مریم قاسمی-خبرنگار: معمولاً در رسانه‌های مختلف عکس‌هایی از برپایی سفره‌های افطاری در ماه مبارک رمضان منتشر می‌شود که هرکدام جذابیت دارد، اما در محله تولیددارو و کوچه شهید هنربخش، سفره سحری برای کارگران روزه‌دار حوزه خدمات شهری منطقه۱۸ پهن شد که حال و هوای دیگری داشت.

پاکبان ها

بانی این سفره سحری، خانواده شهید «حجت‌الله هنربخش» بود که به پاس قدردانی از زحمات پاکبان‌های محله، این سفره ساده و صمیمی را باز کردند. این خانواده نیکوکار از چند روز قبل وسایل و امکانات پذیرایی از مهمان‌ها را آماده کرده و از طریق شهرداری ناحیه یک، کارگران خدمات شهری را در جریان این برنامه قرار دادند. در این مهمانی معنوی شرکت کردیم و حال و هوای شرکت‌کنندگان را از نزدیک دیدیم.پاکبان‌ها با لباس کار وارد خانه شهید «حجت‌الله هنربخش» می‌شوند و با خوشامدگویی خانواده دور سفره سحر می‌نشینند. کارگران خدمات شهری در ایام ماه مبارک رمضان نیز باید کارها و وظایف محوله را سروقت و با کیفیت همیشگی انجام دهند، بنابراین باید پس از صرف سحری و خواندن نماز صبح به خیابان‌ها بروند و به رفت و روب و پاکیزگی محله‌ها بپردازند. بنابراین خانواده شهید سفره سحر را از قبل آماده کرده‌اند تا وقت زیادی از آنها گرفته نشود.

  • مهمان‌های خاص خانواده شهید 

همین‌طور که پاکبان‌ها مشغول خوردن سحری می‌شوند، با خانواده شهید هنربخش همصحبت می‌شویم. «حکمت‌الله‌ هنربخش» برادر شهید است و از اینکه این فرصت به او و خانواده‌اش داده شده تا پذیرای این افراد زحمتکش و شریف شوند، احساس رضایت می‌کند و البته این موهبت را لطف پروردگار می‌داند. او می‌گوید: «نخستین شرط به دل نشستن یک کار، از دل برخاستن آن است. ‌کاری که از دل باشد، پر از سادگی می‌شود. اگر اعتقاد به رفتار و سیره ائمه معصوم(ع) داریم، حتماً باید این ‌منش را در زندگی خودمان هم پیاده کنیم. » برادر شهید درباره علت برپایی سفره سحری برای پاکبان‌های محله می‌گوید: «همه چیز از شنیدن صدای خش‌خش جاروی کارگران خدمات شهری در نیمه‌های شب شروع شد.

در یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان، کارگران خدمات شهری را مشغول جارو و رفت و روب خیابان دیدم. بعد از دقایقی، کنار خیابان نشستند و مشغول خوردن سحری شدند. غذایشان هم مثل خودشان ساده، اما پر از صفا بود. همان موقع به فکر برپایی سفره سحری برای پاکبان‌ها افتادم و موضوع را با خانواده و خواهرم مطرح کردم. آنها هم خیلی استقبال کردند. » برادر شهید ادامه می‌دهد: «پس از مدتی فهمیدم که برنامه‌ای با عنوان «با رهروان سحر» از طرف سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با همت خیّران و نیکوکاران برگزار می‌شود و پاکبان‌ها، نیروهای اورژانس، کلانتری، آتش‌نشانی و... در وقت سحر مهمان شهروندان می‌شوند. با شنیدن این خبر خیلی خوشحال شدم چون فهمیدم خیلی‌ها در این کار مشارکت داشته‌اند و من و خانواده‌ام نیز افتخار انجام این کار را پیدا کرده‌ایم. »

  • دورهمی شیرین در کنار همکارها 

در برنامه سحری خانواده شهید هنربخش هم‌محله‌ای‌ها، خیّران و ائمه جماعات مساجد نیز حضور دارند و این محفل نورانی و معنوی با مداحی و ذکر دعای یکی از اهالی همراه می‌شود. عمو حسن یکی از پاکبان‌های قدیمی محله تولید دارو است که می‌گوید: «مردم ما خیلی مهمان‌نواز و مهربان هستند. هر وقت خسته و کوفته در گوشه‌ای از خیابان استراحت می‌کنیم، با خسته نباشید گفتن یا پذیرایی، به ما دلگرمی می‌دهند. در شب‌های ماه مبارک رمضان هم خیلی از اهالی از ما پذیرایی می‌کنند. بیشتر وقت‌ها که می‌خواهیم در خیابان و روی زمین یک تکه روزنامه و کارتن پهن کنیم تا سحری بخوریم، سراغ ما می‌آیند و به اصرار، ما را به خانه‌شان دعوت می‌کنند. » کارگران خدمات شهری از همه گروه‌های سنی هستند. جوان‌ترین آنها غلام است که ۱۹سال دارد و ۲سالی می‌شود که لباس پاکبانی به تن کرده است.

او عنوان می‌کند که تاکنون فرصتی پیش نیامده بود که با همکارانش دور یک سفره بنشیند. یکی دیگر از پاکبان‌های جوان می‌گوید: «نمی‌دانستم که کارمان تا این اندازه برای مردم ارزش دارد که برای ما مهمانی بگیرند. این روز برای من فراموش نشدنی است. » برادر شهید هنربخش هم می‌گوید: «از اینکه کارگران شریف و زحمتکش محله به خانواده ما افتخار داده و به خانه‌مان تشریف آورده‌اند، بسیار خوشحالیم و حس فوق‌العاده زیبایی است. »

کد خبر 442704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha