گروه بورس: بلوک مدیریتی سهام شرکت تایدواتر پس از 7 روز رقابت فشرده با از دور خارج شدن سرمایه‌گذار خارجی به قیمت 164 میلیارد تومان به فروش رفت.

به گزارش خبرنگار همشهری، سازمان خصوصی‌سازی‌ از7 روز پیش به وکالت از سازمان بنادر و کشیرانی 2/42 درصد از سهام شرکت کشتیرانی را برای فروش روی میز گذاشت و در نهایت روز گذشته بلوک سهام این شرکت به قیمت هر سهم 18003 ریال به فروش رفت.

هنوز از ماهیت خریدار بلوک مدیریتی سهام تایدواتر اطلاع دقیقی در دست نیست اما آخرین اخبار تایید نشده حاکی از آن است که یک ائتلاف چند جانبه متشکل از شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، شرکت تاسیسات دریایی و صندوق کارکنان سازمان بنادر و کشتیرانی برای اینکه خریدار خارجی را از گود رقابت خارج کنند با هماهنگی با یکدیگراقدام به خرید سهام شرکت تاید واتر کرده‌اند.

این گزارش حاکی است بیشتر سهم این ائتلاف به شرکت مهر اقتصاد ایرانیان و سپس صندوق کارکنان سازمان بنادر و کشتیرانی خواهد رسید و سهم شرکت تاسیسات دریایی از سهام تاید واتر  حدود 3 تا 5 درصد خواهد بود.

این شرکت پیش از این یکبار در جریان رقابت اعلام انصراف کرده بود اما روز گذشته بار دیگر، یکباره در جریان رقابت حاضر شد.به این ترتیب با حضور صندوق کارکنان سازمان بنادر و کشتیرانی همچنان نفوذ این سازمان دولتی در شرکت تاید واتر باقی خواهد ماند.

دیروز بلا فاصله پس از پایان معامله گمانه زنی‌ها در مورد خریدار احتمالی تاید واتر قوت گرفت، ابتدا شایعه شد که خریدار ناشناسی که از روز پنجم بدون ارائه ضمانت نامه در کورس رقابت حاضر شده بود موفق به خرید سهام شده، سپس این شایعه در بازار قوت گرفت که ائتلافی از خریداران برای کوتاه کردن دست خریدار خارجی، یعنی شرکت ایندوجا ودر قالب یک سرمایه‌گذار ناشناس اقدام به خریداری سهام کرده است وپس از آن خبرگزاری فارس در گزارشی اعلام کرد، شرکت تاسیسات دریایی ایران به تنهایی و در یک رقابت فشرده موفق به خرید بلوک مدیریتی تاید واتر شده است اما فصل مشترک همه این گمانه زنی‌ها این بود که رقابت تا کنارزدن سرمایه‌گذار خارجی ادامه پیدا کرده و پس از آن متوقف شده است.

اما علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار با بیان اینکه نام خریدار این بلوک مدیریتی در آینده‌ای نزدیک مشخص خواهد شد.

اعلام کرد: متقاضیان خرید این بلوک براساس ارزیابی‌ها و ارزش‌گذاری‌های انجام شده روی قیمت‌های مختلف به رقابت پرداختند، اما هر یک از گروه‌های خریدار با افزایش قیمت و عدم‌توجیه اقتصادی کنار کشیدند تا اینکه این بلوک توسط یک سرمایه‌گذار خریداری شد.

خبرگزاری فارس همچنین در گزارش خود اعلام کرد: شرکت تاسیسات دریایی در قالب یک فرد یا سرمایه‌گذار حقوقی از طریق کارگزاری آگاه وارد عرصه رقابت شد و بعد از اینکه صندوق مهر اقتصاد ایرانیان با افزایش 50 تومانی خود، قیمت پیشنهادی 1750 تومان شرکت ایندوجا را خنثی کرده و موجب انصراف این خریدار شد، با 3 ریال افزایش قیمت موفق به خرید سهام شده است.

این در حالی است که از قرار معلوم این خرید با مشارکت مهر اقتصاد ایرانیان و صندوق کارکنان سازمان بنادرصورت گرفته اما با توجه به افزایش قیمت هر سهم تایدواتر، آینده مشارکت این دو گروه با تاسیسات دریایی نامشخص است و مقرر شده نمایندگان این سه مجموعه‌ طی نشستی به بررسی وضعیت مشارکت بپردازند.

اما درطول رقابت یک هفته‌ای سهام تایدواتر چندین خریدار به‌ویژه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از جریان رقابت باز ماندند و اعلام انصراف کردند.

رقابت نهایی

روز گذشته رقابت از 1540 تومان که در روز چهار شنبه به ثبت رسیده بود آغاز شد و سپس شرکت ایندوجا با تقاضای 1750 تومانی قیمت را افزایش داد که با افزایش قیمت به 1800 تومان توسط مهر اقتصاد ایرانیان، این رقیب اصلی نیز اعلام انصراف کرد اما در ساعت 12 و 23 دقیقه با افزایش 3 ریالی توسط یک خریدار ناشناس و به‌وسیله کارگزاری آگاه، شرکت مهر اقتصاد ایرانیان نیز از خرید این بلوک منصرف شد تا بعد از 7 روز رقابت تنگاتنگ بیش از 91 میلیون سهم تایدواتر در قالب بلوک 24/42 درصد به دست یک سرمایه‌گذاری ناشناس برسد که این رویداد با فزایش 53 میلیارد تومانی ارزش این بلوک صورت گرفت.

کد خبر 63248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز