گروه بورس: عضو شورای بورس اعلام کرد: براساس قانون و روالی که تاکنون در پیش گرفته شده، معامله 18 درصدی سهام ایران خودرو باید دوباره انجام شود

بورس

به گزارش همشهری، به‌دنبال تاخیر خریداران بلوک 18درصدی سهام ایران خودرو برای ارائه اسناد لازم به بورس تهران که منجر به ابطال معامله سهام این شرکت شد، عضو شورای بورس گفت: جلسه شورای بورس این هفته برگزار خواهد شد اما موضوع رسیدگی به پرونده بلوک 18 درصدی سهام ایران خودرو در دستور کار نیست مگر اینکه دبیر شورای بورس بخواهد این موضوع را خارج از دستور مطرح کند.

محمدرضا پور ابراهیمی در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا مهلت دو روزه‌ای برای خریداران در نظر گرفته خواهد شد، گفت: براساس آنچه تاکنون در مورد شرکت‌های دیگر انجام شده و همچنین قوانین و مقررات بورس، معامله 18 درصدی سهام ایران خودرو باید دوباره انجام شود مگر اینکه رویه‌ای خارج از آنچه تاکنون اتفاق افتاده است در نظر گرفته شود.

به گفته وی نظر شورا این است که رویه قانونی رعایت شود چرا که در غیر این صورت استحکام قوانین و مقررات فعلی زیر سؤال می‌رود. وی افزود: در این مورد سازمان و شرکت بورس مقصر نیستند بلکه این خریداران هستند که با تاخیر در ارائه اسناد لازم خلاف مقررات عمل کرده‌اند و مقصرند. عضو شورای بورس درخصوص درخواست اعضای کنسرسیوم بلوک 18 درصدی برای ارائه مهلت جهت تحویل اسناد و مدارک گفت: شورای بورس در معامله بلوکی ایران خودرو، استثنایی قائل نیست.

پور ابراهیمی با تاکید بر اینکه بورس براساس ضوابط و مقررات خاص خود عمل می‌کند، اضافه کرد: در گذشته موارد مشابهی به‌دلیل مشکلات ناشی از عدم ارائه ضمانت‌های لازم پیش آمده و مورد بحث و در دستور کار شورای بورس قرار گرفته است. در تمام موارد تصمیم شورا بر این بوده است که مسائل قانونی معاملات باید رعایت شود و اگر برای این مسائل استثنا قائل شود توقع و انتظار در معاملات بعدی ایجاد خواهد شد.

ارائه فرم خارج از پایاپای بورس

از سوی دیگر، رئیس سازمان بورس درخصوص معامله ایران خودرو گفت: تا زمان ارائه فرم خارج از پایاپای معامله بلوکی ایران‌خودرو نمی‌توان در مورد این معامله اظهارنظر کرد. علی صالح آبادی در گفت‌وگو با موج، با بیان این مطلب درخصوص امکان ارائه مهلت به اعضای کنسرسیوم خریدار بلوک 18درصدی ایران خودرو، افزود: زمانی مسئله ارائه مهلت مطرح می‌شود که فرم خارج از پایاپای بورس درخصوص این معامله ارائه شود.

صالح آبادی به موارد مشابه اینگونه معاملات در بورس اشاره کرد که به‌علت تاخیر در ارائه اسناد و مدارک از سوی خریدار، بورس معامله را قطعی اعلام نکرد.

شرط بورس تهران

در صورت ارائه مهلت دوروزه به اعضای کنسرسیوم، بورس تنها درصورت حضور شرکت سرمایه‌گذاری بانک صنعت و معدن، معامله بلوک ایران خودرو را قطعی می‌کند. اسماعیل غلامی معاون آماده‌سازی‌ امور سهام سازمان خصوصی‌سازی‌، درخصوص قطعیت بلوک 18درصدی ایران خودرو، اظهار داشت: با توجه به عدم ارائه بموقع اسناد و مدارک کنسرسیوم، سازمان خصوصی‌سازی‌ نمی‌توانست معامله بلوک 18 درصدی بلوک ایران خودرو را قطعی اعلام کند. وی ادامه داد: بورس هم عنوان می‌کند که چون سازمان خصوصی‌سازی‌ معامله را قطعی اعلام نکرده است، ما نمی‌توانستیم معامله را قطعی اعلام کنیم.

کد خبر 114849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز