جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

گروه بورس: خیلی‌ها درابتدای بهار وقتی درحال کاشتن سهام فولادی بودند فکرش راهم نمی‌کردند که آخر فصل به جای آن درخت طلا بروید.

ماجرای رویش درخت طلا امسال در بورس به حقیقت پیوست و بورس تهران در بهار امسال نشان داد، داستان درخت سکه‌های طلای پینوکیو یک افسانه نیست! می‌توان سهامی را کاشت که هر سهم آن به اندازه طلا بیارزد.

بهارامسال با بهار سال‌های گذشته یک تفاوت فاحش داشت و آن هم صعود باور نکردنی قیمت سهام شرکت‌های فولادی بود به‌طوری این صعود، خیلی‌ها را دررؤیای ثروتمند شدن فرو برد تا شاید آنها هم بتوانند با کاشتن سهام فولادی خوشه طلا درو کنند.

هرچند تعداد 132 شرکت در طول فصل بهار، با رشد قیمت مواجه بودند و شاید این رکوردی برای بورس تهران محسوب شود اما آمار‌های بورس تهران نشان می‌دهد، سهام شرکت‌های فلزی به ویژه فولادی در این میان پر سود‌ترین سهام بوده‌اند.

از زمان ورود شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد خراسان و مس به بورس سهام این شرکت‌ها و شرکت‌های نزدیک به این گروه مانند چادر ملو، گل گهر و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نبض بازار سهام را در دست گرفته وشاخص‌های بورس تهران را دچار تلاطم کرده‌اند.

موج فولاد

دراین میان 2 شرکت فولاد خوزستان و فولاد خراسان با پیش‌بینی سودی که اخیراً  اعلام کردند توانستند در پایان بهار به‌ترتیب 133و 80درصد سود نصیب سهامداران خود کنند.

آمارها نشان می‌دهند: در نخستین فصل سال 20‌هزار نفراز روند سود آوری قیمت سهام این 2‌شرکت منتفع شده‌اند.سهامدارانی که در طول این مدت سهام این 2‌شرکت را خریداری کرده‌اند به‌طور میانگین 100درصد سود به حساب خود واریز کرده‌اند.

قیمت هر سهم فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه‌گذاری توسعه معادن وفلزات هم در طول این مدت به‌ترتیب43‌و 31درصد رشد کرده است.در میان شرکت‌های فولادی 2‌شرکت کنتورسازی ایران و بیسکویت گرجی هم از روند سود آوری بالایی در فصل تابستان بر خوردار بوده‌اند.

ارزش  سهم کنتور‌سازی‌ ایران در این مدت 192 و بیسکویت گرجی 157درصد رشد کرده است.هرچند تعداد خریداران کنتور‌سازی‌ در طول این 3 ماه یک هزارو 257 نفر بوده است اما تعداد خریداران بیسکویت گرجی فقط40‌نفر بوده و این تعداد سهامدار با مبادله 152 هزار سهم این شرکت زمینه چنین رشدی را به وجود آوردند.

پرطرفدار‌ها

بررسی معاملات بورس تهران در فصل بهار نشان می‌دهد: رتبه‌های نخست جدول پرطرفدار‌ترین سهام بهاری نیز در دست سهام شرکت‌های فولادی بوده است و در طول این مدت 40 هزار نفر سهام شرکت‌های این گروه را خریداری کرده‌اند.

ازابتدای بهار تاکنون شرکت فولادخراسان با 11 هزارو 700 خریدار و فولاد مبارکه اصفهان با 10 هزار و 300 خریدار دررتبه‌های اول ودوم جدول معاملات جای گرفته‌اند. فولاد خوزستان هم با 9 هزار و 515 خریدار دررتبه سوم پرطرفدار‌ترین سهام بورس در فصل بهار قرار گرفته است.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن وفلزات و ملی صنایع مس ایران هم در طول این مدت هر کدام به‌ترتیب 7 و 6 هزار خریدار داشته‌اند. سرمایه‌گذاران در بورس تهران در این مدت 500 هزار سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان، 106 هزار سهم فولاد خراسان و 87 هزار سهم شرکت فولاد خوزستان را خریداری کرده‌اند.

شاخص‌ها

آمار‌های موجود حاکی است: شاخص‌های بورس تهران هم در فصل بهار سوار بر امواج فولادی رکورد‌های جدیدی راثبت کرده‌اند و باعث شدند تا بار دیگر همه نگاه‌ها متوجه بورس تهران شود.

شاخص سود نقدی وقیمت که تا پیش از این هرگز نتوانسته بود حتی از مرز 36‌هزار واحد عبور کند پس از عبور از این مرز به سرعت خود را به 40 هزار واحد رساند و پس از آن در تحولی حیرت‌ آور بدون انقطاع به 42‌هزار واحد رسید.

شاخص قیمت (شاخص کل) نیز در این مدت توانسته است پس از 14‌ماه، خط 10‌هزارو 450‌واحد را بشکند شاخص قیمت هم اکنون در محدوده 11‌هزارو 568 واحد است.

کارشناسان عمده‌ترین دلیل حرکت صعودی شاخص‌ها را صعود قیمت سهام شرکت‌های فولادی می‌دانند که با در دست داشتن 40درصد ارزش بازار نقش تعیین کننده‌ای درمعاملات بورس دارند.

کد خبر 55551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز