گروه بورس: معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ از عرضه سهام 2 بانک ملت و صادرات در پاییز سال‌جاری خبرداد.

به گزارش خبرنگار همشهری، با وجود آنکه برنامه مدونی از سوی بورس تهران و خصوصی‌سازی‌ برای آماده‌سازی‌ سهام بانک‌ها برای ورود به بورس تهیه شده و مدت هاست مسئولان بورس تهران و خصوصی‌سازی‌ در تلاشند تا سهام بانک‌ها را هر چه سریع‌تر در بورس وگذار کنند اما موارد متعددی ازجمله تهیه صورت‌های مالی، برگزاری مجمع و تعیین تکلیف صندوق‌های بازنشستگی بانک‌ها از جمله مسائلی بود که عرضه سهام بانک‌ها را با تعویق روبه‌رو کرد.

ابتدا قرار بود سهام یکی از بانک‌ها ابتدای تابستان و سپس در شهریور ماه عرضه شود اما هیچکدام از این عرضه‌ها انجام نشدو نهایتا واگذاری سهام بانک‌های دولتی به پاییز موکول شد.

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در باره برنامه پاییزی عرضه سهام دولتی در بورس به همشهری گفت:براساس برنامه موجود در پاییز امسال سهام 2 بانک ملت و صادرات در بورس عرضه خواهد شد.

به گفته او در پاییز امسال ابتدا سهام بانک ملت و سپس سهام بانک صادرات در بورس عرضه می‌شود.

توقف خصوصی‌سازی

غلامی در مورد توقف خصوصی‌سازی‌ در چند ماه گذشته اظهار داشت: ما منتظر طی شدن مراحل پذیرش شرکت‌های قابل واگذاری توسط بورس هستیم.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در مورد عرضه سهام بانک ملت تاکید کرد: 20 درصد از سهام این شرکت همچنان در دست دولت باقی خواهد ماند و بخشی از سهام نیز بابت رد دیون دولتی و سهام عدالت در نظر گرفته شده است.

او افزود:مطابق معمول 5 درصد از سهام بانک ملت در عرضه اولیه برای کشف قیمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود و پس از آن با در نظر گرفتن کشش بازار مابقی سهام بانک ملت در بورس عرضه خواهد شد.

او با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی‌ در تلاش است تا سهام پالایشگاه تبریز را نیز در پاییز عرضه کند،تصریح کرد: در پاییز امسال مابقی سهام پالایشگاه اصفهان نیز عرضه خواهد شد.

بانک صادرات

براساس گزارش‌های مالی بانک صادرات، میزان مطالبات این بانک از بانک مرکزی در حال حاضر بالغ بر 4/40 هزار میلیارد ریال و حجم بدهی‌های بانک صادرات به بانک مرکزی 8/10 هزار میلیارد ریال است.

همچنین حجم بدهی‌های این بانک به بانک‌ها و مؤسسات مالی واعتباری دیگر بالغ بر 30 هزار میلیارد ریال است و 21 هزار میلیارد ریال نیز از این بانک‌ها طلب دارد.

این مطالبات شامل وام‌های اعطایی توسط شعب خارج به بانک‌های ایرانی، وام‌های اعطایی به بانک‌های خارجی، موجودی ارزی نزد بانک‌ها، موجودی نزد بانک‌های داخلی و پرداخت چک‌های صادره سایر بانک هاست.

وام‌های اعطایی توسط شعب خارجی به مبلغ 5/10 هزار میلیارد ریال عمدتا مربوط به وام‌های پرداختی منطقه خلیج فارس و شعب پاریس و آتن به دیگر بانک‌های ایرانی است.

همچنین موجودی ارزی بانک صادرات نزد بانک‌ها به مبلغ 6/3هزار میلیارد ریال شامل 5/1 هزار میلیارد ریال موجودی سپرده مدت‌دار و مبلغ 2/1هزار میلیارد ریال سپرده ارزی دیداری شعب خارج از کشور نزد بانک‌های خارجی است.

گزارش‌های مالی بانک صادرات نشان می‌دهدکه حجم مطالبات این بانک از دولت به
 13/8 هزارمیلیاردریال رسیده است.

بانک ملت

میزان سرمایه‌گذاری‌های بانک ملت در شرکت‌های پذیرفته شده بورس 121هزار میلیارد و در شرکت‌های دیگر بالغ بر 239هزار میلیارد ریال است.

این شرکت هم‌اکنون 10 درصد از سهام شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، 50 درصد از سهام شرکت قندو تصفیه شکر اهواز، 10درصد از سهام شرکت تامین سرمایه امین و 8/3 درصد از سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار را در اختیار دارد.

میزان مطالبات بانک ملت از بانک مرکزی تا‌کنون به 7/37 هزار میلیارد ریال و میزان بدهی‌های این شرکت به بانک مرکزی به 8/7 هزار میلیارد ریال رسیده است. این بانک همچنین 3/33 هزار میلیارد ریال از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری طلب دارد.

کد خبر 65505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز