جمعه ۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

عباس دهقان*: گروه دارو یک هفته‌ای است که مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته است.

در توضیح دلایل این اقبال می‌توان به نکاتی اشاره کرد:

1 - افزایش قیمت محصولات دارویی همواره از مهم‌ترین فاکتورهای رشد ارزش سهام این گروه بوده است. در حقیقت حتی می‌توان گفت که در هر مقطعی که شاهد بهبود اوضاع این گروه بوده‌ایم، صحبت‌هایی مبنی بر دریافت مجوز افزایش نرخ مطرح شده است.

در این چند روز نیز خبر مخالفت نکردن رئیس‌جمهوری با رشد نرخ اقلام دارویی منتشر شده که در ایجاد جو مثبت برای این گروه مؤثر بوده است. 

2 -  با بررسی دوره رشد عمومی گروه دارو به این جمع بندی می‌رسیم که این نمادها به‌طور معمول خلاف جهت کلی بازار حرکت می‌کنند.

تمامی فعالان بازار سرمایه این مسئله را به یاد دارند که دوره رشد این گروه در نیمه دوم سال است که به‌طور معمول وضعیت عمومی بورس نامساعدتر از نیمه نخست است. 

3 - یکی از علل کاهش اقبال بازار به گروه دارو در ماه‌های اخیر، انتشار شایعه مشکل تامین مواد اولیه از خارج بوده که به واسطه تحریم‌ها رخ داده است.

این مسئله از اساس نادرست بود چون مطابق منشور سازمان ملل متحد، غذا و دارو مشمول هیچ نوع تحریمی نمی‌شوند. بنابراین مشکل تامین مواد اولیه وجود ندارد.
اما سؤال دیگر اینکه کدام سهام دارویی با چه ویژگی‌هایی برتر از رقبای خود است.

عمده دلیل برتری یک سهم دارویی در سال‌های اخیر انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تولید و معرفی دارویی جدید به بازار بوده است.

اما از دیگر نکات قوت یک سهم دارویی که بیشتر در این گروه رخ می‌دهد، تمایل به انباشته کردن بخشی از سود خالص و در نهایت اعمال افزایش سرمایه از این محل است.

در پایان باید به متوسط نسبت قیمت به درآمد این گروه نیز اشاره کرد که به‌طور معمول در دوران پررونق سهام دارویی به عدد 6 می‌رسد. 

* رئیس هیأت‌مدیره کارگزاری کارآمد

کد خبر 61894

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز