گروه بورس: همین چند هفته پیش بود که متولیان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان خصوصی‌سازی‌ در دفتر وزیر نفت گردهم جمع شدند

 تا مذاکرات وزارتخانه‌های نفت و اقتصاد برای واگذاری هلدینگی شرکت‌های بزرگ و کوچک نفتی را به نتیجه برسانند. گزارش طرفین از نتایج مذاکرات هم نشان می‌داد که2 تیم مذاکره‌کننده به‌خصوص نمایندگان وزارت نفت با دست پر از ساختمان خیابان حافظ خارج شده‌اند.

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی که تا پیش از این حاضر به عقب نشینی در مقابل طرح واگذاری هلدینگی وزارت نفت نبود بعد از برگزاری این نشست از توافقی خبر داد که براساس آن زیرمجموعه‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در قالب 2 هلدینگ عسلویه و بندر امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به گفته او، شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم درمقابل متعهد شده ظرف 2 ماه آینده هلدینگ عسلویه و بندر امام را تشکیل دهد و تراز تلفیقی آنها را استخراج کند تا این دوهلدینگ در بورس پذیرش شوند.

غلامی البته به این نکته هم اشاره کرده که شرکت‌های مستقل زیرمجموعه پتروشیمی مانند پتروشیمی خراسان و تبریز به‌صورت مجزا واگذار خواهند شد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ ابراز امیدواری کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ظرف تنها یک هفته با ارائه فهرستی نام شرکت‌های پیشنهادی خود را برای قرار گرفتن در هلدینگ‌های عسلویه و بندر امام اعلام کند.

اطلاعات دقیق

اما در سوی دیگر رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم تایید کرد: طرفین از آخرین دور مذاکرات دست پر بر گشته‌اند اما این توافق‌ها هنوز مکتوب نشده است.

به گفته حسینعلی زادمهر، قرار است بعد از امضای تفاهمنامه‌های مکتوب، واگذاری تعدادی از زیرمجموعه‌های این شرکت مادر تخصصی در قالب 2 شرکت هلدینگی آغاز شود.

زادمهر به همشهری گفت: از آنجا که طرفین مذاکره توافقات خود را مکتوب نکرده‌اند اطلاع دقیقی از جزئیات این تفاهم منتشر نشده اما آخرین اخبار حکایت از آن دارد که سازمان خصوصی‌سازی‌ و وزارت نفت درخصوص واگذاری بعضی از واحدهای پتروشیمی در قالب 2 هلدینگ عسلویه و بندر امام البته به‌صورت مشروط به توافق رسیده‌اند.

رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی از جزئیات شروط سازمان خصوصی‌سازی‌ برای واگذاری هلدینگی ابراز بی‌اطلاعی کرد و افزود: متن توافقات هنوز به‌صورت مکتوب به شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام نشده است.

به این ترتیب، این احتمال کماکان وجود داشت که متن توافق یا حتی کلیت آن دوباره مورد تجدید نظر قرار گیرد؛ اتفاقی که در دور بعدی مذاکرات حادث شد.

نحوه واگذاری

معاون سازمان خصوصی‌سازی در مورد نحوه واگذاری مابقی زیرمجموعه‌های این شرکت هم گفت: شرکت‌هایی چون پتروشیمی هگمتان، مرجان و مروارید به‌صورت مزایده خواهد بود چون که این دسته از شرکت‌ها یا در مرحله طرح قرار دارند  یا اینکه با توجه به واگذاری سهام به تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی دارای سهام حداکثری نیستند.

به گفته غلامی، فهرست کامل واگذاری شرکت‌های پتروشیمی ظرف 2 هفته آینده تهیه خواهد شد.

دست آخر اینکه، به‌نظر می‌رسد تا دومین مرحله از دور جدید مذاکرات برای واگذاری هلدینگی، وزارت نفت توانسته به هدف نهایی خود یعنی واگذاری یک جای شرکت پتروشیمی نزدیک‌تر شود اما از آنجا که این موفقیت هم تفاهمی نانوشته است که به گفته غلامی هنوز به تایید کرد زنگنه هم نرسیده بنابراین احتمال وتوی طرح در آخرین قدم قبل از ارائه به هیات عالی واگذاری همچنان وجود دارد.

بررسی و توافق

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی  در مورد نتایج دور جدید مذاکرات به همشهری گفت: در این نشست طرحی مورد بررسی و توافق قرارگرفت که براساس آن به جای ایجاد 2‌هلدینگ پتروشیمی بندر امام و عسلویه، شرکت ملی صنایع پتروشیمی با 11 شرکت زیر مجموعه در بورس واگذار خواهد شد.

به گفته او، درصورت موافقت نهایی طرفین و تصویب هیات عالی واگذاری، 51 درصد از سهام پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی مبین و پتروشیمی فجر، 15‌درصد از پتروشیمی بیستون، 20 و 30 درصد از سهام پتروشیمی‌های بوعلی سینا و تندگویان، 20‌درصد از پتروشیمی خوزستان، پتروشیمی بوشهر و پتروشیمی اروند، 100 درصد پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی، 100 درصد از پژوهش و فناوری پتروشیمی در قالب هلدینگ ملی صنایع پتروشیمی واگذار خواهند شد.

غلامی در ادامه تصریح کرد که این طرح هم کماکان در اندازه یک توافق باقی خواهد ماند تا در مرحله اول رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ و درنهایت هیات عالی واگذاری به این شکل از واگذاری زیرمجموعه‌های شرکت ملی پتروشیمی رای مثبت بدهد

کد خبر 67102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز