گروه بورس: رئیس اداره بورس‌ها و بازار‌های سازمان بورس اعلام کرد: فعالیت همه شرکت‌هایی که به نوعی خدمات مالی ارائه می‌دهند، باید تحت نظارت سازمان بورس باشد و در غیراین‌صورت غیرقانونی است.

بورس

به گزارش همشهری، در طول چند سال گذشته و همزمان با شدت گرفتن انجام معاملات آتی ارز در دنیا، بازار فارکس نیز در ایران با اقبال عمومی مواجه شد و همزمان شرکت‌هایی شکل گرفتند که به مشتریان خود از طریق انجام معاملات فارکس خدمات می‌دهند؛ حتی برخی شرکت‌ها با جمع‌آوری منابع مشتریان اقدام به پرداخت سود به مشتریان خود می‌کنند.

بازار فارکس به زبان ساده بازاری است که در آن معامله‌گر از طریق تفاوت نرخ ارز در دوره‌های زمانی مختلف به کسب سود می‌پردازد، بر همین اساس به نوعی با انجام خدمات و معاملات مالی ارتباط تنگاتنگ دارد.بر همین اساس محمود خواجه‌نصیر در گفت‌وگو با همشهری درباره شرکت‌هایی که در زمینه فارکس به‌صورت عمومی فعالیت می‌کنند، گفت: تمام شرکت‌هایی که نوعی اوراق بهادار یا ابزار مالی ارائه می‌دهند، باید از سازمان بورس مجوز داشته باشند در غیراین صورت فعالیت آنها غیرقانونی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت شرکت‌هایی که به روش‌های مختلف در این باره فعالیت می‌کنند قانونی است؟ گفت: در حال حاضر فعالیت بسیاری از این شرکت‌ها غیرقانونی است و سازمان نیز در این باره بررسی‌های زیادی انجام داده تا نحوه ارائه خدمات این شرکت‌ها تحت نظارت سازمان قرار بگیرد.

وی افزود: فعالیت هر شرکتی که خدمات مالی ارائه می‌دهد یا به نوعی اوراق بهادار را مبادله می‌کند باید تحت نظارت سازمان بورس باشد ودر واقع فعالیت این شرکت‌ها باید با یکی از ابزار‌های مالی تطبیق پیدا کند.خواجه‌نصیر تاکید کرد: همچنین موضوع بررسی‌های فقهی و حقوقی این ابزار‌ها باید مورد تایید سازمان قرار بگیرد.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی معاملات فیوچرز ارز خاطرنشان کرد: مجوز راه‌اندازی معاملات آتی ارز از سوی سازمان بورس به تصویب رسیده و پس از بررسی کمیته فقهی و تایید بانک مرکزی آماده انجام معامله است. به گفته وی، راه‌اندازی بازار جدید فیوچرز ارز نیازمند همکاری بانک مرکزی است، چرا که در این بازار باید قراردادهای آتی ارز معامله شود که بانک مرکزی متولی کنترل بازار ارز کشور است.

کد خبر 116326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز