گروه بورس: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) پذیرفت تا سود سالانه شرکت فولاد خوزستان را به خریدار بلوک مدیریتی این شرکت پرداخت کند.

به گزارش همشهری، پس از آنکه ماجرای جلوگیری از ورود محمد جابریان خریدار بلوک 30 درصدی سهام شرکت فولاد خوزستان به هیأت‌مدیره این شرکت وارد فضای رسانه‌ای شد و مشخص شد که با وجود وعده سازمان خصوصی‌سازی‌ با گذشت 5‌ماه هیچ سودی به خریدار بلوک پرداخت نشده است، هیات واگذاری، مجلس، سازمان خصوصی‌سازی‌ و بورس تهران اعلام کردند که این موضوع را بررسی خواهند کرد.

ماجرا از این قرار است که محمد جابریان یک سرمایه‌گذار درصنعت فولاد، در تابستان امسال توانست پس از یک رقابت فشرده بلوک مدیریتی سهام فولاد خوزستان را به ارزش 1364 میلیارد تومان خریداری کند.

سازمان خصوصی‌سازی‌ در آن زمان وعده داد خریدار سهام می‌تواند سود سالانه سهام این شرکت را یک روز پس از خرید دریافت کند.

مجمع سالانه شرکت فولاد خوزستان یک روز پس از انجام معامله برگزار شد و مشخص شد سهم خریدار بلوک 5/30درصدی این شرکت از سود سالانه معادل 42 میلیارد تومان است اما خریدار سهام فولاد خوزستان پس از گذشت 5 ماه از این تاریخ اعلام کردسازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی هنوزاین مبلغ را پرداخت نکرده است.

این موضوع و همچنین روشن نبودن برنامه پرداخت مطالبات جابریان از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد خوزستان که تاکنون 65‌میلیارد تومان برآورد شده است باعث واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان بورس و خصوصی‌سازی‌ شد؛

به‌طوری که پس از این جریان‌ها سیدعلی حسینی عضو هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازمان بورس درخصوص سود سالانه 42‌میلیاردتومانی فولاد خوزستان حق را به خریدار جدید آن می‌دهد.

چرا که در آگهی فروش بلوک 5/30 درصدی فولاد خوزستان توسط سازمان خصوصی‌سازی‌ به صراحت اعلام شده که سود سالانه شرکت در حد فاصل عرضه و قطعیت معامله به خریدار تعلق خواهد گرفت. 

سید مهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز در این باره گفت: از دیدگاه سازمان خصوصی‌سازی‌ سود سالانه فولاد خوزستان باید به خریدار بلوک 5/30‌درصدی آن (جابریان) پرداخت شود چرا که براساس شرایط واگذاری، این سود در قیمت‌گذاری این بلوک منظور شده است. 

اما 2 هفته پس از بروز این رویدادها آخرین اخبار حاکی از آن است که سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران(ایمیدرو)پذیرفته است که سود 42‌میلیارد تومانی خریدار بلوک مدیریتی سهام شرکت فولاد خوزستان را پرداخت کند.

محمد جابریان دراین باره به همشهری گفت: در آخرین نشستی که با مسئولان ایمیدرو برگزار شد توافق کلی برای پرداخت سود سالانه شرکت انجام شد واین سازمان قبول کرد که این میزان راپرداخت کند.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع دریافت مطالبات وی از شرکت‌های زیر مجموعه فولاد خوزستان نیز پیگیری شده است یا خیر گفت: هنوز این موضوع به نتیجه‌ای نرسیده است.

مجمع مس هم برگزار می‌شود

به‌دنبال پذیرش پرداخت سود سالانه خریدار بلوک مدیریتی فولاد خوزستان روز گذشته مشخص شد مشکلات خریداران سهام شرکت ملی صنایع مس نیز در حال رفع شدن است.

خبرگزاری موج در این باره گزارش داد: در پی اعتراض خریداران بلوک 20 درصدی شرکت ملی صنایع مس ایران ماده 95 اصلاحیه قانون تجارت در شرکت ملی مس اجرا می‌شود.

براساس این ماده نمایندگان خریداران بلوک 23 درصدی مس می‌توانند در ترکیب هیأت‌مدیره این شرکت حضور داشته باشند.بنابر این شرکت ملی مس بالاخره صاحبان سهام خود را برای برگزاری مجمع عمومی به‌صورت فوق‏العاده فراخواند.

به این ترتیب، پس ازگذشت 6 ماه، شرکت ملی صنایع مس در آگهی دعوت به مجمع خود، به اجرای ماده 95 اصلاحیه قانون تجارت اشاره کرده تا با استناد به آن، ضمن انتخاب اعضای هیأت‌مدیره، به سایر موارد قابل طرح که در صلاحیت مجمع عمومی عادی به‌طور فوق العاده است، بپردازد.

کد خبر 69713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز