جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

گروه بورس: پس از مدت‌ها تلاش شنبه 5‌درصد از سهام شرکت مخابرات ایران برای نخستین بار در بورس عرضه می‌شود.

به گزارش همشهری،19 مرداد با واگذاری سهام شرکت مخابرات ایران خصوصی‌سازی‌ در ایران وارد مرحله جدیدی می‌شود، این شرکت بزرگ‌ترین شرکت اصل44 به لحاظ میزان سرمایه است.

کارشناسان معتقدند خصوصی‌سازی‌ صنایع مخابراتی شاه کلید خصوصی در هر کشوری است که راه را برای ادامه خصوصی‌سازی‌ هموار‌تر می‌کند اما باید دید مدیریت این شرکت بزرگ نیز به بخش خصوصی واگذار خواهد شد یا آنکه همانند فولاد مبارکه اصفهان و دیگر شرکت‌های دولتی فقط در حد واگذاری سهام یا عمومی‌سازی‌ باقی خواهد ماند.

بر این اساس 2 میلیارد و 293 میلیون سهم شرکت مخابرات در بورس به فروش می‌رود.  مجموع کل سهام این شرکت 45‌میلیارد و 873 میلیون سهم است.

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار درباره واگذاری سهام شرکت مخابرات گفت: با موافقت ضمنی رئیس‌جمهوری 5‌درصد دیگر از سهام مخابرات نیز بعد از عرضه اولیه به تدریج در بورس عرضه خواهد شد.  

علی رحمانی اظهار داشت:‌ براساس تعهدات سهامدار عمده، بعد از 2‌عرضه 5درصدی سهام مخابرات، 6درصد دیگر از سهام مخابرات نیز به تدریج در بورس عرضه خواهد شد.  اما همزمان با واگذاری سهام مخابرات در بورس بحث‌ها پیرامون قیمت‌گذاری سهام این شرکت بالا گرفته است.

دیدگاه غالب کارشناسان بر این محور استوار است که ارزش سهام شرکت مخابرات با توجه به نسبت قیمت به درآمد بازار که در حال حاضر 6 مرتبه است حداکثر بین 120 تا 130 تومان ارزش دارد. 

اما اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در آستانه عرضه سهام از قیمت‌گذاری سهام مخابرات توسط برخی کارشناسان انتقاد کرد و به ایسنا گفت: کسانی که معتقدند سهام مخابرات در قیمت 120 تا 140 تومان مناسب است همان افرادی هستند که به قیمت‌گذاری سازمان خصوصی‌سازی‌ در عرضه سهام کشتیرانی، ایراد گرفته و سهام این شرکت را در قیمت250 تومان ارزیابی کردند، در حالی که ظرف یک ماه مشاهده شد قیمت این سهام بیش از 2 برابر رشد کرد. 

او تصریح کرد: کسانی که در دوره ارزیابی سهام مخابرات شرکت کردند به یاد دارند که استاد رومانیایی اعلام کرد ارزش شرکت مخابرات براساس تعداد مشترکان آن خواهد بود که در حال حاضر تعداد مشترکان تلفن ثابت و همراه به‌ترتیب 23میلیون و 24میلیون نفر است. 

غلامی با بیان اینکه ارزش‌گذاری شرکت مخابرات منوط به سود 17 تومانی و صورت‌های مالی نیست، اضافه کرد: درصورتی‌که بدهی‌های شرکت را کم کنیم، ارزش‌گذاری شرکت مخابرات در عرضه اولیه براساس استانداردهای جهانی صورت می‌گیرد و نیز ارزش شرکت مخابرات براساس تعداد مشترکان آن است.

سود و زیان مخابرات

فارس: مدیر عامل شرکت بورس درباره آخرین وضعیت سود و زیان شرکت مخابرات گفت: براساس آخرین اطلاعات حسابرسی شده سال 86، سود هر سهم شرکت اصلی (مخابرات ایران) 39 ریال و سود تلفیقی (32 شرکت) 298 ریال است. 

رحمانی ادامه داد: به‌دلیل آماده نشدن گزارش‌های نهایی و گزارش حسابرسی شده 86، مجمع سالانه شرکت مخابرات تاکنون برگزار نشده است ضمن اینکه با توجه به‌منظور کردن ذخیره بازنشستگی، سود انباشته سال 86 شرکت مخابرات 204 میلیارد ریال منفی (زیان انباشته) است.

کد خبر 60103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز