چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

محمدرضا رهبر * وقتی وزارت بازرگانی برای پرداخت بدهی دولت به صادرکنندگان بابت جوایز صادراتی دست به جیب شد

 و وعده داد بدهی‌هایش را با تخصیص سهام پرطرفدار فولاد مبارکه تسویه خواهد کرد بورس تهران به واسطه جو سوداگرانه حاکم در مقام واکنش برآمد و سهامداران هیجان زده در صف‌های فروش ایستادند؛

به عبارت دیگر بازار سهام تهران که به اندک بهانه‌ای دستخوش فرازوفرود می‌شود این بار تسلیم جو روانی ناشی از طرح ابداعی وزارت بازرگانی شد.

به این ترتیب خبر تخصیص سهام فولاد مبارکه به صادرکنندگان اگر چه حجم قابل ملاحظه‌ای را در بر نمی‌گرفت اما بورس را گرفتار تنش کرد و درنهایت با افزایش قیمت سنگ‌آهن و افت قیمت جهانی فولاد، سهامداران به صرافت فروش افتادند هرچند که به مجموع دلایل یادشده کمبود نقدینگی در بازار راهم باید افزود.

نتیجه اینکه با وجود اظهارات مسئولان درخصوص حجم اندک سهام واگذار شده به صادرکنندگان و تأثیر محدود افزایش قیمت سنگ آهن برسودآوری شرکت‌های فولادی، همزمان با کاهش قیمت جهانی، سهام فولاد مبارکه از  چشم بازار افتاد.

با این تفاسیر نمی‌توان ادعای وزارت بازرگانی در مورد نقش کمرنگ طرح جوایز صادراتی در وضعیت نابسامان فولاد را قابل‌قبول دانست.

اما در حال حاضر با عبور توفان سنگ‌آهن و به‌لطف شفاف‌سازی‌ اطلاعات، شرکت‌های فولادی به شرایط باثبات و مطلوبی دست یافته‌اند وبا استناد به گزارش‌های مدیرعامل فولاد مبارکه، بودجه پیش‌بینی شده این شرکت تامین شده و به این ترتیب تولید‌کننده بزرگ فولاد فعلا در وضعیت مناسبی به‌سر می‌برد.

با این‌همه در شرایطی که سودآوری فولاد مبارکه بر بازار سهام پوشیده نیست خریدوفروش این سهم به‌علت کمبود نقدینگی بورس کماکان بی‌رونق است هر چند که به‌نظر می‌رسد سهامداران برای خرید منتظر رسیدن قیمت‌ها به حداقل هستند به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری بلندمدت در شرکت برای سرمایه‌گذاران با عایدی مناسبی همراه خواهد شد البته اگر سهامداران فولادی از اقدامات شتابزده فاصله بگیرند و تصمیمات خود را براساس تحلیل و منطق محکم کنند.

از سوی دیگر، با اعلام توافق بورس و سازمان توسعه و تجارت در جمع‌آوری سهام فولادی از صادرکنندگان داوطلب فروش و عرضه بلوکی آنها امید می‌رود از تصمیم‌گیری عجولانه سهامداران جدید فولاد مبارکه جلوگیری شود و صادرکنندگان صاحب سهام هم برای تامین نقدینگی به راه‌های دیگری غیر از فروش سهم متوسل شوند.

* مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ

کد خبر 64251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز