شرکت مخابرات ایران در حال خصوصی‌سازی است و طبیعی است این روند با موانع و مشکلاتی همراه است.

هماهنگی یک شرکت که از مدیران و کارکنان تشکیل شده‌است با شرایط جدید که با گذشته به‌طور کامل متفاوت است نیاز به گذشت زمان دارد. با صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • سهام مخابرات را به قیمت 150 تومان چه کسی خریداری کرد؟

من هنوز نمی‌دانم. 40درصد را به‌صورت سهام ریز مردم خریداری کرده‌اند و 60درصد بقیه را شرکت‌‌ها و نهادهای حقوقی خریداری‌کرده‌اند.

  • آیا این رویداد روند خصوصی‌سازی شرکت مخابرات را تثبیت کرد؟

خصوصی‌سازی‌ مخابرات تثبیت شده است. از ابتدا این تردید وجود داشت و خیلی‌ها می‌گفتند که دولت مصوباتی دارد ولی اجرا نمی‌کند. به‌هرحال، برای خصوصی‌سازی مقاومت می‌شود ولی تاکید‌های مکرر مقام معظم رهبری و کمک دولت همه مشکلات را حل کرده است.

البته ساختار اداری هنوز برای خصوصی‌سازی آماده نیست. به‌خصوص شاخه مالی که برای ساختار دولتی تنظیم شده‌است. ساختار اداری  نیز پیر است و حدود 10 سال است که نیروی جدیدی استخدام نکردیم. آماده‌سازی‌ این شرایط برای خصوصی‌سازی نیاز به زمان دارد.

  • در مورد مقاومت‌های سازمان‌یافته و هدفمند با مشکلی مواجه نیستید؟

این مقاومت‌ها در داخل محسوس نبود ولی بحث‌هایی از بیرون مطرح‌می‌شد. برای مثال بحث ایجاد انحصار با خصوصی‌سازی مخابرات یا واگذاری منطقه‌ای.

برای حل این مقاومت‌ها جلسه‌های فراوانی با مسئولان مختلف در سراسر کشور گذاشتیم و مشکلات حل شد ولی با قوانین بیرونی دست‌وپاگیری مواجه هستیم که با خصوصی‌سازی 51درصد سهام این موانع برطرف می‌شود.

  • آیا با توجه به سابقه دولتی و نزدیکی شما به دولت انحصار ایجاد نمی‌شود؟

نه، رقابت بسیار شدید است. فناوری‌های جدید به‌ما اجازه ‌نمی‌دهد که بتوانیم انحصار ایجاد کنیم. برای مثال این نگرانی وجود داشت که در اختیار داشتن سیم‌های مسی ما را انحصار‌گر ‌می‌کند ولی با ورود وای‌مکس (ارتباط بی‌سیم) که امکان ارائه مخابرات ثابت بدون سیم را می‌دهد انحصار عملی نیست.

  • در مورد اجرای پروانه، شما اعلام کردید که هزینه اتصال‌ تلفن ثابت از تاریخ چهارم مرداد با حذف ودیعه به 50 هزار‌تومان کاهش می‌یابد.چرا این  امر اجرا نشده است؟

این مقررات از این تاریخ اجرا شده ولی هنوز موانع اداری وجود دارد. این امر به‌تدریج اجرایی و برای همه مشترکان از این تاریخ اعمال می‌شود که اگر پولی اضافه گرفته شده باشد، بازپرداخت می‌شود.

کد خبر 60299

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز