گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار از راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و ارز تا پایان سال‌جاری خبر داد.

به گزارش همشهری، بورس تهران در نظر دارد تا از مزایای بازار‌های رقیب خود در بخش کالا برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران استفاده کند. راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا نیز بر مبنای برنامه جدید بورس تهران اجرا خواهد شد.

دارایی این صندوق‌ها به جای سهام، طلا و ارز بوده و سرمایه‌گذاران واحدهای (یونیت) این صندوق‌ها را که مبتنی بر طلا و ارز است،  خریداری می‌کنند.

اجرای طرح مطالعاتی سهام طلا و ارز در فروردین امسال به تصویب هیأت‌مدیره شرکت بورس رسید و مدیرعامل شرکت بورس از آن به‌عنوان نوآوری شرکت بورس در سال نوآوری و شکوفایی یاد کرد.

با اجرای این طرح در محصولات بازار سرمایه تنوع ایجاد شده و فرصت جدیدی برای سرمایه‌گذاری افراد فراهم می‌شود.

علی رحمانی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار با بیان اینکه مراحل مطالعاتی این طرح به پایان رسیده در گفت‌وگو با همشهری، از راه‌اندازی این صندوق‌ها تا پایان سال‌جاری در بورس خبر داد و گفت: برنامه ما این است که مراحل تدوین قوانین و مقررات این طرح تا مهرماه به پایان برسد و برای تصویب نهایی به سازمان بورس ارسال شود.

او با بیان اینکه نگهداری و خرید و فروش طلا در بین خانم‌های ایرانی طرفداران زیادی دارد، اعلام کرد: طرح راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در طول چند سال گذشته طرفداران زیادی در دنیا پیدا کرده به‌طوری که بورس نیویورک در سال 2003، بورس هند از سال 2006 و بورس هنگ کنگ از 2 ماه پیش چنین صندوق‌هایی را راه‌اندازی کردند و با توجه به اینکه فرهنگ نگهداری و خرید و فروش طلا در بین ایرانی‌ها و به‌ویژه خانم‌ها مدت‌هاست وجود دارد پیش‌بینی می‌شود این صندوق‌ها کارکرد مناسبی در بازار سرمایه به‌وجود بیاورند.

او افزود: در حال حاضر معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در کشور هند در سطح ارقام بالایی انجام می‌شود و این کشور در این زمینه پیشتاز است، به همین منظور گروهی متشکل از کارشناسان بورس ظرف هفته جاری برای بررسی چگونگی انجام این معاملات و موارد اجرایی آن سفری را به هند خواهند داشت.

رحمانی در مورد کارکرد این صندوق‌ها توضیح داد:دارایی این صندوق‌ها طلاست و سرمایه‌گذاران می‌توانند واحد‌های این صندوق‌ها در بورس تهران را خرید و فروش کنند.

صندوق‌های ارز

او همچنین در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارز گفت:این صندوق‌ها وجوهی را جمع‌آوری کرده و سپس در قالب واحد‌های ارزی منتشر می‌کنند بنابر این، این صندوق‌ها وسیله مناسبی هستند برای کسانی که بدهی‌های ارزی دارند.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار خاطر نشان کرد: چنین شرکت‌هایی می‌توانند با خرید واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزی، به نوعی دارایی‌های خود را بیمه کنند. در واقع با ایجاد این صندوق‌ها فرصتی برای مصون‌سازی‌ شرکت‌های دارای بدهی ارزی فراهم می‌شود و برای این شرکت‌ها ارزش پوششی دارد.

رحمانی همچنین یاد آور شد:تلاش ما این است که تمام بخش‌های کالایی را که می‌توانند رقیب بورس باشند، در قالب چنین صندوق‌هایی به بورس بیاوریم، این موضوع باعث می‌شود تا مردم نیز از منافع چنین بخش‌هایی منتفع شوند.

رحمانی همچنین در گفت‌وگوی دیگری با برنا اعلام کرد:سازمان بورس پیگیری جدی انجام داده تا تمام بخش‌های واقعی اقتصاد دارای صندوق سرمایه‌گذاری در بورس شوند. او تاکید کرد: سازمان بورس در راستای واقعی کردن قیمت‌ها به‌دنبال راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس کالای کشور است.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار با اشاره به اینکه قرار است تا کلیه بخش‌های واقعی اقتصاد دارای صندوق‌های سرمایه‌گذاری شوند، تصریح کرد:قرار است تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف همچون ارز، مستغلات و طلا در کشور راه‌اندازی شود.

طرح مشابه در دوبی

همزمان با اجرای طرح صندوق‌های طلا و ارز در بورس تهران، بورس دوبی نیز از فروردین ماه سال‌جاری برنامه‌ای را تدوین کرد تا با همکاری شورای جهانی طلا، سهام منتشر ‌کند.

این طرح که به «سرمایه‌گذاری طلای دوبی» موسوم است، همچون سایر اوراق سهام در بورس بین‌المللی مالی دوبی مورد دادوستد قرار خواهد گرفت.

مرکز تجاری کالاهای دوبی که از مراکز تجاری معاف از مالیات به حساب می‌‌آید، درصدد اجرای طرح مشترکی با شورای جهانی طلا برای انتشار اوراق بهادار اسلامی با پشتوانه شمش طلاست.

سهام طلای دوبی که براساس شریعت اسلامی مورد معامله قرار می‌گیرد به دارندگان آن اجازه خواهد داد که فارغ از اجبار به بیمه کردن، ذخیره یا حمل‌ونقل فیزیکی طلا از نوسان قیمت آن بهره ببرند.

این اوراق در بورس‌های لندن، نیویورک، سنگاپور و پاریس نیز معامله خواهند شد. در پایان ماه مارس ارزش طلای نگهداری شده برای پشتیبانی این اوراق در حدود 2/24میلیارد دلار بوده است.

شهریور ماه عرضه‌ای نداریم

مدیرعامل شرکت بورس همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سهام بانک‌ها یا پالایشگاه تبریز در بورس عرضه می‌شود، اظهار داشت: موضوع تعهدات بازنشستگی بانک‌ها هر زمان که به‌طور نهایی حل شود سهام آنها بلا فاصله در بورس واگذار می‌شود اما با روند کنونی به‌نظر نمی‌رسد سهام شرکتی برای واگذاری در شهریور ماه آماده باشد و سهام شرکتی در این ماه در بورس عرضه نخواهد شد.

کد خبر 62541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز