سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

گروه بورس: وقتی شهریورماه سال پیش، غلامحسین الهام در کسوت سخنگوی دولت از واگذاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال 87 خبر داد

با توجه به سابقه نه چندان قابل دفاع دولت در خصوصی‌سازی‌ شرکت‌های اصل 44، هیچ‌کس انتظار نداشت هما به این زودی‌ها یا دست کم در موعد مقرر در تابلوی معاملات تالار حافظ صاحب نماد شود.

به این ترتیب در شرایطی که فروش اموال دولت به کندی پیش می‌رود و هنوز چندین و چند شرکت در نوبت واگذاری ایستاده‌اند، حرکت قدم آهسته هما به طرف بازار سرمایه چندان به چشم نمی‌آمد اما نیمه نخست سال 87 که به آخر رسید جدال رسانه‌ای یکی از خبرگزاری‌ها با این شرکت، تاخیر در خصوصی‌سازی‌ هما را به مرکز توجه رسانه‌ها تبدیل کرد.

در ادامه هم سازمان خصوصی‌سازی‌ که معمولا در این موارد به تاکتیک پاس‌کاری روی می‌آورد باز هم توپ را به زمین حریف انداخت و مدیران هما را به تاخیر در ارائه اطلاعات و صورت‌های مالی متهم کرد.

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در واکنش به موج انتقادات مدعی شد سازمان متبوعش نامه‌ای به نشانی مدیران هما ارسال کرده‌اند اما این شرکت اخطار سازمان خصوصی‌سازی‌ را جدی نگرفته و پاسخی به نامه نداده است.

جان کلام اینکه سازمان خصوصی‌سازی‌ مدیران هما را متهم کرد که اساسا تمایلی به واگذاری این شرکت ندارند.اما موج انتقادات بالاخره هما راهم وارد میدان کرد و مدیران این شرکت هواپیمایی به صرافت دفاع برآمدند.

در نخستین واکنش‌ها هم مدیرعامل هما اعلام کرد که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلا‌می ایران با کمک یارانه دولتی فعال است و واگذاری آن در اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی به زمان زیادی نیاز دارد.

به گفته حسامی، شرکت هما، ساختار به‌شدت دولتی و زیان ده دارد بنابراین قبل از واگذاری باید به مرحله سودآوری برسد.

او با رد بی‌میلی شرکت متبوعش به واگذاری تصریح کرد: واگذاری سهام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از اولویت‌های کاری مدیریت این شرکت است و اگر متقاضی حقوقی برای خرید هما باشد سهم شرکت را می‌فروشیم.

اما تکذیب رسمی و رسانه‌ای مدیرعامل هما هم نتوانست به جنجال پرونده خصوصی‌سازی‌ این شرکت پایان دهد، بالاخره هم وزیر راه‌وترابری شخصا وارد عمل شد و اعلام کرد:  شرکت هواپیمایی را تحت فشار قرار خواهد داد تا فرایند واگذاری را تسریع کند.

حمید بهبهانی که عمر وزارتش هنوز به 2 ماه هم نرسیده وعده داد که تلاش خواهد کرد مدیران هما را به واگذاری شرکت ترغیب کند.

وزیر راه درخصوص تعلل مدیران هما هم گفت: تاکنون زمان زیادی از دست رفته اما مدیران هما در واقع عرق نگهداشتن این ایرلاین را دارند و باید با مشاهده واگذاری شرکت‌های بزرگی نظیر مخابرات و غیره در بورس، جرات وارد شدن به بورس را پیدا کنند.

بهبهانی گفت: واگذاری‌ هما، مسئله پیچیده‌ای نیست اما عرق نگهداشتن آن در بدنه هما و مدیران آن وجود دارد اما تجربه نشان داده سرویس‌ها و خدماتی که توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود، پا برجا‌تر و بهتر است.

همین اظهارات وزیر کافی بود تا متولیان هما به‌اصطلاح از کوره در بروند و گناه تمام این اتفاقات را به پای سازمان خصوصی‌سازی‌ بنویسند که مدعی ارسال نامه شده است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در واکنش به ادعای سازمان خصوصی‌سازی‌ گفت: سازمان خصوصی‌سازی‌ نامه خود را مطبوعاتی کند.

سعید حسامی در واکنش به انتشار اخبار مربوط به عملکرد منفی هما درخصوص اجرای اصل‌44 قانون اساسی در یک سایت خبری گفت: تمام مطالب درج شده در این سایت خبری را تکذیب می‌کنم.

او با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌ها برای خصوصی‌سازی‌ مربوط به سازمان خصوصی‌سازی‌ است و هما هیچ نقشی در این موارد ندارد افزود: در این بخش آنها باید جوابگوی سؤالات باشند.

حسامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سازمان خصوصی‌سازی‌ از عملکرد شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به‌منظور اجرای اصل 44 اظهار گله‌مندی کرده است، گفت: اگر آنها از ما گله‌مند هستند که ما برنامه‌های آنها را انجام نداده‌ایم و اعلام می‌کنند که در این‌خصوص نامه کتبی ارسال کرده‌اند باید نامه خود را در اختیار مطبوعات قرار دهند و مطبوعات نیز خواستار آن نامه شوند.

حسامی با ذکر این نکته که هما سالانه بالغ بر40‌میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی برای حقوق بازنشستگان ایران‌ایر کمک می‌کند، گفت: زمانی می‌توان به سوددهی صددرصد رسید که این عوامل برداشته شود، تا انگیزه لازم برای خصوصی‌سازی‌ آن شرکت فراهم شود.

او در ادامه به اقدامات هما طی چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: ما توانستیم زیان 40‌میلیارد تومانی سال‌84 را به 27‌میلیارد تومان در سال‌85  و همچنین به 19‌میلیارد تومان در سال‌86 تغییر دهیم.

حسامی تهدید کرد: شرکت هما از تمام افرادی که نسبت به خبرهای اخیر و استفاده غیرمجاز از اطلاعات محرمانه هما اقدام کرده‌اند شکایت خواهد کرد.

کد خبر 65229

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز