سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱
۶ نفر

از کودکی پای منبر پدرش در مجالس مذهبی محله می‌نشست. ۱۵ ساله بود که با فراگیری اصول مداحی و روضه‌خوانی، به صورت حرفه‌ای به ثناخوانی پرداخت. «مجید میرزامحمدی» در سن ۵۵ سالگی یکی از پیرغلامان محله شهید دستغیب و نیکوکاران جهادگر است که اهالی به نیکی از او یاد می‌کنند و با سوز دَم‌های حسینی‌اش، اشک می‌ریزند.

پیرغلام

همشهری آنلاین- سحر جعفریان: نشانی حسنیه «محبان زهرا(س)» در محله شهید دستغیب بعد از بیش از ۴۰ سال فعالیت، سر راست است. وارد حسنیه که می‌شویم، فضایی با وسعت ۳۰۰ متر مربع مقابلمان نمایان می‌شود. پرچم‌های سیاه با مضامینی عاشورایی، هر گوشه از حسنیه را آراسته‌اند. عطر اسپند و چای دارچینی در فضا پیچیده و اهالی از حدود ساعت 6 عصر، یک به یک وارد این حسنیه با ظرفیت ۸۰۰ نفری می‌شوند.

سراغ «مجید میرزامحمدی»، مداح و سخنران حسنیه را می‌گیریم. می‌گویند بعد از هر نماز مغرب و عشاء، کنار منبر می‌نشیند با دانه‌های تسبیحش، ذکر صلوات می‌خواند. اگر هم، جلسه‌ای برای گره‌گشایی از خانواده‌های نیازمند باشد، همان جا کنار منبر با دوستان و خیران برگزار می‌کند. معتمد یک محله است. مهربان و خندان؛ با محاسنی یک دست سفید و مرتب.

منتظر می‌ایستیم تا بعد از نماز مغرب و عشا، با او فرصتی برای گفت و گو پیدا کنیم. فرصتی که خیلی زود حاصل می‌شود و میرزامحمدی بعد از احوال‌پرسی و پذیرایی، می‌گوید: «بذر خیرخواهی را، پدر و مادرم در دلم کاشته‌اند. آنها، یادم داده‌اند نسبت به دیگران بی‌تفاوت نباشم؛ چرا که در زندگی جمعی، افراد در برابر یکدیگر مسئولیت‌هایی مانند مسئولیت اخلاقی و اجتماعی دارند.»

خواندنی‌های بیشتر را اینجا بخوانید

مشاوره‌های مشکل‌گشای پیرغلام محله شهید دستغیب

عنایت اهل بیت(ع)

جرعه‌ای از چای دارچینی می‌نوشد و ادامه می‌دهد: «پیرغلامی در دستگاه امام حسین (ع) و اهل بیت، افتخار بزرگی است که دوستان لطف داشته‌اند و به من هم نسبت داده‌اند. در حالی که خودم احساس می‌کنم فعالیت‌هایی که در طول عمر ۵۵ ساله خود انجام داده‌ام، همان کارهایی است که همه باید انجام دهند. من اگر کاری کرده‌ام با عنایت اهل بیت (ع) بوده است.»

این پیرغلام هم‌محله‌ای از فعالیت‌های حسنیه هم می‌گوید: «بیش از ۳ دهه از فعالیت هیئت محبان زهرا (س) در محله شهید دستغیب می‌گذشت که با جمعی از خیران تصمیم گرفتیم زمینی به نیت احداث حسنیه خریداری کنیم. اتفاقی که ۱۶ سال پیش، رخ داد و حسنیه احداث شد تا با زنده نگه داشتن مراسم ماه‌های محرم و صفر، شرایط کمک به نیازمندان محلی را نیز فراهم کنیم. طولی نکشید که بعد از احداث حسنیه توانستیم، یکی از بزرگ‌ترین موکب‌های عاشورایی را در عراق (اربعین) نیز راه‌اندازی کنیم.»

از مشاوره‌های حقوقی تا اقامه عزای حسین(ع)

میرزامحمدی، با توجه به فعالیتش در حوزه امور حقوقی، هر یکشنبه بعد از نماز مغرب و عشا در حسنیه مشاوره‌های حقوقی رایگان به اهالی ارائه می‌دهد. او در این باره توضیح می‌دهد: «یکی از بهترین شیوه‌های خدمت‌رسانی، بهره‌گیری از تخصصی است که هر فرد در آن تبحر دارد. این نوع از خدمت رسانی و انجام کار ثواب به ثروت و مادیات آنچنانی نیاز ندارد. من هم سال‌هاست که با توجه به شغل و تخصصم، مشاوره های حقوقی ارائه می‌دهم. به ویژه در این محله که مشکلات افراد زیاد است اما دستشان برای پرداخت حق مشاوره در زمینه‌های مختلف، تنگ است. گاهی پیش آمده در جریان همین مشاوره‌ها، با ریش سفیدی شرایط آشتی ۲ نفر یا ۲ خانواده یا اسباب آزادی زندانی در بند یا زمینه وصلت زوج‌های عاشق را به لطف خدا، فراهم کرده‌ام. از سویی، به کمک این مشاوره‌ها توانسته‌ام خانواده‌های نیازمند و آبرومند بسیاری شناسایی کنم. خانواده‌های که تا به امروز با همراهی و مشارکت گروه جهادی و فعال خیران حسنیه متشکل از جوان ۳۰ ساله تا سالخورده ۷۰ ساله، گره از کارشان باز شده است. برای اقامه عزا و سوگ بر حسین (ع) هم همه محله پای کار هستند که من کمترین نیز با مداحی و سخنرانی، عرض ارادت دارم.»

صدایی برای ترویج شعور حسینی

۴۰ سال است که مداحی می‌کند و منبر می‌رود اما یک بار هم دستمزدی دریافت نکرده است. میرزامحمدی می‌گوید: «عنایت پروردگار این بوده که صدایی برای تبلیغ شعور حسینی داشته باشم. صدایی که اعتقاد دارم امانت است و رسمِ مسلمان نیست که امانت را بفروشد. با این طرز فکر، هرگز راضی نشده‌ام بابت مداحی در این دستگاه، پولی دریافت کنم. اصراری هم اگر بر پرداخت مبلغی بوده، از آنها خواسته‌ام که وقف و صرف نیازمندان واقعی کنند. ترجیح بنده این است که مبالغ آن مداحی‌ها جمع آوری شود تا به عنوان وام‌ قرض‌الحسنه به جوانان محله اهدا شود، اجاره خانه مستاجران گرفتار ادا شود، کمک هزینه تحصیلی و درمانی افرادی تامین شود یا حتی کمکی باشد به نذر توزیع آبگوشت بین نیازمندان محله شهید دستغیب که بیش از ۲۵ سال است، اجرا می‌شود. با این همه اولویتی که وجود دارد، شایسته نیست من حق مداحی از کسی طلب کنم! به ویژه که من، سال‌هاست دستمزدم را از خدا و امام حسین(ع) می‌گیرم. برکت، سلامتی، آبرومندی و قدم گذاشتن در مسیر خدمت، همان دستمزد من است. خدا را شکر که ۴ فرزند قاری و حافظ قرآن هم دارم. برای من، همین‌ها کافی است.»

کد خبر 696168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha