محله راه‌آهن یکی از محله‌های قدیمی شهر تهران است که هنوز فرهنگ کار خیر و دستگیری از نیازمندان در آن بین همسایه‌ها حرف اول را می‌زند.

خيريه ها

نیمه رمضان هر سال فرصت خوبی است تا بزرگان، ریش‌سفیدان و معتمدان محله از یک سال کار و تلاش خیّران محله در دستگیری از نیازمندان تقدیر کنند، البته همین مراسم قدردانی از خیّران خودش زمینه‌ساز کار خیر دیگری از سوی آنهاست؛ گلریزان اهالی برای سفر زنان سرپرست خانوار و مشهداولی‌های محله به خراسان.  
 
«علی‌اصغر فراهانی»، دبیر شورایاری محله راه‌آهن، می‌گوید: «در محله ما هنوز مرام و معرفت آقا تختی وجود دارد. اینجا هنوز پهلوانان و قهرمانانی هستند که حواسشان به نیازمندان محله هست. به خاطر همین است که همه اهالی هوای همدیگر را دارند.»
از ۱۳ سال پیش تا به امروز که سرای محله راه‌آهن کار خود را شروع کرده، به خانه امید نیازمندان تبدیل شده است. فراهانی می‌گوید: «سرای محله حکم پشتوانه مردم را دارد. ما در سرای محله تلاش کرده‌ایم با کمک همه خیّران محله بستری را فراهم کنیم که مردم برای مشکلات پیش رویشان درمانده نشوند. برای این کار هم طرح‌های مشارکتی تأثیرگذاری را در محله راه انداخته‌ایم؛ از جلب مشارکت خیّران و فعالان اقتصادی در محله گرفته تا اجرای طرح‌هایی مانند تفکیک زباله خشک و فروش آن به نفع نیازمندان.»
یکی دیگر از طرح‌های خوب مردم محله برای دستگیری از همسایه‌های نیازمند خود، اهدای کمک‌های نقدی‌شان به صندوقی تحت همین عنوان است: «مبالغ جمع‌آوری‌شده در این صندوق گره از کار خیلی از نیازمندان محله باز کرده است و می‌کوشیم تا همدلی و همراهی اهالی را همواره گوشزد کنیم.»
فراهانی در ادامه توضیحاتش می‌گوید: «قبل از شیوع ویروس کرونا، هر سال همزمان با ۱۵ رمضان همه محله دور هم جمع می‌شدند و علاوه بر افطاری دورهمی، در یکی از هتل‌های محلی دو مراسم دیگر هم برگزار می‌شد: یکی تجلیل از خیّران محلی و دیگری گلریزان برای تأمین هزینه سفر مشهد زنان سرپرست خانوار و نیازمندان محله. در این گلریزان هر خیر هزینه سفر یک یا چند نفر از نیازمندان را عهده‌دار می‌شود؛ اتفاق خوبی که وفاق و همدلی را میان اهالی محلی دوچندان می‌کند.»
در دوسال اخیر این برنامه برگزار نشده، اما توزیع بن نان رایگان وسیله‌ای بوده تا سفره نیازمندان محله در رمضان خالی نباشد: «ازا بتدای رمضان امسال تاکنون هم با مشارکت خیّران محلی ۴۰۰ بن نان رایگان بین نیازمندان محله راه‌آهن توزیع شده و هر روز بر جمعیت خیّرانی که در این راه پیشقدم می‌شوند، افزوده می‌شود تا حدی که امیدواریم شاهد اجرای این طرح در طول سال باشیم.»
 

کد خبر 599648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha