امسال در شرایطی به استقبال ماه رمضان رفتیم که از صفوف نمازجماعت هنگام افطار و سحرگاه مساجد خبری نیست، ندای مناجات سحر از مناره مساجد محله به گوش نمی‌رسد...

سفره

همشهری آنلاین _ پریسا نوری: امسال در شرایطی به استقبال ماه رمضان رفتیم که از صفوف نمازجماعت هنگام افطار و سحرگاه مساجد خبری نیست، ندای مناجات سحر از مناره مساجد محله به گوش نمی‌رسد. دورهمی‌های افطاری دوستانه و خانوادگی کمرنگ و سفره‌های افطاری در محله‌ها به دلیل اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت مسائل بهداشتی جمع شده است. اما با همه این محدودیت‌ها، مهربانی‌ همچون سال‌های گذشته بی‌کم و کاست در گوشه و کنار محله‌ها جاری است و سفره افطار نیازمندان به همت بندگان خوب خدا، نه در مسجد و حسینیه که در خانه‌هایشان گسترده است.

محله‌های مناطق شرقی پایتخت هم مانند سایر مناطق تهران، سرشار از عطر مهربانی و نوای همدلی شده و خیّران و نیکوکاران در قالب گروه‌های جهادی و تشکل‌های محلی با توزیع بسته‌های ارزاق، کارت نان و غذای گرم به یاری خانواده‌های بی‌بضاعت شتافته‌اند. هرچند این فعالیت‌ها در هر محله از طرح «برکت علوی» تا پویش «لقمه همدلی» نام‌های متفاوتی دارند، اما همه طعم، بو و عطر مهربانی دارند!.

  • «برکت علوی» و «نان مهربانی»

اهالی بزرگ‌ترین منطقه پایتخت، از چند روز مانده به ماه رمضان با اجرای طرح‌های «برکت علوی»، «نان مهربانی» و توزیع افطاری گرم بین نیازمندان، به پیشواز این ماه مبارک رفتند. 

مجید سمنانی: رئیس اداره بسیج شهرداری منطقه 4
  •  دیوار مهربانی در مغازه‌ها 

از چند روز مانده به ماه رمضان بنرهایی در برخی مغازه‌های قصابی، نانوایی، میوه‌فروشی و سوپرمارکت‌های منطقه 4 نصب شده که نور امیدی در دل نیازمندان روشن کرده است. این بنرها در راستای اجرای طرح «برکت علوی» در فروشگاه‌های منتخب نصب شده است. طرحی که به همت سازمان بسیج شهرداری، همکاری کاسبان معتمد و حمایت شهروندان نیکوکار اجرا می‌شود. «مجید سمنانی» رئیس اداره بسیج شهرداری منطقه4 با بیان اینکه در طرح «برکت علوی» همه شهروندان می‌توانند سهیم شوند، می‌گوید: «در این طرح که بی‌شباهت به دیوار مهربانی نیست، شهروندان با مراجعه به نانوایی‌ها، قصابی‌ها، سوپرمارکت‌ها و میوه‌فروشی‌های منتخب محله، به هر مبلغی که تمایل دارند کارت می‌کشند و رسید پرداخت را روی بنری که در مغازه نصب شده، می‌چسبانند. صاحب مغازه هم به اندازه مبالغ هدیه شده از طرف نیکوکاران، حساب دفتری بدهکاران را تسویه کرده و اقلام مورد نیاز خانواده‌های نیازمند را رایگان در اختیارشان می‌گذارد.» 
به گفته سمنانی، طرح برکت علوی با هدف تأمین معاش ضروری شهروندان کم برخوردار، زنان سرپرست خانوار و شهروندانی که معیشت‌شان در بحران کرونا به خطر افتاده، اجرا می‌شود. 

  •  کارت مهربانی در نانوایی‌ها

«در این نانوایی با یاری شما نان رایگان به افراد نیازمند هدیه می‌شود. اگر نان نیاز دارید از سفره مهربانی کارت بردارید و اگر می‌توانید با خرید هر کارت شریک سفره مهربانی شوید.» از آغاز ماه رمضان بنرهایی با این مضمون و در راستای «پویش نان مهربانی» توسط شورایاران و خیّران محلی در نانوایی‌های محله مجیدیه نصب شده است. «عبدالحمید اسماعیلی» دبیر شورایاری محله در این باره می‌گوید: «با توجه به اینکه در محله خانواده‌های آبرومندی داریم که حتی به نان‌ شب‌شان هم محتاج هستند، در 5 نانوایی محله کارت‌هایی قرار دادیم که این عزیزان کارت‌ها را بردارند و در ازای تحویل آن به نانوا، نان رایگان بگیرند.» به گفته اسماعیلی روزانه به ارزش یک میلیون تومان کارت تهیه شده و قرار است این طرح تا پایان ماه رمضان اجرا شود.»
 

  • از هبه نان تا ارسال کمک به مناطق دوردست

ساکنان کوچک‌ترین منطقه شرق پایتخت، این روزها با گستردن سفره‌هایی پر از «لقمه‌های همدلی» و «نان مهربانی» در گوشه و کنار محله‌ها، نشان دادند دل‌های بزرگی دارند. 

جعفر امیرآبادی‌زاده: معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 8
  •  «نان مهربانی» و «لقمه همدلی»

از آنجایی که نان اصلی‌ترین جزء سفره ماست، طرح «نان مهربانی» به همت نیکوکاران منطقه 8، در 24 نانوایی منطقه اجرا می‌شود. «جعفر امیرآبادی زاده» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه8 در این‌باره می‌گوید: «بعد از تأکید مقام معظم رهبری برای اجرای رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان، با کمک شورایاران، معتمدان محله و ائمه جماعات نیازمندان واقعی منطقه که حتی در تأمین نان مشکل داشتند را شناسایی کرده و با حمایت خیّران و نیکوکاران برگه‌ای در اختیار آنها قرارگرفته که می‌توانند از 21 نانوایی سنتی و 3 نانوایی فانتزی منطقه نان رایگان تهیه کنند.» علاوه بر «نان مهربانی»، امیرآبادی از طرحی به نام «لقمه همدلی» می‌گوید که قرار است در شب‌های قدر در این منطقه اجرا شود: «سال‌های گذشته شب‌های قدر خانواده‌های نیازمند منطقه و ایتام مهمان نیکوکاران و خیّران بودند، ولی امسال به دلیل اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به جای گستردن سفره، غذای گرم و افطاری به در خانه این عزیزان اعطا می‌شود.»

  •  اهدای سبد کالا به نیازمندان  12 منطقه تهران

علاوه بر اقداماتی که با محوریت شهرداری در منطقه 8 اجرا می‌شود، فعالیت‌های خودجوش در برخی محله‌های این منطقه برای دستگیری از نیازمندان به چشم می‌خورد. گروه‌های جهادی و نیکوکاران محله مدائن پیشتاز این فعالیت‌ها هستند که دست سخاوت‌شان نه تنها خانواده‌های نیازمند منطقه را یاری کرده، بلکه در 12 منطقه تهران هم سبد کالا و بسته معیشتی توزیع می‌کنند. «مهناز شاه محمدیان» مدیر محله مدائن در این‌باره می‌گوید: «با کمک گروه‌های جهادی و بسیجیان مساجد محله، تاکنون بیش از 5 هزار بسته معیشتی شامل بسته افطار (نان، پنیر، خرما و زولبیا)، غذای گرم، بن خرید نان و سبد کالا تهیه شده و بین نیازمندان منطقه 8 و 12 تهران به‌ویژه مناطق جنوبی و حاشیه‌نشینان توزیع شده است.» به گفته مدیر محله مدائن، این بسته‌های معیشتی هرچند روز یک بار، در قرارگاه حکمت پناه مسجد فاطمه‌الزهرا(س) آماده شده و با موتورسیکلت به خانه‌های نیازمندان در مناطق دوردست رسانده می‌شود.»

  • بذل مهربانی با نان و تجلیل از پاکبانان

نیکوکاران شرقی‌ترین تکه پایتخت هم این روزها در تب و تاب کمک به خانواده‌های کم‌بضاعت و خانوارهایی که امسال معیشت‌شان در بحران کرونا آسیب دیده، هستند. این کمک‌ها با شکل‌گیری «ستاد پویش کمک مؤمنانه» در منطقه و به‌صورت خودجوش و مردمی در محله‌های مختلف جمع‌آوری و توزیع می‌شود. 

سجاد سبحانی: معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه 13
  •  کمک به خانواده‌های کم‌برخوردار

از 15 روز مانده به ماه رمضان ستاد پویش کمک مؤمنانه متشکل از بسیج، کمیته امداد، آموزش و پرورش و نیروی انتظامی، شهرداری و شورایاری‌ برای شناسایی نیازمندان، جمع‌آوری کمک‌های مردمی و توزیع بین خانواده‌های کم برخوردار و آسیب‌دیدگان کرونا تشکیل شده است. به گفته «سجاد سبحانی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه13 تاکنون 2200 خانواده نیازمند در منطقه شناسایی و 4 هزار سبد کالاو بسته ارزاق بین آنها توزیع شده است. 

  •  نان رایگان برای همه اهالی

این روزها اهالی نیکوکار محله‌های 13گانه منطقه 13 دست به کار شده و با تهیه و توزیع سبد کالا باری از دوش خانواده‌های محروم برمی‌دارند. در این بین برخی محله‌ها مانند امامت و اشراقی علاوه بر تهیه و توزیع سبد ارزاق بین خانواده‌های بی‌بضاعت، با اجرای پویش «تجلیل از پاکبانان محله» و طرح «نان رایگان برای همه» برنامه‌های متفاوت‌تری برای بذل مهربانی و همدلی دارند. «سیدوحید مقدم» دبیر شورایاری محله امامت درباره «پویش تجلیل از پاکبانان» که این روزها در این محله در حال برگزاری است، می‌گوید: «با توجه به اینکه پاکبانان زحمتکش جزو ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند، با حمایت خیّران و نیکوکاران و با رعایت اصول بهداشتی، 350 سبد کالا شامل برنج، حبوبات، گوشت، خواربار و... بین این عزیزان توزیع و از آنها تجلیل شد.» مقدم در ادامه می‌افزاید: «همچنین‌درصددیم در روزهای آینده یک هزار وعده غذای گرم برای افطار و سحری این عزیزان آماده کنیم.» «محمد علیخانی» دبیر شورایاری محله اشراقی هم درباره طرح‌های همدلی اجرا شده در این محله می‌گوید: «به‌جز توزیع 500 سبد کالا بین نیامندان محله با حمایت خیّران محلی قرار است طرح «نان رایگان برای همه» را در شب فرخنده ولادت امام حسن مجتبی(ع) اجرا کنیم. به این صورت که به برکت این شب عزیز، نانوایی‌ها به همه اهالی محله نان رایگان بدهند.» 
 

  • دستگیری از نیازمندان در دارالمؤمنین تهران

در آموزه‌های دینی ما انفاق و دستگیری از نیازمندان به‌ویژه در ماه رمضان به‌عنوان یکی از ویژگی‌های مؤمنان یاد شده است، پس حمایت از خانواده‌های بی‌بضاعت در منطقه‌ای که به دارالمؤمنین تهران شهره است، دور از انتظار نیست. هرچند که به گفته اهالی نیکوکار منطقه 14، این کمک‌ها محدود به ماه رمضان نیست و به حکم وظیفه اخلاقی و انسانی در همه ماه‌های سال ادامه دارد. 

حسین شیخ‌سفلی: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه 14
  •  توزیع گوشت قرمز

با گرانی حداکثری گوشت قرمز در سال‌های اخیر، این کالای اساسی از سبد خرید خیلی از خانواده‌های کم‌بضاعت حذف یا کمیاب شد و در کنار برنج و حبوبات و... در سبد حمایتی نیکوکاران قرار گرفت. «حسین شیخ سفلی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه 14 در این‌باره می‌گوید: «به همت خیّران و نیکوکاران از 3 روز مانده به ماه رمضان 22 گوسفند قربانی و گوشت آن در بسته‌های یک کیلویی بین نیازمندان منطقه توزیع شد. همچنین 300 سبد کالا به ارزش 400 هزار تومان در اختیار خانواده‌های کم برخوردار منطقه قرارگرفت.»

  •  کمک به همنوع حتی با یک بیسکویت! 

مشارکت مشتریان فروشگاه‌ها در تهیه سبد کالا یکی از فعالیت‌های همدلانه زیبایی است که به همت اعضای شورایاری در محله شهدای گمنام در حال اجراست. «احسان محمدی» دبیر شورایاری این محله در این‌باره می‌گوید: «برای تهیه سبد کالای نیازمندان کیسه‌هایی را در 18 مغازه سوپرمارکت گذاشتیم و در متنی از مشتریان فروشگاه خواستیم در صورت تمایل یک قلم از اجناس خریداری شده مثل یک ماکارانی یا یک تن ماهی یا حتی یک عدد بیسکویت و... را برای کمک به نیازمندان در کیسه بگذارند.» محمدی در ادامه می‌افزاید: «وقتی کیسه‌ها پر شد آنها را از فروشگاه‌ها جمع کرده و محتویات‌شان را در سبدهای ارزاق که با همکاری پایگاه بسیج علی بن‌الحسین(ع) و مسجد ابوذر تهیه کردیم، گذاشته و بین خانواده‌های نیازمند محله تقسیم می‌کنیم.» به گفته «جواد سبک‌پا» دبیر شورایاری محله جوادیه، توزیع ماهانه گوشت و سبد کالا بین خانواده‌های محروم محله جوادیه اولویت فعالیت‌های شورایاری و نیکوکاران این محله است: «در این محله هم خانواده ضعیف داریم و هم ضعیف‌تر؛ یعنی کسانی که حتی به نان شب هم محتاج هستند از این‌رو جمع‌آوری کمک برای خانواده‌های نیازمند فقط مربوط به ماه رمضان نیست بلکه ما با کمک خیّران، بسیج و مسجد محله، اول هر ماه یک گوسفند قربانی می‌کنیم و گوشت آن را به همراه سبد کالا بین 30 خانواده بسیار ضعیف محله توزیع می‌کنیم.»

  • پویش همدلانه

اهالی محله‌های 20‌گانه جنوبی‌ترین منطقه پایتخت از چند روز مانده به ماه مبارک رمضان با «پویش همدلانه» که با محوریت شهرداری اجرا شد، همراه و با جمع‌آوری و اهدای 5 هزار سبد کالا به خانواده‌های بی‌بضاعت در رنگین شدن سفره‌های افطارشان سهیم شدند. 

اکبر مختاری: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه 15
  •  کمک به آسیب‌دیدگان کرونا

تهیه و توزیع سبد ارزاق برای تأمین معیشت خانواده‌هایی که به گواه معتمدان محله زیر خطر فقر به حساب می‌آیند، هر سال از مهم‌ترین فعالیت‌ها در ماه رمضان در منطقه 15 است، اما امسال با توجه به بروز بحران کرونا، وضعیت کمی متفاوت است. «اکبر مختاری» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار این منطقه در توضیح بیشتر می‌گوید: «امسال با توجه به شیوع کرونا شهروندانی که کسب و کارشان با بحران کرونا از بین رفته هم باید مورد حمایت قرار گیرند، تا بخشی از رنج آنها کاسته شود؛ از این‌رو از ماه گذشته بانک اطلاعاتی نیازمندان منطقه را در هر محله با کمک شورایاری و مدیران محله‌ها، آموزش و پرورش، معتمدان، ائمه جماعات و... جمع‌آوری کردیم و در روزهای اول ماه رمضان با حمایت مساجد، گروه‌های جهادی، کمیته امداد و نیکوکاران منطقه، 5هزار سبد ارزاق شامل مرغ، برنج، حبوبات و... آماده و به خانواده‌های شناسایی شده تحویل شد.» به گفته مختاری این کمک‌ها در چند مرحله تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد و هدف از مشارکت شهرداری در این طرح ایجاد هم‌افزایی بین شهروندان، خیّران و سازمان‌های مردم‌نهاد است تا با مدیریت و همکاری آنها لیست یکسانی از نیازمندان تهیه و نیازهای واقعی آنها برآورده شود.» 

  • «سی شب، سی افطاری» در محله لویزان

اگرچه ویروس کرونا امسال مانع برپایی سفره‌های افطاری در محله و خیابان‌های شهر شد، اما اهالی لویزان با مشارکت در طرح «سی شب، سی افطاری» در ثواب تهیه افطار و پذیرایی از روزه‌داران حتی به اندازه یک بشقاب غذای گرم شریک هستند. 
«فریبا پرویزی» مدیر محله لویزان در این‌باره می‌گوید: «در این طرح که با محوریت شورایاری، سرای محله و خیریه امام محمدباقر(ع) و همکاری نیکوکاران محله اجرا می‌شود هر شب کمی قبل ازاذان مغرب، با رعایت اصول بهداشتی، فلاسک چای شیرین با لیوان یکبار مصرف، بسته‌های افطاری شامل نان و پنیرو گردو و سبزی و همین‌طور یک پرس غذای گرم توسط چند موتور و ماشین بین کودکان کار، زباله‌گردها و کارگران و خانواده‌های نیازمند توزیع می‌شود.» 
پرویزی درباره تهیه غذای گرم و افطاری می‌گوید: «علاوه بر خیریه امام محمدباقر(ع) که در تهیه مواد غذایی کمک می‌کند، 200 خانواده از ساکنان محله در تهیه افطاری و شام سهیم هستند. مثلاً یکی، 2ساعت مانده به افطار، هر خانواده از هر غذایی که برای شام آماده کرده به اندازه یک یا دو پرس به‌سرا می‌آورد و ما آنها را تا وقت افطار بسته‌بندی و برای توزیع آماده می‌کنیم.»


 

کد خبر 508027

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha