چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

گروه بورس: مدیران بلند پایه مخابرات‌و‌ خصوصی‌سازی از‌عرضه سهام بزرگ‌ترین شرکت دولتی طی هفته آینده خبر می‌دهند.

به گزارش همشهری، به این ترتیب بالاخره انتظار به پایان رسید و سهام شرکت مخابرات ایران پس از فراز و نشیب‌های زیاد آماده عرضه در بورس تهران شد.

هنوز از قیمت پایه تعیین شده برای هر سهم شرکت مخابرات اطلاعی در دست نیست اما با توجه به میزان سرمایه شرکت مخابرات، عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس پس از عرضه سهام   در بورس به این شرکت اختصاص خواهد یافت و ارزش بورس تهران نیز به 75 میلیارد دلار خواهد رسید.

سهام شرکت مخابرات با 5 ماه تاخیر در بورس عرضه می‌شود

غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ در گفت‌وگو با همشهری در مورد زمان عرضه گفت: سهام شرکت مخابرات هفته آینده در بورس عرضه می‌شود.

او اشاره‌ای به تاریخ و روز دقیق عرضه نکرد اما در عین حال تاکید کرد: سهام شرکت مخابرات بالاخره پس از مدت‌ها انتظار هفته آینده به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز در گفت‌وگو با همشهری در مورد آخرین مرحله واگذاری سهام شرکت مخابرات یعنی ثبت افزایش سرمایه گفت: آخرین سرمایه شرکت با توجه به در نظر گرفتن افزایش سرمایه، 45 هزارو 800 میلیارد ریال تعیین شده که البته این رقم باید به تایید سازمان حسابرسی برسد.

فیضی تاکید کرد: تاییدیه سازمان حسابرسی در مورد میزان افزایش سرمایه شرکت مخابرات با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده باید روز گذشته رسما به بورس تهران ارسال می‌شد.

براساس آخرین اطلاعات این تاییدیه هنوز به بورس ارسال نشده است و پیگیری‌های خبرنگار همشهری نیز از سازمان حسابرسی به نتیجه‌ای نرسید.

افزایش سرمایه

پس از آن که سرمایه شرکت مخابرات ایران از 3 هزارو 700 میلیارد تومان به 3 هزارو 300 میلیارد تومان کاهش یافت، قرار بود بار دیگر سرمایه جدیدی برای این شرکت تعیین شود.

پیش از این سرمایه مخابرات با احتساب بدهی‌های 2 شرکت ارتباطات زیرساخت و فناوری اطلاعات کاهش یافته بود اما صابر فیضی مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده بود: سرمایه شرکت مخابرات ایران با نظر سازمان حسابرسی به 4 هزار و 500میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته فیضی، افزایش سرمایه توسط شرکت‌های مخابرات استانی انجام شده که باید مبالغ مربوط به آن در ترازنامه تلفیقی ثبت شود.

علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار هم در این مورد گفته بود: شرکت مخابرات، اعتباراتی را که بابت اجرای طرح‌های روستایی از دولت دریافت کرده است تبدیل به سرمایه کرده و به‌عنوان افزایش سرمایه در نظر گرفته است، درحالی‌که این ارقام نوعی یارانه تلقی می‌شود.

رحمانی تاکید کرده بود: در مورد طرح‌های روستایی دولت، تکالیفی دارد که دارای صرفه اقتصادی نیستند اما خود بودجه آنها را تامین می‌کند و شرکت مخابرات نیز آنها را اجرا می‌کند ولی نمی‌توان آنها را تبدیل به سرمایه کرد.

دیدگاه خصوصی‌سازی‌

سازمان خصوصی‌سازی‌ هم می‌گوید: سرمایه جدید مخابرات‌به ثبت رسیده است. به گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ شرکت مخابرات سرمایه خود را به 45 هزار میلیارد ریال افزایش داده است.

اسماعیل غلامی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: درصورتی‌که پیش‌بینی سود و افزایش سرمایه این شرکت را سازمان حسابرسی تا پایان هفته تایید و اعلام کند واگذاری مخابرات در هفته آینده قطعی خواهد بود.

به گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ سهام شرکت مخابرات پس از اعلام نظر سازمان حسابرسی وارد بورس می‌شود.

او همچنین در مورد عرضه سهام پالایشگاه تبریز ادامه داد: ورود پالایشگاه تبریز در بورس منوط به برگزاری جلسه بازدید و معارفه است. بنابراین شرکت مخابرات از آمادگی بیشتری برخوردار بوده و زودتر از پالایشگاه وارد بورس خواهد شد.

غلامی اضافه کرد: 5درصد سهام شرکت مخابرات در روز اول عرضه می‌شود و با توجه به کشش بازار تا 16 درصد آن در روزهای بعد به فروش می‌رسد.

رئیس سازمان حسابرسی نیز در مورد زمان اعلام پیش‌بینی سود و افزایش سرمایه شرکت مخابرات گفت: مراحل نهایی کار در حال انجام است که به این ترتیب با اعلام نظر سازمان حسابرسی دیگر بهانه‌ای برای ورود مخابرات به بورس نخواهد بود و سرانجام این شرکت غول پیکر پس از ماه‌ها بورسی خواهد شد.

 ورود به تابلوی بورس

مدیر عامل شرکت مخابرات در گفت‌و‌گوی دیگری گفت: از زمان فروش سهام اطلاعی نداریم اما وقتی نام شرکت روی تابلوی بورس درج شده؛ یعنی عرضه سهام به‌زودی انجام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت مخابرات، صابر فیضی افزود: در 3مورد نظر سازمان حسابرسی را خواسته‌اند که باید جواب آنها را سریع بدهند. این موارد شامل تعهدهای گذشته شرکت، افزایش سرمایه و پیش‌بینی سود سال 87 است.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران خاطر نشان کرد: حسابرس باید درباره پیش‌بینی سود سال 87 و افزایش سرمایه که اتفاق افتاده بررسی و اعلام نظر کند.

وی در زمینه خرید سهام مازاد کارکنان اعلام کرد: از طرف مخابرات هیچ شرکت کارگزاری انتخاب نشده است و کارکنان می‌توانند به‌صورت انفرادی عمل کنند.

کد خبر 58899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز