جمعه ۱۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از آماده بودن زیر ساخت‌های لازم برای راه‌اندازی بورس نفت خبر داد و اعلام کرد: از دید بورس تمام شرایط برای آغاز معاملات نقدی و آتی(کاغذی) بورس نفت مهیاست

بورس سالن

به گزارش همشهری، از مدت‌ها پیش کارگروهی متشکل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و نفت مکلف به فراهم کردن مقدمات راه‌اندازی بورس نفت شدند اما با گذشت نزدیک به4 سال از تشکیل این کارگروه هنوز خبری از راه‌اندازی بورس نفت اصلی که نفت خام در آن مبادله شود، نیست.

بر همین اساس، روز گذشته علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: از دید ما به‌عنوان سازمان بورس همه شرایط برای راه‌اندازی فاز سوم بورس نفت فراهم است. وی در ادامه توضیح داد: براساس طرح اولیه قرار بود راه‌اندازی بورس نفت در 3 فاز دنبال شود که فاز اول با انجام معاملات پتروشیمی و فراورده‌های نفتی آغاز شد و فاز دوم نیز با راه‌اندازی رینگ صادراتی در کیش به پایان رسید. به گفته وی، قرار است در فاز سوم ابتدا امکان انجام معاملات نفت‌کوره فراهم شود و در مرحله بعد نفت خام مورد مبادله قرار گیرد.

صالح‌آبادی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تشکیل این کار گروه هنوز از راه‌اندازی بورس نفت اصلی خبری نیست، گفت:از نظر ما همه شرایط آماده است و سازمان بورس آمادگی کامل دارد تا زمینه انجام معاملات نقدی و همچنین معاملات آتی یا کاغذی رابرای نفت خام فراهم کند اما در این زمینه مسائل دیگری نیز از سوی وزارتخانه‌های دیگر مطرح است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ارز رایج برای انجام معاملات نفتی در بورس تعیین شده، افزود: در این مورد بانک مرکزی باید تصمیم‌گیری کند.

نفت کوره وارد بورس می‌شود

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه به‌زودی نفت کوره وارد بورس کالا می‌شود، گفت: پس از آن در مورد ورود نفت خام به بورس یا راه‌اندازی بورس نفت خام تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

سیدعلی حسینی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون حدود 99 درصد محصولات و فراورده‌های پتروشیمی در بورس کالا پذیرش شده اند، عنوان کرد: در مقطع فعلی، سازمان بورس، بورس کالا و وزارت نفت به‌دنبال عرضه نفت کوره هستند که جزء فراورده‌های اصلی است و زمینه را برای راه‌اندازی بورس نفت خام فراهم می‌کند.

حسینی با اشاره به موافقت‌های اولیه برای عرضه نفت کوره، اظهار داشت: شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی دستورات لازم را به شرکت بازرگانی پخش برای ورود نفت کوره به بورس کالا صادر کرده است.

کد خبر 115291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز