شیوع کرونا وضعیت اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار داد.

مهربانی

بسیاری از مشاغل رونق از دست دادند و برخی افراد بیکار شدند. کم‌کم خیریه‌ها و مؤسسه‌های مردم‌نهاد همان‌طور که تا قبل از شیوع بیماری برای کمک به نیازمندان پیشقدم بودند، این بار پررنگ‌تر از قبل حضور یافتند و آستین همت را بالا زدند تا با تهیه ارزاق و مایحتاج زندگی خانواده‌های کم‌بضاعت، سهمی در تأمین رفاه آنها داشته باشند. علاوه بر این، مؤسسه‌ها، کانون‌های خیریه فرهنگسراها و همچنین پایگاه‌های بسیج محله‌ها هم پای کارآمدند. در آستانه فرارسیدن سال نو، این مراکز برنامه‌های مختلفی برای خانواده‌های تحت پوشش دارند. برخی برای تهیه ارزاق اقدام کرده‌اند و برخی دیگر با اهدای لباس و بسته‌های عیدانه به کودکان در شادی آنها سهیم هستند.

خیریه‌های محلی تمام قد کنار همشهری های نیازمند ایستاده‌اند | مهربانی به وقت نوروز
پروانه ترکاشوند / مدیر خیریه محله نظام‌آباد

بدانند به فکرشان هستیم

عید یعنی دلشاد بودن، یعنی لباس نو بر تن و لبخندی تازه بر لب. اما برای خیلی‌ها این روزها این‌طور نیست. وقتی توانایی خرید نیست و خانه از احتیاجات اول هم خالی است، جایی برای شادی نمی‌ماند. ما در گروه خیریه محله نظام‌آباد در مناسبت‌های مختلف بسته‌های حمایتی برای خانواده‌های نیازمند تهیه می‌کنیم و امسال هم از چند هفته مانده به آخر سال دست به کار شده‌ایم و این بسته را کامل‌تر از همیشه آماده کرده‌ایم. سبد کالای ویژه عید در واقع هشتمین سبد کالایی است که این گروه تهیه کرده است که شامل برنج، روغن، حبوبات، نان، مرغ و گوشت، رب، تخم‌مرغ، پنیر، ماکارونی، شکر و قند است. خانواده‌هایی که زیر پوشش این خیریه‌اند، خانواده‌های نیازمند، بدسرپرست، خانم‌های سرپرست خانوار و کودکان یتیم هستند و این بسته‌ها ۲۵ اسفند به دست ۵۰ نفر از این خانواده‌ها خواهد رسید.  

اعضای گروه ما البته ۶ خانم هستند که همگی در محله نظام‌آباد ساکنند، اما اهالی محل ما را تنها نگذاشته‌اند و در هر مناسبت برای تهیه این کالاها به ما یاری رسانده‌اند. آنها نیازمندان محله را شناسایی می‌کنند و بدون اینکه کسی متوجه شود، کمک‌ها را به دستشان می‌رسانند. این کمک‌ها فقط مربوط به سبد کالای عید نیست و جهیزیه هم برای عروس و دامادها تهیه شده است. این جهیزیه هم شامل یخچال، گاز، ماشین لباسشویی، فرش، سرویس پلاستیکی آشپزخانه و جارو برقی بوده است. در کنار این، از هم‌محلی‌ها خواسته‌ایم لباس‌های دست‌دومشان را که سالم و نو هستند، جمع کنند و به ما بدهند تا به خانواده‌های نیازمند محله‌های خراسان و شوش برسانیم.
دلیل این کارها کاملاً مشخص است، اما اگر بخواهیم آن را از زبان پروانه ترکاشوند بدانیم این‌طور است: «ما برای شاد کردن دل بچه‌های یتیم و خانواده‌هایی که در دلشان غصه دارند، این کار را می‌کنیم. سبد کالایی هم که برای عیدشان تدارک دیده‌ایم، شاید مصرف ده روزشان باشد، ولی همین که متوجه شوند کسانی به فکرشان هستند مطمئناً حس خوبی در آنها ایجاد می‌کند.»

خیریه‌های محلی تمام قد کنار همشهری های نیازمند ایستاده‌اند | مهربانی به وقت نوروز

توزیع کت‌وشلوار میان کودکان‌کار 

پنجشنبه‌های هر هفته برنامه طبخ و توزیع غذا میان کودکان برقرار است. امسال هم در آخرین پنجشنبه سال علاوه بر توزیع غذا، برنامه هدیه کت‌وشلوار به کودکان‌کار را داریم، چراکه شادی و جشن سال نو سهم همه کودکان است. این بچه‌ها با توجه ‌به شرایط زندگی‌شان، به‌ویژه در این روزهای کرونایی که بسیاری از کسب‌وکارهایشان صدمه‌ دیده، احتیاج بیشتری به حمایت و شادی دارند، مهم‌ترین نیاز بچه‌های کار حمایت معنوی است. اینکه به زندگی و جامعه دلگرم شوند. سعی داریم با این کار مهربانی را به آنها هدیه کنیم.

خیریه‌های محلی تمام قد کنار همشهری های نیازمند ایستاده‌اند | مهربانی به وقت نوروز
محمد حسین‌پناه / عضو هیئت امنای مسجد ولی‌عصر(عج) محله حشمت‌الدوله  

همراهی با نیازمندان و زلزله‌زدگان

مساجد از دیرباز هوادار اهالی هر محله و کوچه و برزن بوده‌اند. در محله حشمت‌الدوله هنوز این سنت همسایه‌داری در مسجد مورد توجه است و ریش‌سفیدان و معتمدان محله در آن همواره به یاری نیازمندان محله می‌شتابند. 

مسجد ولی‌عصر(عج) در محله حشمت‌الدوله چند دهه می‌شود که کار حمایت از نیازمندان محله و حتی مناطق محروم کشور را عهده‌دار است. درست است بچه‌های مسجدی این روزها حسابی سرگرم تهیه و بسته‌بندی ۱۴۰۰ بسته ارزاق ماه مبارک رمضان هستند، اما این دلمشغولی آنها باعث نشده تا در آستانه شب‌عید از سفره خالی نیازمندان غافل شویم.

مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) حدود ۳۰ کودک تحت پوشش خانوارهای حمایت‌کننده دارد و سعی کرده با تأمین هزینه مورد نیاز برای تهیه لباس و وسایل مورد نیاز شب‌عید این کمک‌های نقدی را به خانواده‌های آنها اهدا کند.   کمک‌های مسجد تنها به تأمین لباس و ملزومات کوکان تحت پوشش مجموعه خلاصه نمی‌شود و خیّران پیر و جوان مسجد در تلاشند تا با تهیه یکصد بسته ارزاق، لبخند شب‌عید را به خانه نیازمندان محله ببرند. 

زلزله سی‌سخت و وضعیت بد اهالی این منطقه هم از ذهن خیّران مسجد دور نمانده است. آنها سعی کرده‌اند یکصد بسته حمایتی، ۷۰ تخته ‌فرش ماشینی و ۲۰۰ تخته‌ پتوی گلباف به روستای کوخدان در این مناطق زلزله‌زده ارسال کنند. 

بزرگان محله باید مشارکت مردم محله برای حمایت از نیازمندان را دنبال کنند، چراکه نمی‌شود انتظار داشت کسی خارج از محله برای همسایه‌های ما دل بسوزاند.

خیریه‌های محلی تمام قد کنار همشهری های نیازمند ایستاده‌اند | مهربانی به وقت نوروز
شیوا مقدم / رئیس فرهنگسرای خانواده و کانون «خیّرین شفق»  

توزیع بسته ارزاق و نان صلواتی

کانون «خیّرین شفق» فرهنگسرای خانواده از زمان شیوع کرونا در مسیر عمل به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر به وجود آمدن رزمایشی برای کمک همدلانه به نیازمندان و افرادی که به علت شیوع کرونا دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی شده‌اند، برای کمک معیشتی به نیازمندان پیشگام بوده است. 

 در آستانه فرارسیدن نوروز و همزمان با عید مبعث، توزیع ارزاق حمایتی در محله قلعه‌حسن‌خان آغاز شد. به همت برخی اهالی محله یوسف‌آباد که عضو کانون خیّران شفق هستند و با هدف تکریم و کمک به اقشار آسیب‌پذیر در مواجهه با کرونا و ترویج انفاق، بخشش و نوع‌دوستی، ۵۰ بسته ارزاق حمایتی شامل روغن، رب‌ گوجه‌فرنگی، خرما، عدس، سویا و برنج با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بین ساکنان محله قلعه‌حسن‌خان توزیع شد. 

همچنین کار نیک و خداپسندانه پخت و توزیع نان صلواتی بین ساکنان روستای محروم و کم‌برخوردار ترک‌آباد مرتضی‌گرد به نیت درگذشتگان تا پایان سال جاری انجام می‌شود.

خیریه‌های محلی تمام قد کنار همشهری های نیازمند ایستاده‌اند | مهربانی به وقت نوروز
رویا فتحی / مدیر فرهنگی‌هنری منطقه ۶ و رئیس فرهنگسرای سرو   

پخش غذا و اجرای برنامه‌های شاد روی استیج

فرهنگسرای سرو هم در آستانه نوروز، همانند سال‌های قبل، برنامه‌های جهادی در پیش دارد. بخشی از این برنامه‌ها اجرا شده و بخشی دیگر تا آخر سال اجرا می‌شود. توزیع پوشاک بین والدین و کودکان نیازمند، پخش غذا و اجرای برنامه‌های شاد استیجی یکی از این موارد است. در برخی مناطق هم علاوه بر توزیع پوشاک و غذا، مواد شوینده، شیر خشک، توزیع ماسک و بسته‌های عیدانه، برنامه‌هایی نیز متناسب با نوروز هم اجرا می‌شود.

خیریه‌های محلی تمام قد کنار همشهری های نیازمند ایستاده‌اند | مهربانی به وقت نوروز
مهسا گودرزی / مددکار اجتماعی مؤسسه «حمایت از کودکان بی‌پناه-کمک»    

رخت و لباس نو برای کودکان بی‌پناه

با توجه به اینکه مؤسسه «حمایت از کودکان بی‌پناه کمک» مردم‌نهاد است با کمک خیّران، خود را مهیای یاری رساندن به مددجویان تحت حمایتش کرده است. لباس نو نوروزی شامل یک دست بلوز و شلوار بین ۱۵۰ کودک با حمایت مالی خیّران توزیع می‌شود. تعداد زیادی هم لباس دست‌دوم که توسط مردم به مؤسسه تحویل داده شده به دست این بچه‌ها می‌رسد. ۴۰۰ بسته ارزاق نیز توزیع می‌شود. به ۴۵ خانواده ساکن در منطقه که مددجوی مؤسسه هستند هم ارزاق داده می‌شود که بخشی از این ارزاق شامل برنج ۱۰ کیلویی، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، چای و تن ماهی و دیگر مایحتاج ضروری است. بیش از ۱۸۰ میلیون تومان بابت این بسته‌های حمایتی و تهیه لباس برای نیازمندان با مساعدت خیّران هزینه شده است.

خیریه‌های محلی تمام قد کنار همشهری های نیازمند ایستاده‌اند | مهربانی به وقت نوروز
فرشته قادری / فرمانده پایگاه مقاومت بسیج محبان فاطمه(س)، شورایار محله ایرانشهر

۵۰۰ بسته برای ۵۰۰ خانواده

ناحیه مقاومت بسیج حضرت ولی‌عصر(عج)، یاران انقلاب منطقه ۶ و پایگاه محبان فاطمه سلام‌الله علیها در مسجد جلیلی همچنان که طی سال کرونایی از یاری به نیازمندان غافل نبود، برای سال نو هم با توزیع و تهیه ۵۰۰ بسته برای ۵۰۰ خانواده در منطقه ۶ قدم در این کار خداپسندانه گذاشته است. برای تهیه این بسته‌ها که شامل اقلام ضروری است ۵۰۰ هزار تومان با مساعدت خیّران و بسیج ناحیه هزینه شد. در محله ایرانشهر هم ۱۵۰ بسته بین افرادی که ناتوانی جسمی دارند یا سرایداران شرکت‌ها و سازمان‌ها توزیع می‌شود. نیازمندان واقعی محله از طریق دبیران محله‌ها و فرماندهان پایگاه‌های بسیج از قبل شناسایی شده‌اند.

خیریه‌های محلی تمام قد کنار همشهری های نیازمند ایستاده‌اند | مهربانی به وقت نوروز
پروانه سلطان‌لو / مدیر سرای محله مرتضوی  

خرید رایگان از بازار میوه ‌و تره‌بار

بیماری کووید-۱۹ به اقتصاد خانواده‌های زیادی صدمه زد و بسیاری از کسب و کارها تعطیل شدند. با توجه به نزدیک شدن به شب سال نو افراد زیادی در این روزهای سخت کرونازده برای تهیه اقلام ساده زندگی در مضیقه هستند. خیریه سرای محله مرتضوی برای حمایت و کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌درآمد به مناسبت فرارسیدن ایام نوروز، برنامه تهیه رایگان مایحتاج ضروری را در دستور دارد. چند سال است طرح توزیع نان رایگان را میان خانواده‌های تحت حمایت سرای محله اجرا می‌کنیم. این طرح ابتدا با هزینه شخصی اجرا می‌شد. بعدها با اضافه شدن خیّران و اعضای شورایاری کار به شکل گسترده‌تری ادامه یافت و افراد بیشتری تحت پوشش طرح توزیع نان رایگان قرار گرفتند. در این برنامه، با نانوایی واقع در خیابان مالک اشتر هماهنگی‌هایی انجام شده تا به افرادی که از سوی محله با بن‌های مخصوص راهی این نانوایی می‌شوند نان رایگان داده شود. طرح توزیع نان همچنان در ایام نوروز به قوت خود باقی می‌ماند. 

همچنین برای حمایت بیشتر از نیازمندان محله برای خرید اقلام خوراکی و ضروری شب‌عید با یکی از بازارهای میوه‌وتره‌بار منطقه هماهنگ شده تا اهالی تحت پوشش‌سرا چند قلم اقلام خوراکی را با ارائه بن‌های ویژه سرای محله رایگان تهیه کنند. مهم‌ترین هدف ما نشاندن گل لبخند بر لبان نیازمندان محله با حفظ شأن آنها در میان اعضای خانواده و دوستان و آشنایان است.

خیریه‌های محلی تمام قد کنار همشهری های نیازمند ایستاده‌اند | مهربانی به وقت نوروز
علی‌اصغر فراهانی / دبیر شورایاری منطقه ۱۱

احیای فرهنگ همسایه‌داری

محله راه‌آهن یکی از محله‌های جنوبی منطقه ۱۱ است که با مشارکت مردم هر سال طرح دستگیری از نیازمندان محله در آستانه سال نو در آن اجرا می‌شود. همدلی و همراهی مردم و خیّران محله، جلوه‌های زیبایی از مهربانی را هر سال به تصویر می‌کشد. امسال نیز همچون سال‌های گذشته با همدلی مردم محله حدود ۳۰۰ بسته حمایتی ارزاق برای زنان سرپرست خانوار و نیازمندان شناسایی‌شده در محله تهیه و آماده توزیع شده است. ارزش هریک از این بسته‌های حمایتی که شامل قند و شکر، شیرینی و شکلات، حبوبات، رب و روغن و ماکارونی و برنج است حدود ۳۵۰ هزار تومان است. 

ما امروز به واسطه شیوع کرونا شاهد شرایط اقتصادی نامطلوبی پیش روی تعداد قابل‌توجهی از هم‌محله‌ای‌های خود هستیم و لازم است با حمایت از یکدیگر اجازه ندهیم سفره آبرومندی در این ایام سال خالی از مهر و محبت همنوعان باشد.

طرح حمایت از نیازمندان محله عمری ۱۳ ساله در محله راه‌آهن دارد. سعی کردیم با جلب مشارکت مردم در این بخش مسئولیت‌پذیری اجتماعی اهالی را تقویت کنیم تا در آستانه سال نو خاطره‌ای خوش به جا بگذاریم.   فرهنگ همسایه‌داری گرچه در طول سال‌های گذشته تحت‌تأثیر برخی شرایط زندگی شهری قرار گرفته و خیلی کمرنگ‌تر از گذشته شده است، اما شورایاران باید بکوشند تا با احیای این فرهنگ به بهانه‌های مختلف اجازه ندهند همسایه‌ها از حال یکدیگر بی‌خبر باشند.

خیریه‌های محلی تمام قد کنار همشهری های نیازمند ایستاده‌اند | مهربانی به وقت نوروز
ناصر احدپور / مدیر محله هاشمی و از اعضای گروه جهادی مسجد الهادی(ع)  

عیدی شما کارت به کارت می‌شود

گاهی اوقات کمک‌های نقدی به نیازمندان گره‌گشاتر از کمک‌های غیرنقدی است. آنها می‌توانند متناسب با نیاز خود از کمک نقدی که شامل حالشان می‌شود استفاده کنند. به همین دلیل گروه خیریه جهادی مسجد الهادی(ع) محله هاشمی برنامه واریز پول به شیوه کارت به کارت را میان نیازمندان این محله به مناسب سال نو اجرا می‌کند. شب‌عید امسال به نسبت‌ سال‌های گذشته متفاوت‌تر است. مردم شرایط سخت اقتصادی را پشت سر گذاشتند. از لحاظ روحی به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ و از دست ‌دادن عزیزان آسیب‌های فراوانی دیدند. به همین دلیل، برای شادی نیازمندان تحت پوشش گروه جهادی الهادی کمک‌های نقدی انجام می‌شود تا بر اساس نیازی که دارند، مبلغ دریافتی را برای زندگی‌شان هزینه کنند. بر این اساس، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان در میان ۴۰ خانواده بی‌بضاعت محله هاشمی به‌صورت نقدی با عنوان عیدی کارت به کارت شده است.

کد خبر 590366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha