همه چیز از یک دورهمی مجازی شروع شد. بیماری «کوویدـ ۱۹» که از گرد راه رسید، بساط دورهمی‌ها و بسیاری از اجتماعات جمع شد.

همدلی

همشهری آنلاین _ فائزه توکلی:  به موازات ایجاد این فاصله‌ها و جدایی‌های اجباری برای پس‌راندن ویروس‌های کرونا که از هر دریچه‌ای دنبال سرک کشیدن به جان آدم‌ها هستند، زندگی مجازی شکل جدی‌تری گرفت. ماجرای فعالیت‌های خیرخواهانه بانوان گروه «طریقه‌الجنت» محله کارون هم از دل همین دورهمی مجازی جان گرفت و در میان اهالی پررنگ شد. یک دورهمی از راه دور که در این روزهای کرونایی باعث گره‌گشایی از مشکلات افراد نیازمند و بی‌بضاعتی شده که در همسایگی ما زندگی می‌کنند. اگر علاقه‌مند به راه‌اندازی یک گروه خیریه در میان دوستان و آشنایان در فضای مجازی هستید، این گزارش را بخوانید.

«تا قبل از شیوع ویروس کرونا به هر بهانه‌ای دور هم جمع می‌شدیم. برپایی سفره صلوات، دعا، قرائت قرآن، ختم سوره انعام، عیادت از بیماران و کارهایی از این دست، بهانه بیشتر جمع شدن‌هایمان بود تا اینکه به دلیل شیوع این بیماری کارهای ما از جمله دیدارهای حضوری تعطیل شد و دورهمی‌ها شکل تازه‌ای به خود گرفت.»

ساقی قاسیمان / مسئول گروه «طریقه‌الجنت»


«ساقی قاسیمان»، مسئول گروه «طریقه‌الجنت»، این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «با تعطیل شدن بسیاری از کارها تصمیم گرفتیم جلساتمان را مجازی برپا کنیم. یک گروه چندنفره بسیجی هستیم که اغلب در پایگاه بسیج مسجد پیغمبر(ص) یا سرای محله کارون یا در منزل یکدیگر برای انجام کارهای خیر دور هم جمع می‌شدیم. اما فعالیت‌های مجازی حال و هوای بسیاری از کارهایمان را تغییر داد. همراه بچه‌ها در فضای مجازی جلسات دعا و قرآن‌خوانی برگزار می‌کنیم. هربار یک نفربانی مراسم می‌شود و هزینه‌اش را برای کمک به نیازمندان کنار می‌گذاریم.»
این همسایه ما در خیابان کارون درباره استقبال گرم از برپایی برنامه‌های مذهبی در میان اهالی چنین تعریف می‌کند: «با جمع‌آوری مبالغی که مردم برای جلسات قرآنی، خیرات اموات و نذورات‌شان پرداخت می‌کنند، برای نیازمندان سبد ارزاق تهیه و آن را در میان افراد نیازمند محله توزیع می‌کنیم.»
البته زنجیره فعالیت‌های خانم‌های همسایه ما فقط به تهیه ارزاق محدود نیست. به گفته قاسمیان، تهیه سیسمونی و فراهم کردن شرایط کار و اشتغال برای زنان سرپرست خانوار، تهیه هزینه دارو و درمان و پخت و توزیع غذا در میان نیازمندان بخش دیگری از فعالیت گروه «طریقه‌الجنت» است.

  • تأمین هزینه جاری زندگی

مردم در این روزهای سخت با تحمل هزینه‌های سنگین اقتصادی بیش از هر چیزی نیاز به دلگرمی دارند. چند وقت پیش، بر اثر یک بی‌احتیاطی، خانه یکی از همسایه‌ها آتش گرفت. تصورش را بکنید، در این شرایط ویژه که همه در قرنطینه و دل‌نگران سلامتی‌شان هستند، چنین مشکلاتی هم پیش بیایید. دلجویی از این خانواده و کمک برای تهیه لوازم مورد نیازشان ساده‌ترین‌کاری است که می‌توان انجام داد. «معصومه نصرانی» فرمانده بسیج پایگاه مسجد پیغمبر(ص)، این ماجرا را تعریف می‌کند و می‌گوید: «بیماری کرونا همه کارها را تعطیل کرده است. اما زندگی همیشه جاری است. پس کارهای خیریه هم تعطیل‌بردار نیستند و باید در حد توان گره از مشکلی باز کرد.»
نصرانی معتقد است در این روزهای سخت باید در کنار هم باشیم و قدر یکدیگر را بدانیم. برای مثال رسیدگی به وضعیت سالمندان و مادران شهدا هم از جمله فعالیت‌های مهم بچه‌های گروه در این ایام است.
او توضیح می‌دهد: «کارها را میان اعضای گروه تقسیم کرده‌ایم و هرکسی مسئولیتی را عهده‌دار است. برای مثال، چند نفری هستیم که به خانه سالمندان یا مادران شهدا سر می‌زنیم. اگر مادر یا پدری نیاز به رسیدگی درمانی مانند تزریقات و خرید دارو داشته باشند یا برای خانه خریدی لازم باشد، بچه‌ها برای حفظ سلامتی این پدران و مادران ارزشمند در شرایط شیوع بیماری، کارهای آنها را انجام می‌دهند.»

  • خرید قسطی از کاسبان

این روزها کرونا هست و بسیاری از جشن‌ها و شادی‌ها متوقف شده است. اما سنت ازدواج به جای خودش باقی است.
شروع زندگی به مهیا کردن اسباب اولیه زندگی نیاز دارد. پدرهای زیادی درآمدشان محدود است یا به دلیل بیماری کرونا و بیکاری دستشان خالی است.
تهیه جهیزیه با همراهی خیّران از دیگر فعالیت‌های مهم گروه «طریقه‌الجنت» است که «خانم رضامند» از دیگر اعضای گروه به آن اشاره می‌کند: «هزینه لوازم برقی در نوسان است و قیمت اجناس دائم رو به افزایش. خرید جهیزیه در این شرایط کار چندان راحتی نیست.
اما در این میان، کاسبان باانصافی هستند که کمک حال اعضای گروه‌اند و اجناس را با قیمت مناسب حساب می‌کنند. یا حتی بعضی از اعضا با اعتباری که در محله و میان کاسبان دارند، جنس قسطی می‌خرند و در اختیار فرد نیازمند قرار می‌دهند. برای مثال، در بین همسایه‌ها بانوانی بودند که نیاز به کار داشتند؛ برای آنها به همت خیّران دستگاه سبزی‌خردکن، چرخ خیاطی و لوازمی از این قبیل تهیه کردیم تا به خودکفایی برسند.»

آنا عباس‌زاده/ عضو گروه «طریقه‌الجنت»
  • همدلی داوطلبانه

برای کار خیر همیشه قرار نیست هزینه‌های هنگفتی پرداخت. گاهی یک لبخند ساده یا حضور می‌تواند ارزشی بیش پرداخت پول نقد داشته باشد. در واقع، فعالیت‌های داوطلبانه بانوان محله کارون در گروه «طریقه‌الجنت» از این جنس همدلی است. همدلی با همراهی نذرهای مردمی خیّران باعث نشاندن گل لبخند بر چهره همسایه‌های ما می‌شود. مدیر محله کارون با اشاره به این مطلب می‌گوید: «این گروه محلی به‌صورت داوطلبانه در حال جمع‌آوری کمک‌ها و نذرهای خود برای کمک به نیازمندان محله هستند. این کمک‌ها شامل ارزاق و پول‌های نقد و وسایل ضروری و البسه و غیره است. با توجه به شرایط حساس فعلی، بیشتر اطلاع‌رسانی‌ها و کمک‌ها از طریق فضای مجازی انجام می‌شود.»
به گفته «آنا عباس‌زاده» یکی مهم‌ترین دستاوردهای این کار خیر خداپسندانه کمک به ارتقای معیشت خانواده‌هاست. کمکی که سهم مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی محله دارد.

کد خبر 580720

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha