جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

مجید اصلی طرقبه * تبلیغات نسبتا وسیع و اصرار جالب توجه دولت مبنی بر فروش سهام مخابرات ایران در بورس با وجود همه کاستی‌ها و ابهاماتی که درصورت‌های مالی این شرکت وجود دارد، از چند زاویه قابل بررسی است.

از دیدگاه کلان، بدون شک عرضه سهام مخابرات در بورس صرف‌نظر از نوع عرضه و احترام به اصول حرفه‌ای عرضه اولیه یک سهم در بورس توسط عرضه کنندگان، می‌تواند به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ خصوصی‌سازی‌ در ایران و آغاز دوره جدیدی در روند بورس اوراق بهادار تلقی شود.

مزایایی همچون جذب نقدینگی جدید در بورس، افزایش عمق بازار، تنوع بخشی به صنایع و شرکت‌های پیش روی سهامداران در جهت متنوع‌سازی‌ سبد سرمایه‌گذاری و اعتمادسازی بیشتر در بازار سرمایه بخشی از منافع کوتاه مدت و بلندمدت ورود مخابرات به بورس محسوب می‌شود.

با این حال، نبودشفافیت کامل درصورت‌های مالی شرکت و پیچیدگی‌های فراوان در تحلیل و قیمت‌گذاری این سهم، ضرورت حمایت از سرمایه سهامداران و سرمایه‌گذاران جدید را در برابر نوسان‌های بعدی قیمت این سهم در بورس ضروری می‌نماید.

شاید یکی از بهترین راه‌ها برای پوشش خطرپذیری ناشی از ناکافی بودن اطلاعات و اعلام دیرهنگام همین اطلاعات اندک توسط شرکت مخابرات، سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های مشترک فعال در بورس باشد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با حمایت شرکت بورس در عرضه‌های اولیه صاحب سهمیه مجزا شده‌اند و این مهم، خطر تخصیص نیافتن در این عرضه‌ها را برای سهامداران خرد از بین می‌برد؛

ضمن اینکه حجم بالای عرضه سهم و امکان ادامه عرضه در روزهای بعدی احتمال نوسانات در قیمت را نیز افزایش می‌دهد.

با این توصیف، خرید واحدهای صندوق‌های مشترک توسط سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به خرید سهام مخابرات می‌تواند به کاهش خطرپذیری و افزایش بازدهی منجر شود که این مهم با توجه به نظارت و مواظبت تحلیلگران حرفه‌ای از روند آینده سهم در سبد متنوع صندوق‌ها از جمله اهداف اصلی فعالیت آنها تعریف شده است.

*مدیر سرمایه‌گذاری صندوق سهم آشنا

کد خبر 60104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز