چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

گروه بورس: براساس تازه‌ترین گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار طی 8ماهه سال‌جاری میلادی نزدیک به 12میلیارد دلار سهام در بورس تهران دادوستد شده است.

فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار به تازگی گزارش 8‌ماهه سال‌جاری خود را منتشر کرد و برمبنای این گزارش ارزش معاملات بورس تهران در طول این مدت به رقم بی‌سابقه 8/11 میلیارد دلار رسیده است.

این رقم با محاسبه عرضه‌های اولیه و عرضه‌های عمده سهام شرکت‌های بزرگ ایرانی مانند شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و مخابرات ایران محاسبه شده است.

این گزارش حاکی است: ارزش معاملات بورس تهران در ماه آگوست به بالاترین میزان خود در سال‌جاری میلادی رسیده و سهامداران بورس تهران در این ماه بالغ بر 7/3 میلیارد دلار سهام دادوستد کرده‌اند.

روند پرشتاب معاملات بورس تهران طی ماه‌های آوریل و جولای به بالاترین حد خود رسید و سهامداران در این ماه‌ها 1/2 میلیارد دلار و جمعا معادل 3/4 میلیارد دلار سهام خریده‌اند.

گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار می‌افزاید: ارزش بورس تهران از ابتدای سال 2008 میلادی تا پایان ماه آگوست بیشتر از 61درصد رشد کرده و از 7/48 میلیارد دلار ابتدای ماه ژانویه به 6/68 میلیارد دلار در پایان ماه آگوست رسیده است.

این گزارش بدون محاسبه ارزش شرکت‌های سرمایه‌گذاری ارائه شده  و اشاره‌ای به رکود تابستانی بورس تهران که منجر به کاهش ارزش بورس تهران شد، نمی‌کند.

رویداد‌هایی مانند افزایش قیمت سنگ آهن، تحریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و اخیرا مالیات بر ارزش افزوده مسائلی بود که بورس تهران را در فصل تابستان تحت‌تأثیر قرار داد و تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که ارزش معاملات بورس تهران در طول یک ماه گذشته 38درصد کاهش داشته است.

گزارش فدراسیون جهانی بورس‌ها حاکی است: ارزش بورس تهران در ماه‌های می، ژوئن و جولای با رشد و شتاب چشمگیری همراه بوده به‌طوری که ارزش بازار سهام ایران طی این 3‌ماه با ثبت یک رکورد بی‌سابقه یکباره نزدیک به 17‌میلیارد دلار افزایش یافته است.

اما بررسی آماری بورس تهران نشان می‌دهد: پس از این صعود‌های رویایی، بورس تهران بار دیگر تحت‌تأثیر سیاست‌های اقتصادی دولت دچار رکود شده و با کاهشی معادل 5 میلیارد دلار روبه‌رو شده است.

این گزارش حاکی است: شاخص بورس تهران (سود نقدی و قیمت) در طول 8 ماه سال‌جاری میلادی بالغ بر 40درصد رشد کرده، این درحالی است که این شاخص نتوانسته در ماه آگوست به رشد خود ادامه دهد و با 3/3درصد کاهش به کار خود پایان داده است.

براساس این گزارش شاخص بورس تهران در طول 8 ماه گذشته میلادی در ماه جولای توانست به بالاترین رقم در طول تاریخ بورس برسد و از مرز 49‌هزار واحد عبور کند اما این شاخص پس از این بنای نزول گذاشت به‌طوری که در پایان ماه آگوست به 47 هزارو 416 واحد رسید.

شاخص بورس تهران در ماه آوریل در محدوده 36 هزار واحد قرار داشت اما در طول 3 ماه توانست 13‌هزار واحد افزایش یابد.

گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار همچنین نشان می‌دهد گردش معاملات بورس تهران نیز در سال 2008 از رشد خوبی برخوردار بوده و به 28درصد در پایان ماه آگوست رسیده است. گردش معاملات بورس تهران ابتدای سال 2008 معادل 19درصد بود.

حجم معاملات بورس در شهریور ماه نصف شد

ظاهرا شهریور87 در تقویم سهامداران بورس اوراق بهادار تهران چندان ماه مبارک و خوش‌یمنی نبوده و به تنهایی توانسته شیرینی روزهای رونق بهاری را به کام بازار تلخ کند.

به هر صورت در ماهی که سهامداران حقیقی و حقوقی پس لرزه‌های افزایش قیمت سنگ‌آهن را پشت‌سر گذاشتند و در کمال ناباوری صف‌های طویل فروش برای فولادی‌ها را به چشم دیدند، سهام کشتیرانی هم بعد از کنار کشیدن از حراج سهام تایدواتر از چشم بازار افتاد و نماد این شرکت همزمان با تحریم از سوی آمریکا متوقف شد اما این پایان اتفاقات تابستانی نبود؛

چون در آخرین روزهای شهریور نماد پرطرفدار چادرملو هم تنها 11روز پس از بازگشایی متوقف شد و به موج شایعات دامن زد.

درنهایت اینکه به واسطه تمام دلایلی که گفته شد و در غیاب عرضه اولیه شرکت‌های اصل 44 حجم سهام معامله شده آخرین ماه تابستان در تالار حافظ نسبت به مرداد به کمتر از نصف رسید.

به این ترتیب با خرید و فروش 6/2 میلیارد سهم ارزش کل معاملات با افت 39درصدی به 16هزارو677 میلیارد ریال بالغ شد.

از سوی دیگر به‌جز سود نقدی تمام شاخص‌ها در معاملات بورس تهران روی سرازیری قرار گرفت در نتیجه شاخص بازار با703 واحد افت نسبت به ماه قبل به رقم 47 هزار و24 واحد نزول کرد و شاخص کل نیز با کاهش451 واحدی در مرز 11 هزار و763 واحد متوقف شد.

به‌جز این در شهریور ماه امسال شاخص‌های مالی و صنعت هم در مقایسه با ماه پیش به‌ترتیب هزارو338 و344 واحد کاهش یافتند. شاخص مالی شهریور87، 25 هزار و679 واحد ثبت شد و شاخص صنعت هم در همین ماه به 9 هزار و260 واحد رسید

کد خبر 64252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز