سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

گروه بورس: نماد معاملاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان بنا به درخواست اداره نظارت بر ناشران بورسی بسته شد.

به گزارش خبرنگار همشهری، سازمان بورس و اوراق بهادار یک هفته پس از آنکه خبر افزایش قیمت سنگ آهن منجر به تعدیل پیش‌بینی سود شرکت‌های تولید‌کننده سنگ‌آهن شد تصمیم به توقف نماد شرکت فولاد مبارکه اصفهان گرفت اما مسئولان سازمان بورس پس از بسته شدن نماد این شرکت اعلام کردند، بسته شدن نماد فولاد تنها مربوط به افزایش قیمت سنگ آهن نیست و به‌نظر می‌رسد خبر‌هایی در این شرکت وجود دارد.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ارزشی معادل 9‌میلیارد دلار بزرگ‌ترین شرکت بورس محسوب می‌شود و کوچک‌ترین تغییرات قیمت سهام آن با توجه به تاثیری که روی شاخص دارد بسیار با اهمیت تلقی می‌شود.

به این ترتیب باز و بسته شدن نماد این شرکت مهم، به راحتی می‌تواند شاخص‌های بورس تهران را تحت‌تأثیر قرار دهد، از این جهت بلافاصله پس از توقف نماد شرکت فولاد مبارکه اصفهان این شائبه در بازار ایجاد شد که سازمان بورس و اوراق بهادار صرفا به‌منظور کنترل شاخص‌ها و جلوگیری از ریزش بیش از حد آنها معاملات شرکت فولاد را متوقف کرده است؛

چرا که ارزش روز بورس تهران در طول یک ماه گذشته بیش از2/4 میلیارد دلار کاهش داشته و در این میان شرکت فولاد مبارکه اصفهان در کنار فولاد خوزستان بیشترین نقش را در کاهش ارزش بازار داشته است.

شاخص کل بورس تهران نیز که در خرداد ماه پس از 3 سال توانسته بود از مرز 12 هزار واحد عبور کند ابتدای هفته جاری باردیگر به زیر مرز 12 هزار واحد سقوط کرد.

اطلاعات غیررسمی

امیر حمزه مالمیر، رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری دلایل توقف نماد فولاد را تشریح کرد.

مالمیر در پاسخ به این پرسش که چرا نماد فولاد یک هفته پس از افزایش قیمت سنگ‌آهن در بورس متوقف می‌شود، گفت: بسته شدن نماد فولاد صرفا به‌دلیل افزایش قیمت سنگ آهن نیست و به‌نظر می‌رسد اطلاعات غیررسمی در این شرکت وجود دارد که به دست ما نرسیده است.

او افزود: بلا فاصله پس از افزایش قیمت سنگ آهن، ما از شرکت‌های تولید‌کننده فولاد اطلاعات لازم را درخواست کردیم و این شرکت‌ها اعلام کردند که این افزایش تاثیر با اهمیتی در سود آوری سهام آنها ندارد اما به غیر از این موارد به‌نظر می‌رسد اخباری در بازار موجود است که زمینه کاهش ارزش سهام شرکت فولاد را به‌وجود آورده است.

او ادامه داد: یکی از دلایل بسته شدن نماد شرکت فولاد مبارکه اصفهان، کاهش مداوم قیمت سهام این شرکت بوده است.

در واقع کاهش ارزش یک شرکت می‌تواند این علامت را به ما بدهد که اطلاعاتی که این شرکت به ما داده کامل نیست.

او در پاسخ به این پرسش که چرا در باره سهام دیگر شرکت‌ها چنین تصمیمی اتخاذ نمی‌شود، اضافه کرد: این اتفاق در مورد چند شرکت دیگر هم پیش از این رخ داده بود.مالمیر خاطرنشان کرد: این کار براساس آیین‌نامه اجرایی بازار انجام می‌شود و به ما این اجازه را می‌دهد در صورتی که ارزش سهام یک شرکت بیش از حد افزایش یا کاهش یافت با توقف نماد، خواهان ارائه گزارش‌های شفاف‌ شویم.

رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی در ادامه با رد اظهارات برخی فعالان بازار مبنی بر دستکاری در شاخص‌های بورس تاکید کرد: هدف ما به هیچ عنوان کنترل شاخص‌های بورس نیست،  ما به هیچ عنوان نگرانی از بابت شاخص‌ها نداریم حتی اگر پس از بازگشایی نماد فولاد و باز کردن دامنه نوسان، زمینه نزول شدید شاخص فراهم شود.

مالمیر تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار به این نتیجه رسیده، با توجه به اطلاعات موجود روند قیمتی سهام فولاد غیرمنطقی است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا از وجود اطلاعات غیررسمی در شرکت فولاد اطمینان دارد، خاطرنشان کرد: هنوز به جمع بندی نهایی در این زمینه نرسیده‌ایم اما اطمینان داریم پاره‌ای از اخبار به‌صورت غیررسمی در اختیار بازار قرار گرفته و به بورس اعلام نشده است.

به گفته مالمیر نماد شرکت فولاد ظرف یک تا 2 روز آینده در بورس باز خواهد شد و چنانچه اطلاعات غیررسمی وجود داشته باشد درهمان زمان منتشر می‌شود.

اطلاعیه سازمان بورس

با وجود گمانه‌های مختلف در مورد کنترل شاخص‌ها، اداره نظارت بر ناشران بورسی با صدور اطلاعیه‌ای دلایل بسته شدن نماد فولاد را چنین توضیح داد: با توجه به تغییرات قیمت سهام این شرکت طی روزهای اخیر، کاهش جهانی قیمت فولاد، افزایش قیمت سنگ‌آهن داخلی و تاثیر آن بر قیمت سهام این شرکت و همچنین نامشخص بودن نحوه پرداخت کمک به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و لزوم وجود اطلاعات بیشتر، نماد این شرکت متوقف شده است.

کد خبر 62958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز