بوستان «آقا بزرگی» محله الهیه هفته گذشته میزبان خیّرانی بود که برای سومین سال متوالی دور هم جمع می‌شوند تا از زحمات پاکبان‌های محله قدردانی کنند.

گلريزان براي مدافعان پاكيزگي

همشهری آنلاین_ راحله عبدالحسینی: هم‌محله ای‌ها در کنار کارهای خیر و خداپسندانه کوچک و بزرگی که انجام می‌دهند، حواسشان به قشر زحمتکش محله نیز است. هرچند گلریزان برای پاکبان‌های محله به همت خیّران محله الهیه، قبل از روزگار شیوع کرونا آغاز شده‌بود اما پارسال و امسال شکل جدی‌تر به خود گرفت و تجلیل از زحمات آنان به‌عنوان مدافعان پاکیزگی در شهر بیش از پیش احساس می‌شود.

با خیّران محله فرشته هم‌صحبت شدیم و از فعالیت‌های آنان پرسیدیم.  ساعات اولیه صبح است. کم‌کم بانوان خیر محله الهیه پیدایشان می‌شود. طبق قراری که با هم دارند، در بوستان آقا بزرگی دور هم جمع می‌شوند. پاکبان‌های محله هم از راه می‌رسند. این دورهمی گلریزان قرار است به پاس زحمات پاکبان‌ها برگزار شود و هرکدام از خیّران به اندازه توان و وسع خود این زحمت را قدر می‌نهد.  

  • شکرانه بازوان توانا
گلریزان برای مدافعان پاکیزگی
مینو راسی/ هم محله‌ای

«مینو راسی» یکی از هم ‌محله‌ای‌های خیر ساکن محله الهیه می‌گوید: «در این گروه خیریه، همیشه هدف ما این بوده که به اندازه توانمان هرکاری که از دستمان برمی‌آید برای گشودن گره‌ای از مشکلات هم‌نوعان خود انجام دهیم. شیوع بیماری کرونا به همه ما آموخت که جدا از هم نیستیم. اگر به سلامت دیگری اهمیت ندهیم، سلامت خودمان هم به خطر می‌افتد. این هم یکی از درس‌های بیماری کرونا بود که به ما بگوید بیشتر هوای یکدیگر را داشته باشیم و برای همدیگر قدمی برداریم.» این بانوی خیر از تلاش و زحمت پاکبان‌های محله می‌گوید و می‌افزاید: «فکرش را بکنید که پاکبان‌های محله یک روز کار نکنند. سلامت همه ما به خطر می‌افتد و زندگی روزمره‌مان مختل می‌شود. به پیشنهاد مدیر خیریه قرار شد برای آنها هم گلریزانی برپا شود تا زحماتشان بیشتر دیده شود.»

  • یکرنگ و یکدل باشیم

«شکوه فیاضی» یکی دیگر از خیّران هم‌محله‌ای حاضر در این دورهمی می‌گوید: «وقتی پیشنهاد گلریزان برای پاکبان‌های هم‌محله‌ای مطرح شد استقبال کردیم و دیدیم چه پیشنهادی بهتر از این. چون تا به حال نشنیده‌بودم که گروه‌های خیریه برای پاکبان‌ها گلریزان کنند و خوشحال شدم که زحمات این قشر هم دیده می‌شود. کارهایی مثل خرید ویلچر و تهیه سیسمونی و جهیزیه برای افراد کم‌بضاعت همیشه از سوی خیّران انجام می‌شود ولی قدردانی از زحمات پاکبان‌ها کمتر انجام شده است.» فیاضی ادامه می‌دهد: «همه ما، خیّران گروه از خداوند سپاسگزاریم که این فرصت را به ما داده تا در کارهای خیر سهیم باشیم. گروه یکرنگ و یکدلی هستیم و از صمیم قلب هرکاری که از دستمان برآید انجام می‌دهیم.»

  • زحماتی که کمتر دیده می‌شود

گلریزان برای مدافعان پاکیزگی

«ناهید صائمی» از دیگر خیّران هم‌محله‌ای می‌گوید که آشنایی او با مدیر گروه خیریه به روزهایی برمی‌گردد که در محله ولنجک زندگی می‌کرد و از همانجا جرقه شرکت در گروه‌های خیریه برایش زده شد: «تجربه حضورم در خیریه‌ها نشان می‌دهد که پاکبان‌ها به‌عنوان افرادی که سلامتی محله به نوعی دست آنهاست، کمتر مورد تجلیل و تشکر از سوی اهالی قرار گرفته‌اند و زحماتشان چنان که باید و شاید ارج گذاشته نشده‌است. وقتی اعلام شد که برنامه گلریزان برای پاکبان‌ها در خیریه انجام می‌شود، همه ما فرصت را غنیمت شمردیم. به‌خصوص از وقتی ویروس کرونا شایع شد و پاکبان‌ها برای انجام کارشان از جان مایه گذاشتند. گلریزان برای آنها کمترین‌کاری است که از دست ما برمی‌آید. با این حال خدا را شاکریم که این ایده از سوی خیریه ما انجام می‌شود تا لبخند رضایتی را در چهره این قشر زحمتکش ببینیم.» 

  • فرصت ناب مهرورزی

«زهرا سکه‌چی» از بانوان هم‌محله‌ای و یکی دیگر از خیّران است که سابقه حضورش در این خیریه را ۷ سال عنوان می‌کند. او هم امروز در جمع خیّران محله و پاکبان‌ها حضور دارد. می‌گوید: «به نظرم هر کسی که به کار خیر دعوت می‌شود، باید خیلی خدا را شکر کند. این، فرصتی است که به راحتی به دست نمی‌آید. فرصتی برای خودسازی و پالایش روح است. حضور در این خیریه محلی برای من یکی از فرصت‌های ناب زندگی‌ام بوده‌است. در همین مدت کم که عضو خیریه هستم متوجه شدم خیلی بیشتر از مبلغ مادی که در کار خیر سهیم می‌شویم، حضور قلب و نیت ما مهم است. گلریزان برای پاکبان‌ها هم که از ۳ سال پیش شروع شده است تلنگری بود تا به این قشر زحمتکش که بی‌سر و صدا در محله‌ها مهم‌ترین کار را انجام می‌دهند توجه کنیم.»

  • ۳۱ پاکبان محله

نیم‌ساعتی از حضور خیّران محله الهیه و پاکبان‌ها در بوستان آقابزرگی می‌گذرد. «سوسن فقیهی» مدیر خیریه محله الهیه خطاب به پاکبان‌ها از زحماتشان قدردانی می‌کند و آنها را ضامن سلامتی و پاکیزگی محله می‌داند. ۳۱ پاکبان در این دورهمی دوستانه حضور دارند. حدود ۱۰ میلیون تومان در گلریزان جمع‌آوری می‌شود و اعضای خیریه برای پاکبان‌ها سلامتی آرزو می‌کنند.  

  • انگیزه‌ای برای کار خیر
گلریزان برای مدافعان پاکیزگی
سوسن فقیهی/مدیریت خیریه محله الهیه


«حال خوب، اتفاقات خوب ایجاد می‌کند.» این را «سوسن فقیهی» می‌گوید که مدیریت خیریه محله الهیه را برعهده دارد. خیریه‌ای که یک دهه از عمرش می‌گذرد و به‌صورت داوطلبانه با حضور خیّران هم‌محله‌ای تشکیل شده‌است.

فقیهی می‌گوید: «حضور من در فعالیت‌های خیرخواهانه با همکاری خیّران محله از ۱۷ سال پیش در محله ولنجک آغاز شد. آن روزها تمرکز ما برای کارهای خیر در حوزه درمان و تأمین جهیزیه بود.» فقیهی معتقد است کارهای داوطلبانه و خیرخواهانه که در محله‌ها شکل می‌گیرد پایدار می‌ماند: «اعضای گروه با اعتمادی که به همدیگر و به مسئول گروه دارند، کارشان را ادامه می‌دهند. از سوی دیگر وقتی در خیریه‌های محلی شفافیت وجود داشته باشد، یعنی پاسخ اعتماد خیّران را داده‌ایم.

پس کار خیر با نیت درست و خداپسندانه پیش می‌رود و سال‌ها ماندگار می‌ماند.» فقیهی در پاسخ به این پرسش که چرا بین این همه کار خیر به سراغ گلریزان برای پاکبان‌ها رفته‌اند می‌گوید: «ماجرا برمی‌گردد به روزی که دیدم یکی از پاکبان‌ها که سن بالایی هم داشت، جاروی خود را به دیوار تکیه داده بود و در گوشه‌ای بی‌صدا اشک می‌ریخت. جلو رفتم و علت را پرسیدم. گفت: همسرم بیمار است و توان پرداخت هزینه‌ درمان را ندارم.

بیشتر پرس‌وجو کردم و فهمیدم حدود ۸ میلیون تومان هزینه درمان همسر اوست. همانجا تصمیم گرفتم قضیه را در گروه خیّران مطرح کنم و برای تأمین هزینه درمان آستین بالا زدیم. با چند نفر از خیّران به منزل او در نازی‌آباد رفتیم. ۴ فرزند داشت. بعد از تأمین هزینه درمان، با اعضای گروه تصمیم گرفتیم که برای همه پاکبان‌های محله گلریزان کنیم. افرادی که همیشه در کوچه‌پسکوچه آنها را می‌بینیم که مشغول نظافت هستند اما توجهی به آنها نمی‌کنیم و حتی گاهی یک خسته نباشید هم نمی‌گوییم.»

کار خیریه محله الهیه که بیش از ۱۰۰ عضو دارد، در برپایی گلریزان خلاصه نمی‌شود. فقیهی می‌گوید: «با خیریه‌های دیگر شمیران از جمله خیریه عمل و ملائک همکاری داریم و همین‌طور بهزیستی هفتم‌تیر و نرگس.» فقیهی که مسئولیت کانون‌های ورزش و گردشگری سرای محله باغ فردوس را برعهده دارد می‌گوید: «با شیوع کرونا فعالیت‌های گردشگری تعطیل شد. امیدوارم با پایان پاندمی کرونا بتوانیم دوباره فعالیت‌های گردشگری برای اهالی محله را از سر بگیریم.»

کد خبر 603589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha