شنبه ۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

گروه بورس: بهار امسال اهالی بازار سهام تهران وقتی بعد از تعطیلات نوروزی به تالار حافظ بازگشتند انتظار نداشتند بعد از شوک بهره مالکانه که عملا شرکت‌های معدنی را از چشم سهامداران انداخته بود

بورس اوراق بهادار خاطره روزهای طلایی سال‌های 82 و83 را تکرار کند و شاخص معاملات راه آسمان در پیش بگیرد اما ورق خوردن تقویم، سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را متقاعد کرد که سال 87 برای بورس تهران و سهامدارانش سال مبارکی است و احتمالا هوای بازار کماکان بهاری خواهد ماند.

به این ترتیب بعد از مدت‌ها بازار سهام به مشتریان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای خود روی خوش نشان داد و در کنار عرضه سهام شرکت‌های اصل 44، در فصل مجامع غالب شرکت‌های صاحب نماد سود قابل توجهی به حساب سهامدارانشان واریز کردند تا سرمایه‌گذاران گریزپا با رونق گرفتن بورس به صرافت خرید سهام بیفتند.

اما یک تصمیم دولت کافی بود تا با به آخر رسیدن اولین ماه تابستانی و سقوط آزاد ارزش سهام 3 قلوهای فولادی، نفس بورس تهران باز هم به شماره بیفتد و دچار ضعف تدریجی شود.

دست‌آخر هم با آغاز پاییز و در شرایطی که همزمان با سقوط توأم اقتصاد جهانی و بورس‌های معتبر بین‌المللی بازار تهران، بیشترین رشد شاخص و ارزش معاملات در جهان را تجربه می‌کرد، روی سراشیبی قرار گرفت.

آمار و ارقام فعالیت بورس تهران در اولین ماه پاییزی امسال هم حکایت از آن دارد که در مهر ماه 87 در غیاب بزرگان بازار و بلاتکلیفی تولیدکنندگان سنگ آهن و شرکت‌های فولادی‌ها و تعطیلی کامل عرضه سهام شرکت‌های صدر و ذیل اصل 44 روزگار چندان خوشی نداشته در نتیجه سهامداران که دوباره به خرید تک‌سهم‌ها مایل شدند، شاهد بودند ارزش بازار ظرف تنها 24 ساعت یک میلیارد دلار سقوط کرد و شاخص کل معاملات هم به کمتر از 11‌هزار واحد نزول رسید.

اما در ماهی که ارزش بازار سقوط 6‌میلیارد دلاری را پشت‌سر گذاشت سهام مخابرات ایران محبوب‌ترین سهم بازار بود و اهالی بازار در نبود شرکت‌های فولادی و معدنی و انزوای شرکت‌های سیمانی و بانک‌ها، علاقه‌مند بودند سهام تنها شرکت مخابراتی بورس را به سبد دارایی‌هایشان اضافه کنند.

به این ترتیب در مهر ماه امسال از میان خیل طرفدارانی که دستور خرید سهام مخابرات را روی میز کارگزاران‌شان قرار داده بودند 17 هزار و550 نفر موفق به خرید شدند تا مخابرات پرطرفدارترین شرکت بورسی نخستین ماه پاییز لقب بگیرد.

بعد از مخابرات هم شرکت خودروسازی سایپا و صدرا بیش از دیگران مورد توجه سهامداران بودند و به‌ترتیب 3هزار و780 و2 هزار و 637 نفر سهام این شرکت‌ها را ابتیاع کردند.

در رتبه‌های بعدی پرطرفدارهای بورس هم بانک پارسیان، کشتیرانی و پالایش نفت اصفهان ایستادند. اما به جز این، در ماهی که پشت‌سرگذاشتیم بیشترین حجم نقدینگی بازار متوجه شرکت تایدواتر خاورمیانه شد. ارزش معامله سهام این شرکت به هزار و683 میلیارد ریال رسید.

دومین جاذب نقدینگی بازار در مهرماه هم شرکت مخابرات بود که یک هزار و382 میلیارد ریال از نقدینگی بورس تهران را به سوی خود جذب کرد. رتبه سوم این فهرست هم در مهرماه 87 عاید نخستین شرکت پالایش نفتی بورس شد.

نکته دیگر اینکه، درنخستین ماه سپری‌شده از پاییز شرکت مواد الیاف مصنوعی بیشترین سود را از محل نوسان قیمت نصیب سهامداران کرد که این سودآوری را باید ناشی از عرضه بلوکی سهام این شرکت از سوی بنیاد مستضعفان و معامله آن برمبنای اطلاعات درونی دانست.

اما جالب‌تر از همه اینکه کنتور‌سازی‌ دومین شرکتی بود که در مهر ماه گذشته بیشترین سود را از محل نوسان قیمت به حساب سهامدارانش واریز کرد. این نوسان قیمت هم بیش از همه مدیون اخبار خوشی بود که متولیان شرکت در دقیقه 90 با اعلام آن سهامداران را غافلگیر کردند.

نماد کنتورسازی پس از برگزاری مجمع و پس از تعدیل پیش‌بینی سود سال مالی 30 اسفند ماه 87 از 534 ریال با حدود 10‌درصد افزایش به 588 ریال گشایش یافت.

به این ترتیب در اولین روز معامله پس از بازگشایی نماد قیمت هر سهم که قبل از این تعدیل 2هزار و171‌ریال بود،  تا 3هزار و 90 ریال نوسان داشت و در نهایت با 33 درصد افزایش با 715 ریال افزایش در 2هزارو886 ریال بسته شد.

کنتورسازی دلیل اصلی تعدیل خود را هم انعقاد قرار داد فروش 20 هزار دستگاه کنتور تکفاز خریداری شده، اعلام کرد.

کد خبر 66596

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز