گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد شرکت‌های بورس تهران مجموعا 9 میلیارد دلار سود در نیمه نخست سال‌جاری بین سهامداران تقسیم کرده‌اند.

بورس

به گزارش همشهری، 267 شرکت بورس تهران که در سال‌جاری مجمع عمومی خود را برگزار کرده‌اند در مجموع 9هزار و 100میلیارد تومان معادل 9 میلیارد دلار سود بین سهامداران تقسیم کرده‌اند. این شرکت‌ها مجموعا11.2 میلیارد تومان سود از محل فعالیت‌های خود به دست آورده‌اند که بر این اساس به‌طور میانگین 81 درصد سود شرکت‌ها میان سهامداران تقسیم شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در میان 38صنعت، صنایع محصولات شیمیایی، لاستیک و پلاستیک و قندوشکر به‌ترتیب 127، 169 و 139 درصد از درآمد واقعی خود را به تقسیم سود اختصاص داده‌اند که ناشی از تقسیم سود انباشته برخی از شرکت‌های این صنایع است.

این رویداد کم‌سابقه در شرایطی رخ‌داده که از طرف دیگر14 صنعت دیگر بین 80‌تا‌100درصد از درآمد خود را برای تقسیم سود سالانه کنار گذاشته‌اند. کمترین درصد تقسیم درآمد نیز به صنعت استخراج نفت با یک شرکت (حفاری شمال) و استخراج زغال‌سنگ با یک شرکت (زغال‌سنگ نگین طبس) با 50 و 56درصد تعلق دارد.

در این میان، گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بیشترین سود را در سال گذشته کسب کرده‌اند و 7 بانک حاضر در این گروه در مجموع 1.9 میلیارددلار سود به دست آورده‌اند که از این میزان1.5 میلیارد دلار معادل 90 درصد بین سهامداران تقسیم شده است.

در گروه فلزات اساسی نیز از مجموع 1.7 میلیارد دلار سود به دست آمده، 91درصد معادل 1.6  میلیارد دلار بین سهامداران تقسیم شده است. شرکت مخابرات نیز از درآمد1.5 میلیارد دلاری خود 90درصد یعنی1.4 میلیارد دلار را بین مالکان خود توزیع کرده است.

بازده 48 درصدی بورس

میزان بازده بورس تهران در نیمه نخست سال هم‌اکنون به 48درصد رسیده است. به گزارش ایسنا، شاخص بورس تهران در نیمه نخست سال‌جاری بیش از 6 هزار واحد افزایش یافته است که این موضوع بیانگر بازده 48درصدی بورس تهران است. این شاخص که از مجموع سود تقسیمی و افزایش ارزش سهام شرکت‌ها محاسبه می‌شود، بیانگر میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام است.

کد خبر 117069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز