گروه بورس: رئیس اداره بورس‌ها وبازار‌های سازمان بورس از آغاز طرح مطالعاتی فیوچرز و آپشن خبر داد.

به گزارش همشهری، با آنکه مدت هاست بحث راه‌اندازی ابزار‌های جدید مالی مطرح است اما بورس تهران تا‌کنون توفیقی در به کارگیری از این ابزارها به دست نیاورده و با آنکه انجام معاملات فیوچرز(معاملات آتی) و آپشن (اختیار معامله) در زمان دبیر کل سابق بورس اوج گرفت اما از آن زمان تا به حال راه‌اندازی این ابزار‌ها با موانع متعددی روبه‌رو شده است.

مسئولان بورس تهران از زمان دبیر کل سابق بورس تا رئیس کنونی سازمان بورس پی در پی از این ابزار‌ها صحبت کرده‌اند لیکن استفاده از ابزار معاملات آتی در سال‌جاری تنها در بورس کالا مهیا شد.

اما به‌کارگیری از برخی از این ابزار‌ها گذشته از آنکه باید به لحاظ شرعی بررسی شود نیاز به تصویب قوانین جدید از سوی مجلس دارد و همین موضوع باعث شده تا سازمان بورس اخیرا با تدوین لایحه‌ای سرنوشت این ابزار را به دست نمایندگان مجلس بسپارد؛ ولی گویا شرکت بورس در یک اقدام پیشرو در حال تدوین قوانین، مقررات و انجام کار مطالعاتی برای آغاز فیوچرز سهم و آپشن در بازار سهام است.

طرح مطالعاتی

محمود خواجه نصیری در این باره به همشهری گفت: شرکت بورس اوراق بهادار اخیرا طرح مطالعاتی معاملات آتی و اختیار معامله (آپشن) را آغاز کرده است.

او در باره مراحل آغاز به کار این معاملات گفت: نمی‌توان زمان دقیقی برای آغاز به کار مبادلات اینگونه اوراق اعلام کرد اما این طرح باید ابتدا مسائل شرعی‌اش روشن شود و سپس به تصویب سازمان بورس برسد.

رئیس اداره بورس‌های سازمان بورس، در پاسخ به این پرسش که آیا معاملات با نرم‌افزار جدید انجام می‌شود یا قرار است نرم افزار خاصی برای این معاملات خریداری شود، گفت: طبق قرارداد به نرم افزار جدید معاملات می‌توان بخش‌های دیگری را اضافه کرد و معاملات را از طریق آن انجام داد.

به گفته وی مدیران بورس باید با توجه به شرایط موجود در این باره تصمیم بگیرند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان راه‌اندازی این معاملات تا پایان سال وجود دارد، افزود: هنوز هیچ پیشنهاد روشنی به دست ما نرسیده بنابر این امکان اینکه زمان دقیقی در این باره اعلام شود، وجود ندارد.

آغاز مرحله دوم طرح

در همین حال مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس نیزاین خبر را تایید کرد و  به ایسنا گفت: تدوین قوانین و مقررات فیوچرز و آپشن از هفته گذشته در شرکت بورس آغاز شده که بعد از تصویب آن توسط سازمان و تهیه سیستم جدید معاملاتی راه‌اندازی می‌شود.کریمی ادامه داد: با اتمام مرحله مطالعاتی استفاده از ابزارهای مشتقه، از هفته گذشته مرحله دوم طرح مربوط به تدوین قوانین و مقررات لازم برای فعالیت و استفاده از فیوچرز‌و‌آپشن آغاز شد.

او یادآور شد: در مرحله مطالعاتی ابزارهای مشتقه، کشورهای مختلف، نهادهای مرتبط، اجزا و تمامی موارد لازم در ساختار آن دیده شده که مبنای تدوین مقررات قرار می‌گیرد.

تصمیم بر این است که تدوین مقررات معاملات فیوچرز  و آپشن به‌صورت همزمان انجام شده و برای تصویب به سازمان بورس ارائه شود.

کریمی در مورد زمان راه‌اندازی فیوچرز، و آپشن در بازار سهام توضیح داد: راه‌اندازی فیوچرز سهم و آپشن به تهیه سیستم جدید معاملات برای این دو ابزار بستگی دارد که درخواست مناقصه آن تهیه شده و بعد از نهایی شدن مقررات، با شرکت‌های خارجی جهت تهیه سیستم مذاکره می‌شود.

با تهیه سیستم جدید می‌توانیم تا پایان سال 87 شاهد راه‌اندازی فیوچرز و آپشن در بازار سهام باشیم.

کد خبر 63773

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز