گروه بورس: ماه‌هاست که وزارت نفت و سازمان خصوصی‌سازی‌ برای تعیین نحوه فروش اموال نفتی دولت رو در روی یکدیگر صف آرایی کرده‌اند و ظاهرا قصد ندارند، سرسوزنی از مواضع خود عقب‌نشینی کنند

به این ترتیب اهالی بازار سهام هم که بعد از مخابرات چشمشان به واگذاری شرکت‌های اصل 44 روشن نشده، چندان امیدی به ورود نماینده جدید صنعت نفت ندارند؛

حتی اگر رئیس ستاد اصل 44 شرکت ملی صنایع پتروشیمی از واگذاری زیرمجموعه‌های این شرکت مادر تخصصی خبر بدهد و اعلام کند که مشتریان دست به نقدی منتظر عرضه سهام واحدهای پتروشیمی هستند.

مهدی آقاجانی البته در میان مشتریان پروپاقرص شرکت‌های پتروشیمی از صندوق بازنشستگی صنعت نفت هم نام می‌برد که تیرماه امسال سهام اولین پالایشگاه نفت بورس را به سبد دارایی‌هایش افزوده است. 

به گفته آقاجانی درصورت فروش شرکت‌های پتروشیمی، این صندوق آمادگی عرضه 20درصد از سهام را دارد. 

اما مهدی کرباسیان رئیس هیات رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت درخصوص آمادگی این صندوق برای خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی و دلایل این تمایل به همشهری می‌گوید: همه صندوق‌های بازنشستگی برای اجرای تعهداتشان در قبال اعضا موظف به سرمایه‌گذاری‌های سودآور هستند.

به عبارت دیگر این صندوق‌ها موظفند دارایی‌ها و نقدینگی خود را در بازارهای مطمئن سرمایه‌گذاری کنند.

کرباسیان می‌افزاید: صندوق بازنشستگی صنعت نفت هم برای اجرای همین وظیفه در سنوات گذشته در اجرای چندین طرح پتروشیمی سرمایه‌گذاری کرد.

به‌جز این به تقاضای مدیریت وقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی سال 84، صندوق 50 میلیارد  از دارایی‌هایش را به‌منظور حل مشکل نقدینگی این شرکت در اختیار شرکت صنایع پتروشیمی قرار داد. 

به گفته او، شرکت ملی صنایع پتروشیمی در قبال اصل و سود این مبلغ، متعهد شددرصدی از سهام واحدهای تولیدی خود را به قیمت مصوب دولت در اختیار صندوق بازنشستگی صنعت نفت قرار دهد اما متأسفانه با وجود گذشت چند سال، این شرکت هنوز اقدام به بازپرداخت بدهی خود نکرده است.

کرباسیان می‌گوید: بدیهی است که صندوق بازنشستگی صنعت نفت علاقه‌مند به عرضه سهام شرکت‌های پتروشیمی و وصول اصل و سود و مطالبات خود است ضمن اینکه وضعیت سودآوری شرکت‌های پتروشیمی صندوق سرمایه‌گذاری در این واحدها را مناسب تشخیص می‌دهد و در هنگام عرضه با توجه به توان مالی خود اقدام به خرید هم خواهد کرد اما میزان این خرید قطعا بسته به سودآوری و شرایط شرکت متفاوت خواهد بود.

به‌جز این، حسینعلی زادمهر رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم معتقد است در حال حاضر خبر جدیدی از واگذاری توابع این شرکت وجود ندارد و برای رسیدن به توافق در این زمینه شرکت متبوعش درصدد رایزنی و تبادل‌نظر با متولیان سازمان خصوصی‌سازی‌ است. 

او درخصوص آخرین وضعیت واگذاری‌ها به همشهری می‌گوید: سازمان خصوصی‌سازی‌ در آخرین اقدام آگهی فروش شرکت سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی را منتشر کرده است.

به گفته زادمهر؛ طرح واگذاری هلدینگی هم کماکان در اغما به سر می‌برد و تحول و اقدام جدیدی در این خصوص انجام نشده است.

اما به هرحال و باوجود آنچه گفته شد، رئیس ستاد اصل 44 شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنان معتقد است: سازمان خصوصی‌سازی‌ در نظر دارد شرکت‌های پتروشیمی را با توجه به کشش بازار در مهر ماه واگذار کند بنابراین واگذاری شرکت‌های پتروشیمی از ماه جاری و با توجه به کشش بازار آغاز می‌شود.

به گفته او، هرکدام از شرکت‌هایی که از وضعیت مناسب‌تر و سودآوری بیشتری برخوردار باشند به‌صورت تک‌تک واگذار می‌شوند زیرا در حال حاضر بازار سرمایه کشش لازم برای واگذاری یکجا  را ندارد.

کد خبر 65594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز