شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

عباس دهقان*: بالاخره سازمان خصوصی‌سازی‌ به نیابت از دولت، 5 درصد از سهام شرکت مخابرات را روی میز فروش گذاشت و منتظر نشست تا سهامداران برای خرید 2 میلیارد و293 میلیون برگه سهم رقابت کنند

دست آخرهم درحالی که ساعت معامله تا یک بعد از ظهر تمدید شده بود و خریداران به قیمت بیش از 119 تومان به ازای هر سهم تمایلی نشان نمی‌دادند، ناگهان ورق برگشت و درفاصله چند دقیقه تمام سهام عرضه شده با قیمت 150 تومان فروش رفت.

به این ترتیب، سازمان خصوصی‌سازی تقریبا به آنچه می‌خواست، رسید وتوانست قیمت سهام مخابرات را به رقم مورد نظر خود برساند اما باید منتظرماند ودید در روزهای آینده بازاررقابتی، ارزش سهام شرکت تازه وارد دولتی را چگونه رقم خواهدزد.

به عبارت دیگر، هرچند قیمت 150تومانی را با توجه به استقبال مشتریان بازار سرمایه نمی‌توان غیرمنصفانه توصیف کرد، اما تصور بر این است که عرضه سهام با قیمت پایه نازل تر،امکان رقابت بیشتر وتقاضای بالاتر را در روزهای آتی افزایش دهد.

نکته مهم‌تر اینکه در جریان عرضه اولیه دیروز اصرار سازمان خصوصی‌سازی‌ بر قیمت پایه 150 تومان وفاصله قابل‌ملاحظه این نرخ با رقم درخواستی بازار، ادامه رقابت میان متقاضیان آن هم در وقت اضافه، عملا توجیه خود را از دست داد.

معاملات دیروز بی‌دلیل نیم ساعت بیش از زمان معمول ادامه پیدا کرد و در نهایت چند دقیقه مانده تا پایان ماراتن، ناگهان همه سهام عرضه شده فروش رفت؛ آن هم به قیمتی که فروشنده بر آن اصرار داشت.

مخلص کلام اینکه اگر سازمان خصوصی‌سازی‌ تمایل وقصدی برای فروش با قیمت کمتر از 150 تومان نداشت، باید در همان ساعات اولیه عرضه که قیمت تقاضا در مرز کمتر 119 تومان ثابت شد، رقابت را متوقف و قیمت 150 تومان را وارد سامانه معاملات می‌کرد، چون ادامه این رقابت بدون دلیل تنها وقت متقاضیان خرید را تلف کرد و بس.

*کارگزار بورس اوراق بهادار

کد خبر 60208

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز