خانه اول و آخر خود را مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) معرفی می‌کند و هر ساعتی که به این مکان مقدس در محله آذری بروید «جواد جبلی» را آنجا پیدا می‌کنید.

مسجد حمزه

همشهری آنلاین_ ‌ابوذر چهل امیرانی:  به معنای واقعی کلمه بچه‌مسجدی است و نه تنها امورات مسجد، بلکه مشکلات محل سکونتش را پیگیری و حل می‌کند. از رفع نیاز بچه‌محل‌های نیازمند خود هم غافل نشده و با راه‌اندازی خیریه در همین مسجد آنها را یاری می‌دهد. با این هم‌محله‌ای خیّر و فعالیت‌هایش که مدال جانبازی هم بر گردن دارد، آشنا می‌شویم.  

متولد سال ۱۳۴۳ است؛ همان سالی که مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) بنیان گذاشته شده است. با اینکه سنش برای کمک به ساخت این مسجد قد نمی‌داده، اما به خوبی اسم کسانی را که پایه‌های این مکان مقدس را بنا نهاده‌اند، می‌داند. می‌گوید: «زمین ۳۰۰ مترمربعی مسجد را ۵۸ سال پیش حاج «محرم گنجی» وقف کرد و سال ۱۳۴۳ افتتاح شد.

از همان زمان اینجا محل گردهمایی ساکنان محله آذری بود. برای ساخت این مسجد تک تک اهالی سنگ تمام گذاشتند، اما قدیمی‌ها می‌گویند حاج «علی اوسط محمدی» بنایی مسجد را برعهده داشته و شخصی به اسم «اوستا علی‌خانی» هم دیوارها و سقف را گچکاری کرده است. زن و مرد، پیر و جوان برای خشت خشت دیوارهای این مسجد تلاش کردند و خیلی‌ها هم از وقت، تخصص و دارایی خود برای ساخت آن مایه گذاشتند، اما خواستند برای همیشه گمنام بمانند.» 

  • همرزم شهیدان چمران و هادی

مسجد حمزه سیدالشهدا(ع) پناهگاه نیازمندان

او که فعالیت‌های انقلابی اهالی را به یاد دارد، می‌گوید: ‌ «این مسجد قبل از انقلاب محلی برای اجتماعات و برگزاری تظاهرات مردمی بود. در دوران دفاع‌مقدس هم یکی از مساجد مادر منطقه ۱۷ محسوب می‌شد که رزمنده‌ها از همین‌جا به جبهه‌ها می‌رفتند.

در شبستان مسجد عکس ۷۰ جوان محله آذری نصب شده که از مسجد به جبهه اعزام شده و به شهادت رسیدند. بیش از ۵۰ نفر هم در دوران دفاع‌مقدس به درجه جانبازی نایل شدند.» خودش نیز از جانبازهای هم‌محله‌ای است که در ۱۵ سالگی به کردستان اعزام شده تا با ضد انقلاب بجنگد. در جنگ‌های نامنظم همرزم شهید چمران بوده و به گفته خودش درس‌های زیادی از او فرا گرفته است. در عملیات مطلع‌الفجر هم کنار شهید ابراهیم هادی با دشمنان جنگیده و در عملیات‌های بدر، کربلای مقدماتی و کربلای ۵ بر اثر اصابت ترکش و موج انفجار به درجه جانبازی رسیده است. جبلی پس از جنگ تحمیلی به فعالیت در سپاه پاسداران مشغول و هم‌اکنون بازنشسته شده است.  

  • شناسایی دقیق نیاز محرومان

مسجد حمزه سیدالشهدا(ع) پناهگاه نیازمندان

«مساجد از صدر اسلام تاکنون محلی برای حل نیازها و مشکلات مسلمانان بوده و هستند. در این مکان‌های مذهبی برای بسیاری از معضلات محله‌ها نیز چاره‌اندیشی و فعالیت‌های زیادی برای رفع آنها انجام شده است. در کنار این موضوع همواره نیازمندان برای اعلام نیازهای خود و دریافت کمک خیّران راهی مساجد می‌شوند و می‌دانند در آنجا می‌توانند افرادی را پیدا کنند که دست‌شان را بگیرند. مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) در محله آذری همچنین کارکردی دارد.» 
جبلی با بیان این حرف‌ها ادامه می‌دهد: «همیشه در این مسجد رسم بود بین نمازهای جماعت نذوراتی برای نیازمندان جمع‌آوری شود. کمک‌های مردمی هم از سوی هیئت امنای مسجد به دست نیازمندانی می‌رسید که در محله شناسایی شده بودند.»

وی که‌بانی راه‌اندازی خیریه در مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) بوده، می‌گوید: ‌ «گاهی افرادی به مسجد آمده و تقاضای کمک می‌کردند. نمازگزاران هم درحد وسع خود به آنها کمک می‌کردند، اما همیشه دوست داشتم کمک‌ها به دست نیازمندان واقعی برسد. از همه مهم‌تر دوست داشتم نیازمندان شناسایی و از مشکلات آنها به‌صورت دقیق باخبر شویم تا براساس نیازهای‌شان کمک کنیم. به‌عنوان مثال، خانواده‌ای نیاز به دارو و درمان داشت و خانواده دیگری ممکن بود در تهیه جهیزیه فرزندش مشکل داشته باشد. اگر نیاز خانواده‌ها شناسایی می‌شد بهتر می‌توانستیم به آنها کمک کنیم. این‌طور بود که ۲۰ سال پیش خیریه مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) را راه‌اندازی کردیم.» 
اکنون حدود ۱۵۰ خانواده نیازمند تحت پوشش این خیریه هستند و جبلی با کمک خیّران به‌صورت مستمر از آنها حمایت می‌کند. هر ماه مواد غذایی این خانواده‌ها را تهیه می‌کنند و به دست آنها می‌رسانند. اگر بیماری در خانه داشته باشند به مراکز درمانی معرفی و داروی آنها را تأمین می‌کنند. اگر در تهیه نوشت‌افزار و پوشاک فرزندان خود محدودیت داشته باشند به یاری آنان می‌روند و خلاصه از هر نظر مراقبند تا این خانواده‌ها با مشکل مواجه نشوند.  

  • مبارزه جانانه با کرونا

پس از شیوع ویروس کرونا برخی افراد بیکار یا در تأمین نیازهای زندگی خود با مشکل روبه‌رو شدند. جبلی و خیّرانی که با او همکاری داشتند از این افراد غافل نشده و در حد امکان یاریگر آنها شدند. در بین آنها افرادی هم وجود داشتند که پیش از این با کمک‌های مالی خود از نیازمندان حمایت می‌کردند، اما شیوع این ویروس منحوس آنها را خانه‌نشین کرد. جبلی و دوستانش با همفکری و اتخاذ تصمیم‌های مناسب کمک‌های مردمی را به نحوی به دست آنها رساندند که شرمنده اعضای خانواده خود نشوند.

در کنار این اقدام خیریه مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) در توزیع ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده هم بین نیازمندان و اهالی سربلند بیرون آمد. بانیان این خیریه ۱۱ هزار خانواده ساکن در محله آذری و محله‌های اطراف را تحت پوشش قرار داده و مواد ضد عفونی‌کننده بین آنها توزیع کردند.

این اقدام زمانی انجام شد که دسترسی به ماسک و مواد ضد عفونی بسیار سخت بود و برخی شهروندان همه روزه از داروخانه‌ای به داروخانه دیگر می‌رفتند. این خیریه با کمک هیئت امنای مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا(ع)، یاریگر نیروهای ارتش و سپاه هم بود و مواد ضد عفونی‌کننده زیادی با تانکر در اختیار آنها قرار داد تا در محله‌ها بین مردم توزیع کنند.  

  • همیشه به یاد روحانی مسجد

یکی از امتیازهای وی‌ژه مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا(ع)، همراهی و همدلی امام جماعت، هیئت امنا، بسیجیان و خادم مسجد با همدیگر است. این رفاقت از ابتدای ساخت مسجد وجود داشته و سبب انجام بهتر کارها شده است. مرحوم حجت‌الاسلام «سیدرضا امامی» ۲۷ سال امامت جماعت این مسجد را برعهده داشت. همدلی او با اهالی و بچه‌های مسجدی آنقدر بود که وقتی به رحمت خدا رفت سنگ‌نوشته‌ای به یاد او حک و روی دیوار مسجد نصب شد. اهالی از او به نیکی یاد می‌کنند و اینک با حجت‌الاسلام «سیدمحمد لطیف واحدیان» معروف به حاج آقا تقوی ارتباط نزدیک و دوستانه دارند.  

  • هیچوقت به در بسته نخوردیم

خوشبختانه اعضای خانواده جبلی با او همراه هستند و در انجام کارهای خیر به او کمک می‌کنند. آنها اعتقاد دارند برکت کارهای خداپسندانه به زندگی‌شان جاری شده و هیچ‌وقت به در بسته نخورده‌اند. پسرش نیز در همین مسجد اقدام به راه‌اندازی کانون فرهنگی و هنری ابرار کرده و تا پیش از شیوع ویروس کرونا کلاس درس برای دانش‌آموزان برگزار می‌کرد. این کانون فرهنگی و هنری پاتوق نوجوان‌ها و جوان‌های محله آذری است و در زیرزمین مسجد هم مهدکودک مجهزی ساخته شده تا کودکان ۲ تا ۸ ساله از امکانات آموزشی و تفریحی آن استفاده کنند.  

  • رزمایش کمک مؤمنانه در آذری

مسجد حمزه سیدالشهدا(ع) پناهگاه نیازمندان

با شیوع ویروس کرونا و به زحمت افتادن برخی خانواده‌ها در تأمین نیازهای ضروری خود، رهبر معظم انقلاب از خیّران خواستند با کمک‌های مؤمنانه دست نیازمندان را بگیرند.
 خیریه مسجد حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) هم در این راستا پیشقدم شده و جزو نخستین مساجدی بود که سبد کالا و مواد غذایی تهیه، بسته‌بندی و بین خانواده‌های کم‌بضاعت توزیع کرد.  
هر روز جمعی از اهالی به مسجد آمده و موادغذایی را دسته‌بندی می‌کردند، به این صورت که در هر دسته برنج، روغن، حبوبات، چای، قند، گوشت و... قرار داده و سپس بسته‌بندی و توزیع می‌کردند.  
رزمایش همدلانه آنها به سرعت نقل محافل شد و نه تنها ساکنان منطقه، بلکه افرادی که در مناطق دیگر زندگی می‌کردند برای تهیه مایحتاج ضروری همنوعان خود اعلام آمادگی کردند. جبلی می‌گوید: ‌ «متأسفانه بیشتر خانواده‌های ساکن در این محله و منطقه کم درآمد هستند و نمی‌توان توقع زیادی از آنها داشت. به همین خاطر حدود ۸۰ درصد افرادی که در تأمین نیاز خانواده‌های کم‌بضاعت با ما همکاری می‌کنند ساکن مناطق دیگر شهر هستند.»
یکی دیگر از فعالیت‌های این خیریه برپایی هفتگی ایستگاه صلواتی «ولی امر» در قطعه ۴۴ بهشت زهرا(س) است. اعضای خیریه، پنجشنبه‌ها در کنار مزار شهدای گمنام از زائران اهل قبور پذیرایی و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی اجرا می‌کنند.  
 

کد خبر 601852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha