه نیست. 

حسینی با بیان این نکته که با این اوصاف پیگیری‌ها ادامه خواهد داشت گفت: بر این اساس فعالیت‌های مربوطه از هیأت پذیرش به هیأت‌مدیره بورس کالا منتقل شده تا با توجه به حضور شرکت‌های فولادی در بورس کالا، بررسی‌های جامع‌تری به عمل آید تا درصورت امکان عرضه سنگ آهن در بورس کالا، دوباره در هیات پذیرش مطرح شود.

400 میلیارد تومان پول جدید

 مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار از ورود 400 میلیارد تومان نقدینگی جدید طی یک ماه گذشته به بازار سهام خبر داد.

وی افزود: براساس برآورد‌های تقریبی 40 تا 100 میلیارد تومان نقدینگی طی یک ماه اخیر وارد بازار سهام شده، از این مبلغ 200 میلیارد تومان مربوط به سرمایه‌های جدید داخلی مانند بازار مسکن و خارجی است. 

به گفته رحمانی ورود نقدینگی‌های جدید و رشد قیمت سهام شرکت‌های برتر باعث شده میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار از 2/5 مرتبه به 8/5 مرتبه افزایش یابد.

رحمانی درباره تصمیم شرکت بورس درباره الزام 229 شرکت بازار دوم به استفاده از بازارگردان اظهار داشت: شرکت‌های بازار دوم به‌مدت یک سال فرصت دارند برای اصلاح ساختار و تطبیق شرایط خود با بورس نسبت به انتخاب و معرفی بازارگردان اقدام کنند. شرکت‌های جدیدی هم که از این پس در بازار دوم حضور خواهند داشت باید از همان ابتدای پذیرش، بازارگردان داشته باشند.

کد خبر 57676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز